Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-14, 12:33   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Den nye slitenheten
http://morgenbladet.no/samfunn/2014/...n#.VDUOHPkXKuJ

Men når blir plagsom tretthet til sykefravær? Da Liv Johanne Solheim ved Høgskolen i Lillehammer i 2010 intervjuet tidligere langtidssykmeldte, fant hun ut at mens mennene ble syke av jobben, lå årsaken for damene oftest hjemme. Det var barn, stebarn eller partnere som trengte ekstra oppfølging. Flere av kvinnene sa at de heller ville vært sykmeldt fra hjemmearbeidet, enn jobben. En slik dame var «Anita», hjelpepleier og alenemor med to voksne barn som var narkotikamisbrukere. Anita savnet jobben. Der «er jeg på topp», sa hun.

For meg er sitatet ovenfor et god oppsummering og ganske så like virkeligheten slik jeg kjenner den. I hele mitt yrkesliv har jeg aldri opplevd menn som sykemeldes pga "utbrenthet" men ganske så mange damer som blir det. Og grunnen er forholdsvis enkel, i motsetning til hva de tror selv, så ikke så mange kvinner så likestilte på hjemmefronten som de ganske tror. Jeg synes de har tar omtrent like mye ansvar for hjem og barn som det moren min gjorde på 70 og 80-tallet i TILLEGG til at de har full jobb utenfor hjemmet.

Denne debatten har vi hatt utallige ganger på FP og det slår meg hver gang det kommer tråder med "hjelp meg å prioritere" eller julestress, 17-mai planlegging osv. HVOR mye ansvar kvinner fortsatt tar for det meste i hjemmet. Og mer en ofte forsvares det med at man liker å gjøre det, liker å ha oversikten, er bedre på familiens planlegging osv. osv. Og ikke minst klassikeren, - mannen bytter dekk på bilen så hvorfor skal ikke jeg være ansvarlig for a, b, c, d, e of f og forøvrig alt det andre som handler om logistikk og det praktiske i familien.

Sorry, jeg vet jeg generaliserer men for meg er dette en så åpenlys forklaring og jeg tror vi faktisk lever i et samfunn der mange av disse tradisjonelle kjønnsrollene faktisk dyrkes mer en det jobbes for å få de vekk. Så hjelper det jo heller ikke at politikere og alt i samfunnet på det strukturelle plan ikke utvikles videre for å likestille kvinner og menn men veldig mye av det arbeidet er jo gjort. Så da blir det jo straks mer komplisert når vi ser ansvarsroller og fordeling som er så ujevne og som selvfølgelig vil få konsekvenser for deltakelse i yrkeslivet.

Jeg ser ikke hvordan dette vil forandre seg før menn tar på seg/får lov til å delta like mye i ALLE aspekter av at Familien AS går rundt.

Jeg har en innlevering jeg må gjøre før midnatt så kommer ikke til å delta videre så gjentar igjen, jeg dette ikke gjelder alle men jeg synes det gjelder fryktelig fryktelig mange.

Og fastleger bekrefter jo at det nesten utelukkende er kvinner som sitter på legekontoret og er utslitte. Utbrente. Og det er overhode ikke bare kvinner som er i "tunge" yrker som er fysisk krevende.

Jeg synes denne debatten gjøres mye mer komplisert en det vi kanskje liker å tro. Fordi kvinner med definisjonsmakt, og den generasjonen som liksom er likestilt, ikke liker å snakke om hvor stort gapet fortsatt her på likestilling i hjemmet. Ofte fordi kvinner selv ønsker å ha mye av denne "kontrollen", om det så er bevisst eller ubevisst.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.