Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?
Hadde det bare vart i 3 uker så.
Frøkna går på 1. videregående og allerede uke 1 på ny skole var det etablert grupperinger om hvem som skulle være på busser. Avstemninger om hvem som fikk være med og ikke. Man må søke om å være med på buss, så er det en hard kjerne som sier ja eller nei. Hva tenker man om følelsen de som får nei sitter igjen med. "Du er ikke kul nok til å være med oss." Så samles en gjeng som har fått nei/ikke ønsker å være med på jaget og de kalles da "Taperbussen". Det lages dekknavn på buss og gruppe, det lages egne sanger allerede i 2. klasse under dekknavn før de slipper sitt endelige navn. Det arrangeres dugnader fra 1. klasse for å samle inn penger. Her kan man velge å være med på dugnad, men man må sørge for å innbetale kr 1.500,- pr måned for å være med.
Så kan man tenke seg - 20 jenter på en buss, BFF i 3 år??
En uoverensstemmelse og du er ute av bussen. Man signerer på kontrakter som er helt hinsidige. De har egne fester og sosiale event for bussdeltakerene allerede nå. De hippeste får være med årets russ å rulle fra 1. klasse.
Hva jeg mener?? Jeg kaster snart opp av hele eksluderingsmetodikken, jeg koker snart over av sinne. Det er så spinnvilt at jeg har ikke ord. Og foreldrene gliser og sier "man er bare ung 1 gang".
Vi stod å så på russetoget i går, en slapp halvdrita gjeng som knapt orket å blåse i fløyta og løfte beina. Fy faen så hippe og kule! Heldigvis finnes det lysglimt her, men dessverre overskygges mye av de ekstreme.
Her har politiet reist rundt og konfiskert musikkanlegg og avskiltet busser, så opprettes det FB sider med oppfordring om å samle inn penger de til stakkarene som har mistet "alt".
Hvordan forklare en 16 åringen at du trenger ikke være med på dette presset, når svaret man får ute er at du blir ekskludert fra vennegjengen - jeg syntes det er vanskelig. Men som forelder har jeg et ansvar å begrense galskapen.