Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Jeg tolket det ikke sånn. F.eks. er kjæresten min mekaniker. Jeg vet at det er mer ved jobbe hans enn å bruke en skiftenøkkel. Men faguttrykkene hans skjønner jeg null og niks av. Når han snakker om flymotorer og flyteknikk, må han oversette. Det samme er tilfelle når jeg snakker fagspråket mitt til ham. Sånn tolket jeg også innlegget, og sånn tror jeg faktisk det er. Jeg tviler veldig sterkt på at de fleste i andre yrker enn læreryrket faktisk har hørt om den didaktiske relasjonsmodellen eller vet hva som ligger i begrepet Vurdering for læring. Jeg ville blitt ekstremt overrasket dersom det var tilfelle. Og derfor synes jeg det var et godt innlegg. For selv om den gjengse mannen i gata ikke har snøring på hva det faktisk innebærer å være lærer, har de aller fleste en mening om hvordan det bør gjøres.
Men hva er poenget med å nevne at lærere har et fagvokabular (et vokabular som ikke er helt fremmed for min yrkesgruppe heller)? Og hva er meningen med å skrive innlegg om at folk ikke har peiling på hva lærere bedriver?
Hvem er målgruppe for et slikt innlegg og hva ønsker Matre å oppnå?
|