Sv: Apropos adventskalendere
Jeg tror man bør se litt ann ungene også.
Jeg har vurdert pakkekalender, men droppet det i år. Det vil si, det er ikke synd på dem. Eldste får StarWars, mellomste Lego City og minsta Mummi. (De ønsket seg slike i fjor, men da fikk dem ikke.)
Så har vi en kalender for hele familien, med aktiviter. Den er jeg faktisk SUPER stolt av. Ikke fordi vi ikke finner på ting med barna uten hjelp fra denne, men dette binder opp en tid som fort kan bli travel. Familie og venner som stadig skal ha oss med på ting, overtid på jobb osv, nå blir det mye lettere å si nei, for hver dag er ganske låst, til familie tid. Noen dager i kalenderen er alt inkludert familie og noen dager er det enkle ting som gjør at det lett går ann å finne på noe/bli med på noe.
Har feks:
- 1. Juletrelys tenning i hagen med grilling av pølser og gløgg, med mommo/moffa og onklene.
- 2. Skattejakt (jeg skal på julebord, så fant på noe enkelt. Skatten er en julebrus og en eske rosiner.)
Det er ting som spille spill, hvor en får velge (dette byttes da på og blir to lukker, med en del dager i mellom), Bibloteket, Sette sammen pepperkakehus, bake Lussekatter en dag, neste dag vekke mommo og moffa, ikledd drakter, med varme lussekatter kl 7.00. (De er naboene våre). Lage julegodis, besøke en oldemor og gi henne hjemmelagde gaver, juletrehogst i skogen, hjemmekino med julefilm, bowling, ta en tur til byen (uten å handle) og se julegatene, lesebok/fyre i peisen og ha masse mandariner osv.
Greia med denne er å sette ting litt fast, klare å planlegge litt i forveien og gjøre dette til barnas nivå.
Så klart gjør man stortsett alle disse tingene, men det blir liksom en egen måte å telle ned til jul på, samt stryke "må" gjøre før jul tingen av "listen".
Vi hadde noe av det samme i fjor og eldste fortalte ofte hva alle andre fikk, men var likevel SUPER stolt når venner kom hitt å så hans kalender og mange ble misunnelig på han også. (I fjor fylte jeg muffinsformer med litt forskjellig godis hver dag og en aktivitet.) Godisen er i år byttet ut med disse lekekalenderene, på en måte.
Jeg synes folk skal gjør det de føler et rett for seg og sine (å det gjør man så klart) og selv er jeg veldig glad i vår måte å gjøre det på. Så får jeg se, om det blir pakkekalender et annet år, hvem vet. Det viktigste er at man har en fin tid sammen, jeg ELSKER jul. 
|