Sv: Vil du være med på en religionslekse?
Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.
Det jeg mener med grunnleggende kulturkunnskap er f.eks. å vite hva Babylon er (noe ungene mine lurer på når de hører "Du skal få en dag i mårra"), ha hørt om Davids kamp mot Goliat, vite hva som menes med den Barmhjertige Samaritan og ha hørt historien om at Jesus mettet tusenvis av mennesker med noen fisker og brød. Alt sammen begreper, symboler og metaforer som vi støter på i ulike sammenhenger og som det er kjekt å ha et forhold til uten at man nødvendigvis trenger å tro noe mer på disse tingene enn man tror på Odin og Tor fordi man har hørt om Valhall og Midgardsormen.
Den store forskjellen mellom åsatro og kristendommen er at de ikke har folk rundt seg som forteller dem at åsatro er sannheten.
Norrøn mytologi blir framstilt som overtro og eventyr, kristendommen blir framstilt som sannhet (fra en del, altså).
For meg er de likestilt.
Jeg er mer opptatt av at de skal vite hvilke verdier som ligger til grunn for det samfunnet vi lever i, hvilke prinsipper som har ligget til grunn for kampen for å få det sånn, og hvilken kamp det har vært, og hvilke ofre som er gjort, for å kjempe fram det samfunnet vi tar som en selvfølge i dag.
Der har du et godt og virkelig eksempel på det Davids kamp mot Goliat symboliserer.
Jeg får, som nevnt i andre tråder her inne, mark av en del menneskers mangel på respekt for mitt ateistiske/humanistiske livssyn, folk må få tro hva de vil, men mitt livssyn er altså ikke et vakuum det ikke kan være så farlig å putte litt religion inn i, det er mitt livssyn!
Og jeg vil, på lik linje med religiøse foreldre, ha meg frabedt at andre skal legge seg opp i hvilket livssyn jeg ønsker å videreføre til mine barn.