Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-16, 12:19   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor pyntet må barn/ungdom være som gjester i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Kanskje fornuftig, men vi sier allikevel nei. Jeg har også barn som sparker fotball i friminuttene, men jeg synes allikevel treningsbuksa er til trening og at vanlige klær kan brukes på skolen. Det blir jo hull og flekker på treningsbuksene også, og siden en skoledag mest består i å være i et klasserom synes jeg det er greit å bruke noe annet der.

Kan jeg spørre hvorfor? Det er jo ikke dresskode i klasserommet?

Her må også ungene ha på "ordentlige" bukser hvis vi skal til byen, på besøk, spise ute, på kino e.l. fordi det da er mer skikk og bruk. Men på skolen, der de fleste andre også har treningsbukser, ser jeg ikke helt hvorfor enkelte barn skal måtte kle seg penere. De bryter jo ingen norm ved å gå i treningsbukser, tvert om, det er vel nærmest det som er normen. I alle fall her, i sportylandet Trøndelag.

Da jeg gikk på barne-/ungdomsskolen var det moderne med Poco Loco joggedresser :knirk: og vi brukte det da på skolen (det var vel hele poenget egentlig, siden det var skikkelig hot). Og hele tiden fra da og fram til nå har det vel vært en eller annen form for treningstøy av mer eller mindre slaskete og komfortabel art som har vært både moderne og innafor til hverdags-/skolebruk, både for barn og ungdom, enten det har vært sefa-jazzbukser, sweatpants, Adidas-knappebukser, sykkelshorts, Adidas med smale ben, 2XU-treningstights etc. Om foreldrene synes det er pent eller ikke er selvsagt en annen diskusjon, det samme med hvorvidt man skal la egen smak styre hva skolebarna skal ha på seg. Men i forhold til hva det forventes av påkledning på skolen er det i alle fall uproblematisk.

Som sagt, jeg synes det er viktig at ungene lærer seg at man kler seg ulikt til ulike anledninger, og at man følger det som er forventet, og det som er normen. Nettopp derfor ville jeg hatt problemer med å argumentere for hvorfor joggebukse eller treningsbukse ikke er innafor i klasserommet. Det er bare å se seg rundt, så faller det argumentet rimelig fort sammen.

Litt som de som ikke fikk lov å gå med hullete jeans på skolen på 80-tallet, for det passet seg ikke med hullete klær. Husker noen lurte med seg i sekken og skiftet når de kom til skolen.

Sist redigert av My : 02-05-16 kl 12:28.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.