Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.
Det er vel akkurat det man ikke har. Jeg har brukt tilbud i regi av kirken; babysang, småbarnsang, familietreff, sykkeldag for barn, frivillig norskopplæring for flyktninger osv., men jeg tar aldri med meg ungene på gudstjeneste. Jeg synes det er veldig bra at skolen gjør det, så får ungene i allefall muligheten til et møte med kirken å se hva den tilbyr. Jeg har hatt noen elever som aldri har vært i kirken før de er med på skolegudstjeneste og som i etterkant har uttrykt at de syntes det var en veldig fin stund. Det er jo en opplevelse i seg selv bare å høre kirkeorgel. :-)
Jeg kan virkelig ikke se at det er skolens oppgave å presentere elevene for ulike typer forkynning.
Jeg har ingen problemer med at de lærer faktakunnskap om ulike religioner og deres innhold, eller at de besøker ulike religiøse bygg. Men at det offentlige skal ha ansvar for å ta med barn på forkynnende arrangement, det forstår jeg ikke.
Det fremstår for meg absurd at en (u)skikk fra tidligere tider, hvor skole og religion var tett sammenknyttet, skal videreføres på ren trass. Selv om det innebærer at juleavslutningen markeres med splittelse av barnegruppen i stedet for samling om noe hyggelig.