Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.
Den årlige skolegudstjenestediskusjonen på FP er en av de tingene som får meg til å føle at FP er som en episode av The Real Hollywood Housewives. Det presenteres en alternativ virkelighet som bare vagt ligner på den jeg kjenner i virkeligheten. Jeg kjenner ingen som synes skolegudstjenester før jul er er et overgrep med forhistoriske røtter. Jeg har fire barn i fire klasser på en av byens største skoler i en av landets største byer, hvor det praktiseres aktiv påmelding, og hvor lærerne forteller at det er et par barn i hver klasse som ikke skal på gudstjeneste. Flyktningebarna med muslimsk kulturbakgrunn skal stort sett på gudstjeneste. Og jeg tror ikke at alle som melder barna sine på julegudstjeneste gjør det fordi de er så fryktelige ureflekterte.
Det er litt slik jeg føler det i diskusjonstråder om hull i ørene, der alle i den virkelige verden jeg kjenner til gjør det hos frisør eller hudpleiesalong, mens i den alternative virkeligheten er man gal hvis man gjør det andre steder enn i et piercingstudio. Men sånn ellers er jeg ikke helt enig, jeg har hørt diskusjoner og sterke meninger om gudstjenester hos mange som ikke er på forum altså.
Her skal som sagt ett av barna på gudstjeneste, de andre to skal ikke, og de har valgt det selv. Om det ses på som reflektert her inne eller ikke er jeg ikke sikker på, og det bryr jeg meg ikke så hardt om heller. Det er slik vi gjør det, fordi jeg mener at religionsutøvelse er en privat og frivillig sak, som ingen skal tvinges til i den typen samfunn som vi liker å tro at vi har. Det slo meg faktisk ikke engang at jeg skulle bestemme over barna på dette området.