Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting
Opprinnelig lagt inn av Myria, her.
Jeg synes du har et poeng, men samtidig tenker jeg litt på hva som er viktigst med tanke på gym. Matematikk, norskkunnskaper, engelsk og lignende er fag de aller fleste av oss har bruk for i yrkeslivet, på et eller annet nivå. Her er det viktig å faktisk kunne det man skal kunne. Jeg ser på gym mer som et fag som skal lære barn/ungdom å være i aktivitet og holde seg i form. Det er få yrker hvor det å gå i spagat eller springe fort har noen reell verdi. Helsefaktoren bør telle mest.
Når det er sagt forstår jeg jo at for mange var det helt motsatt. De strevde seg gjennom matte og norsk, mens gym var det faget de virkelig kunne briljere i.
Og til slutt, kanskje litt på siden, men egentlig ikke. Jeg synes også at innpass til videre studier ikke bør baseres på et karaktergjennomsnitt. Hvilke fag som teller bør ha sammenheng med studiet. Gym er et fag som for mange trekker ned karaktersnittet uten at dette faget har noen som helst verdi i forhold til studiet de skal videre på. Det er vel kanskje mer på akkurat dette området de fleste føler at gymkarakter er urettferdig, og ikke det at gymkarakteren er basert på prestasjon i seg selv.
Uansett kva studie du vil inn på, vil du gjerne ha eit eller to fag som du er svakare i, som trekk ned snittet, så det er eit lite relevant argument.
|