Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)
Det går vel i retning av en forvaring sånn ut fra synesmening her også som totalt ukvalifisert meningsytrer.
Men i en slik dom så ligger det jo en vurdering underveis - hvert femte år minimum tror jeg - om at han skal vurderes om han kan tilbakeføres samfunnet. Det er tilbakeføring til samfunnet som et menneske som kan delta igjen som jo er poenget med de straffene vi bruker her i landet.
Og dette er en ganske ung mann. Han kan endre seg enda. Men det betinger jo at han selv faktisk vil endre seg. Jeg tror at noe av det mest nyttige samfunnet kan gjøre akkurat nå er å utivse den ryddigheten som jeg røres av at utvises for nettopp å motivere ikke bare ABB men også andre som føler seg utenfor til å bli med og delta. Jeg kan ikke se at det finnes noe annet i hele verden som må virke sterkere på en som står sinna på utsiden og føler seg utestengt og misforstått enn å møtes med en hånd han kan gripe om han vil.
(Jeg forventer ikke at ABB får den hånda med det første. Men jeg velger å tenke at det kan skje mange endringer både i et samfunn og i et enkeltmenneske på noen titalls år. Og at det er en grunn til at vi ikke dømmer livstid selv ved forvaring - det er alltid noe å håpe på i dette landet.)
Tally - takk for presisering.
|