Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Takk for lenke. Det var interessant.
Jeg synes det er rimelig useriøst å påstå at arbeidstilsynet har en agenda her, rine. 
Jeg har forklart hva jeg mente med det utsagnet. Jeg synes du bør lese hva jeg svarer Toffskij før du beskylder meg for å være useriøs.
nokon: Selvsagt er det et komplekst tema, og nettopp derfor nekter jeg å godta forskning som bare tar for seg noen sider av saken som "fasiten", spesielt når det ikke er forsket nok på holdninger. Jeg prøver ikke å bestride at det finnes mange kvinner i yrker som er tunge både fysisk og psykisk og at det er flere kvinner i i mellomlederstillinger og flere menn på toppen (med alt det innebærer av både "skvis" og muligheten til å delegere/bestemme over egen arbeidsdag. Men kvinner har 70 % høyere sykefravær enn enn menn- sytti prosent!- da blir det for enkelt bare forklare det med type jobb og graviditet. Jeg ønsker forskning på holdninger, og jeg tror det er veldig viktig at vi kvinner ikke byggger opp under holdninger som at det er vanskelig å kombinere jobb og familie og at det er en Bra Ting å trekke seg litt tilbake (som i sykmelding) når presset blir for stort. Det er ikke det samme som at vi bør bli mindre empatiske/støttende, men vi må vise så forbaska stor aksept for at så mange av oss velger å løse tidsklemme og personlige problemer med sykelønnsordningen.
|