Sv: Et likestilt brøl
Altså, likestilling handler vel om mer en barnepass og husarbeid? Er ikke det en avsporing egentlig? Og Østlie snakker jo om en virklighet som begrenser seg til sin "innenfor Ring 2" virkelighet som neppe er særlig beskrivende for resten av landet.
Vi er langt vekk fra likestilling i Norge, det bekrefter jo statistikken. Likestilling for meg handler om at kvinnlige psykologer tjener mindre en sine mannlige kollegaer, at kvinnlige ingeniører tjener mindre en sine mannlige kolleager, osv osv. ergo - lik lønn for likt arbeid bør være en selvfølgelighet i 2011.
Likestilling handler om at det ikke forskes tilstrekklig på "kvinnesykdommer", at de blir nedprioirtert. Innenfor helse er det STORE forskjeller og det er dypt tragisk.
Likestilling handler om kjønnsroller og forventinger knyttet opp mot disse, og status per 2011 er faktisk nedslående. Gå inn i en hvilke som helst lekebutikk og tenke over hva vi egentlig ser der leker er delt inn etter kjønn. Jeg blir forbannet når min jente på 7 sier hun vil jobbe på sykehus og folk automatisk sier "å, vil du bli sykepleier, det er fint". Hadde hun vært gutt ville folk selvfølgelig ha sagt det var fint å ville bli lege.
Dette er bare noen ytterst få eksempler, jeg kunne skrevet side opp og ned men skal ikke kjede dere.
Drit i husarbeid og barnepass sier jeg og ta tak i de store overordnende utfordringene vi har mtp likestilling i Norge. Og for ikke å snakke om andre deler av verden der du per definisjon ikke har noen verdi overhode som jente engang før du er født.
Og ja, for ordens skyld, jeg blir veldig provosert når det påstas at vi har kommet langt nok til ikke måtte jobbe for dette lenger. Jeg ser og hører det hver dag og er genuint bekymret over hvor sterkt kjønnrollene lever i beste velgående også blandt de yngre generasjoner.
Sist redigert av Lisa : 27-03-11 kl 23:51.
|