Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Det at elever er borte 50 prosent skyldes vel helt andre ting enn fraværssøknader?
At fravær er et stort problem er ikke vanskelig å skjønne. Det er kanskje enklere å være rigid på permisjonssøknader og si til Morten at han ikke får reise i mammas bryllup enn å gjøre noe med grunnproblematikken til en del av dem med stort fravær.
Jeg synes også jeg leser en del om skolens terskel for å sende elever hjem bare de er litt slitne eller småtufs i formen og foreldre som mener at det er ok å holde barn hjemme om de har bittelitt vondt i halsen.
Det er også en faktor som kan påvirke hvilken terskel en ungdom har for å legge seg til på sofaen etterhvert.
Er det noe system i skolen for å følge opp elever med høyt sykefravær og skulk? Er sykdom noe man aldri stiller spørsmålstegn ved?
Når jeg stiller spørsmål ved sykdom, noe jeg gjør hvert eneste år med flere elever, - da skjer det som alltid skjer: eleven dukker opp med en generell legeerklæring om vondt her og sliten der, behov for tilrettelegging (dvs. komme for sent om morgenen, levere etter frist, etc.) Jeg har sett så mange dustete legeerklæringer at ingenting overrasker meg lenger. Ungdom får intetsigende legeerklæringer om at de ikke kan trene, gå tur, komme tidlig på skolen, etc. Innvandrerkvinner får legeerklæringer som i detalj beskriver underlivsproblemer etter omskjæringer, etc., etc. Jeg skal ikke en gang begynne å si alt jeg mener om de legeerklæringene som spys ut til folk nå om dagen.
|