Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Viktig diskusjon du drar opp, Gaia!
Jeg synes det er synd at dette blir en by-bygd-diskusjon der "bygda" i god FP-tradisjon er helt unyansert. Sammenlikningen med Saudi Arabia og Mongolia skjønner jeg ikke. Også bittesmå bygder har mottaksapparater for flyktninger. Flere av dem er knakende gode på integrering, og veileder flyktninger systematisk på hva det vil si å være nye i Norge. Vet du at baksnakking, spytting og kommentarer er det som får flyktninger til å flytte fra bygdene? Eller flytter de av samme grunner som andre, for å finne jobb og ta utdanning? I følge denne ser det ut til at det er det siste + at mange ønsker å bo nære familie og egne landsmenn.
"Bygda" er ikke én ting. Siden fordommene mot bygde-Norge kommer opp igjen i denne tråden kan jeg gjenta noe jeg har skrevet før: Det finnes mange bygder der man kan få interessante jobber, møte trivelige, intelligente, rause folk, oppleve gode, mangfoldige tilbud og der det er mer kontakt mellom "opprinnelige" innbygger og flyktninger enn det man klarer i en storby som Oslo.
Til HI: Jeg synes det bør vurderes å ha en norm for hvor lenge man må være bosatt i første kommune før man kan flytte videre. Kanskje det ikke er mulig å lovregulere dette? 
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
For bygde-Norge er selvfølgelig fylt opp med bedehuskristne. Med mindre dere har belegg for slike påstander, synes jeg dere kan droppe å skrive det, for det oser av fordomsfullhet. Jeg trodde folk i byene ikke hadde fordommer jeg?
Nå syns jeg du leser meg med alvorlig såre tær, og jeg syns du kan prøve å bruke litt mer velvillige øyne, selv om du vet at jeg ikke er spesielt glad i utvalgte steder i bygdenorge.
- Jeg valgte bygda i Saudi-Arabia og Mongolia som eksempler fordi det var omtrent det fjerneste fra min hverdag i en nordeuropeisk by jeg kunne tenke meg, omtrent slik endel steder sikkert føles for noen flyktninger i Norge. Jeg sammenliknet ikke bygdenorge med nevnte steder.
- Jeg responderte på innlegget til Gaia som nevnte to bygder, og sa at jeg visste om steder i Norge hvor flyktinger ikke blir ønsket velkomne. Jeg sa ikke bygder.
- Ja, jeg kan se for meg at folk flytter fordi de ikke føler seg velkomne. Jeg har ikke sagt at dette er utelukkende fra bygder.
- Ja, jeg kan se for meg at folk flytter fra bygda av samme grunn som andre, derfor nevnte jeg det også, i innlegget du valgte å ikke sitere.
- Jeg svarte på Simones innlegg om nettopp bedehuskristne. Jeg påsto ikke noe som helst sted at bygdenorge er infestert med bedehuskristne, men svarte på hennes innlegg om ett slikt (om enn muligens imaginært) sted.
Jeg syns du er den som er skyldig til å gjøre dette til en unyansert by/bygd-diskusjon når du ikke leser skikkelig, og kommer med påstandene om mine innlegg som du gjør.
Det jeg egentlig hadde tenkt til å bruke tid på i stedet for å svare på stråmannargumentasjon, var å be folk lese Morgenbladet i dag, som både har fulgt en flyktningfamilie hele veien fra Hellas til Sverige, og en kronikk om hva bosetting av flyktninger gjør med kommunene i Norge, store som små.