Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?
Opprinnelig lagt inn av TBM, her.
Så en liten kommentar på det med forbruk og eksemplet med bukser. Det finnes da virkelig såpass mye klær her i verden at hvis "vi" skal fortsette med å kjøpe ti bukser når vi trenger fire, så hjelper det ikke så mye for verden at vi sender de videre.
Er det det? Er det slik at alle har de klærne de trenger?
Opprinnelig lagt inn av TBM
Du nevnte selv transport ovenfor. Det er viktig å huske at både produksjonen av buksene samt transporten til et "u-land" forurenser.
Enig i at det var et dårlig eksempel. Men poenget er at klærne blir brukt. Hvis du vil kan du bytte ut Romania med Fretex.
Opprinnelig lagt inn av TBM
Å drikke eplejuice istedenfor appelsinjuice synes jeg blir et litt tullete forslag, jeg har ikke foreslått en så snever definisjon av hva som er miljøvennlig, og jeg ønsker ikke et samfunn som er det heller. Hvis vi kvitter oss med OVERFORBRUKET vårt, ville vi nemlig forurense på et langt lavere nivå enn i dag.
Poenget med eplejuice istedet for appelsinjuice var å konkretisere at man bør handle lokalt. Det gjelder heller ikke bare mat, men også klær og andre artikler. Jo, nærmere de produseres jo bedre. Og, jo det er et godt forslag å handle lokalt, hvis man skal tenke miljøhensyn.
Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.
Men kan vi si at det ikke er et overforbruk? Jeg føler ikke at det at jeg sender de ni buksene til Romania kan unnskylde det faktum at jeg har kjøpt bukser jeg ikke trenger. Det vil jo bli mindre utslipp om jeg sender penger til Romania enn om jeg sender buksene? 
Ja, det var som sagt et dårlig eksempel. Men poenget mitt er ikke hvor mye man kjøper men hvordan man forvalter det som blir kjøpt. Klart hvis man kjøper masse klær, stapper de inn i skapet og hiver de etter et par år er det overforbruk, men det er ikke det samme som at klærne sirkulerer.