Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et likestilt brøl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-11, 11:49   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Fint å anerkjenne, jo, kanskje, men jeg merker det er veldig fremmed for meg å gi anerkjennelse til én enkeltmann fordi kulturen rundt oss har endret seg den siste generasjonen. Like fremmed som det er for meg å gi anerkjennelse til damer som tar realfaglig utdannelse eller tar ansvar for egen økonomi - jeg er helt med på å være glad for og stolt over det på makronivå, men å skulle si til noen "så fint at du studerer matematikk, enda du er jente!", det høres jo både urteit og veldig, veldig nedlatende ut. (Jeg kan godt si "Jeg synes det er veldig bra at det har blitt sånn at ingen synes det er noe rart at en kvinne er sjef/at en mann triller barnevogn", men å gi personlig anerkjennelse til min egen kvinnelige sjef eller min egen barnevogntrillende mann på dette området, det virker bare corny.)

Jeg er derimot helt for at man, f.eks. i et forhold, gir hverandre anerkjennelse for innsats. Jeg synes det er veldig koselig når mannen min gir uttrykk for at han ser og setter pris på matlaging og husarbeid og annet jeg driver med, og jeg prøver å gi ham anerkjennelse når han gjør denslags. Men det er ikke fordi han er mann og det er så flott når en mann vasker klær, det er fordi det er så flott at noen vasker klær. Og det er noe veldig annet, synes jeg.

Og så kom jeg veldig på denne noe gamle, men fremdeles relevante, talen av Joss Whedon. Hopp gjerne over de første 2 minuttene med Meryl Streep, men se hele Whedon, inkludert slutten. "I believe that what I'm doing should not be remarked upon, let alone honored, and there are other people doing it. But seriously, this question is ridiculous. And you've just got to stop."

Gammel 28-03-11, 11:55   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfattet også innlegget som sutrete. Som om dette er noe han gjør fordi han må, på tross av sin natur som mann. Litt flau fordi innvandrermenn ikke forstår det, resignert og fanget og med følelse av å ha tapt mye av sin mandighet. Likestilling på utsiden, men på ingen måte på innsiden. Og ute av stand til å se at det ikke er han man snakker til når man roper på mer likestilling, det er alle de andre som på ingen måte tar sin del på hjemmebane. Noe han åpenbart gjør, men man kan lure på hva han hadde gjort om ikke motebildet på løkka hadde inspirert han.

Ja, vi har kommet langt i forhold til mange andre land. Men vi har ikke kommet lenger enn at man fortsatt blir sett på som litt rare hvis man faktisk praktiserer likestilling i forhold til hjem og arbeid. Vi er de eneste i nabolaget hos oss som jobber og tjener omtrent likt, den eneste familien hvor mannen i huset er like mye involvert i oppfølging av barn og de eneste hvor det ikke er kvinnen i familien som utgjør kontinuiteten på hjemmebane. Stadig hører man at "mannen savner jo ikke barna slik jeg gjør, så da er det naturlig at jeg er mest hjemme med dem" og "mannen skifter jo dekk og maler huset når det trengs, så det gjør ikke meg noe å ta det meste av husarbeidet i det daglige. Det siste imponerer meg virkelig, aldri om jeg hadde tatt på meg daglig renhold i bytte mot dekkskift to ganger i året. Jeg er enig med de over at det ikke dreier seg om at alt skal være likt, men om rettferdighet. Min mann vasker sjelden klær. Han kan, men det er stort sett min jobb. Jeg vasker så å si aldri bad eller støvsuger. Ikke fordi jeg ikke kan, men vi har nå engang fordelt det slik at vi gjør det vi hater minst. Og så skifter mannen dekk. Den dagen det blir min jobb, blir det dekkhotell.

Gammel 28-03-11, 12:06   #63
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting når det gjelder likestilling i Norge:

Her på FP er jo liksom sannheten at de som gjør tradisjonelle valg får så mye pes (og de får jo litt da, akkurat her, dette bittelille nettstedet).

Men ute i verden? Ha ha.
Jeg hoppet av karrieren min i et mannsdominert yrke fordi det ikke var forenlig med familieliv, eller, det hadde det vært om mannen min hadde syntes det var greit å jobbe i 70 % stilling. Det ville ikke han. Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger fra gud og hvermann om at det var bra. Å prioritere familie. En motsatt setting, hvor en mann hadde droppet karrieren fordi kona som tjente halvparten så mye nektet å jobbe redusert? Det tror jeg ikke hadde skjedd altså.

Anyways. Jeg kommer til å gå tilbake til den opprinnelig jobben min om en stund. Og det er ikke måte på hvor mye næg og mas og piping og negative tilbakemeldinger jeg får fordi det blir hardt til mannen min, det blir hardt for barna, det blir for tungt for meg, at det er egoistisk etc etc.

Så, om man tror at det er likestilt sånn her i Norge at man får mer pes for å velge tradisjonelt enn utradisjonelt? Nope. Ikke i nærheten.

Gammel 28-03-11, 12:14   #64
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

De finnes utenfor Ring 2 også. Har jeg hørt.

Og der syns de. Veldig godt!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 12:17   #65
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Og der syns de. Veldig godt!

Det er vel forskjeller utenfor Ring 2 også. Her jeg bor er det vel helst de som ikke er sånn som syns. Og jeg bor et godt stykke utenfor Ring 2 altså, de fleste andre ringer også.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 12:24   #66
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det er vel forskjeller utenfor Ring 2 også. Her jeg bor er det vel helst de som ikke er sånn som syns. Og jeg bor et godt stykke utenfor Ring 2 altså, de fleste andre ringer også.

Joda, det var ment som en flåsete svar til at "hverdagsheltene" innenfor ring 2 ikke syns. Vi bor under en time fra ring 2, men likevel syns min barnevogntrillende mann godt i terrenget. Vi kjenner ytterst få andre menn som har tatt permisjon utover kvota.

Gammel 28-03-11, 12:24   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erstatt "ring 2" med "FP-land", så er vi der, tenker jeg.

Gammel 28-03-11, 12:27   #68
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Erstatt "ring 2" med "FP-land", så er vi der, tenker jeg.

[avsporing]Jeg har så langt bare sett én annen bil på parkeringsplassen på småbarnsbasen vår med bakovervendt sete (og dette var bilen til en vennefamilie), så det er ikke bare permisjonslengde som gjør FP-land spesielt, altså.[/avsporing]

Gammel 28-03-11, 12:56   #69
Slettet bruker
Passiv

Standard

:Prøver knallhardt å se for meg eget ansikt idet en eller annen sier at jeg er så flink som har blitt ingeniør enda jeg er dame og alt mulig:

Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 13:24   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Østli rett og slett misforstår litt. Han føler seg fanget, og mener grunnen er likestilling. Jeg føler meg også fanget innimellom, og tenker på alle de tingene jeg gjorde da jeg var 25 og barnløs, men jeg legger ikke skylda på mannen min. Det virker som han ikke tror at kvinner også har urealiserte drømmer, drømmer som forhindres av familieliv, og som av og til gir en lyst til å skrike. Også merker jeg at Østli har flyttet vekk fra sentrum øst, for hadde han vært her, så hadde han daglig sett pakistanske, somaliske, tyrkiske og vietnamesiske pappaer trille rundt på ungene sine, levere dem i barnehagen, tørke snørr, gi flaske og trøste.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 13:26   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det høres ut som om han føler seg fanget, jeg? Mer at han vil ha litt anerkjennelse for at han (og mange andre) faktisk har tatt et valg som har kostet. Og ikke bli brølt til mer og å gjøre MERMERMER.

Gammel 28-03-11, 13:28   #72
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det høres ut som om han føler seg fanget, jeg? Mer at han vil ha litt anerkjennelse for at han (og mange andre) faktisk har tatt et valg som har kostet. Og ikke bli brølt til mer og å gjøre MERMERMER.

Det er sånn jeg også tenker, men jeg ser jo at formuleringene hans lett kan oppfattes på andre måter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 13:29   #73
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns Østli rett og slett misforstår litt. Han føler seg fanget, og mener grunnen er likestilling. Jeg føler meg også fanget innimellom, og tenker på alle de tingene jeg gjorde da jeg var 25 og barnløs, men jeg legger ikke skylda på mannen min. Det virker som han ikke tror at kvinner også har urealiserte drømmer, drømmer som forhindres av familieliv, og som av og til gir en lyst til å skrike.

Der klarte du å sette ord på det jeg tenkte når jeg leste artikkelen. Jeg har masse ting jeg kunne tenkt meg å gjøre, men som forblir ugjort siden jeg nå har fått barn. Det har mannen min også. Men det har ikke noe med at jeg er kvinne eller at mannen min er mann. Det er fordi vi er foreldre.

Jeg bor jo omtrentlig innenfor ring2, og i nabolaget er mannen min var slett ikke alene om å ta mer enn kvota når det kom til permisjon. I hjembyen min tar de knapt kvota si for de er så skrekkelig uunnværlige på jobb.

Gammel 28-03-11, 13:30   #74
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt uklart om han snakker for seg selv (for hvis han selv, personlig, ofte blir brølt til og får krav om å yte mer og mer og mer, så skjønner jeg at han blir lei og gjerne vil ha litt kred for det han faktisk gjør), eller om han snakker for menn som gruppe. For menn som gruppe er jo faktisk ikke fullt så "likestilte" som det han selv er, som mange i tråden påpeker - men jeg kan i og for seg godt forstå at når man selv er en tja, bevisstgjort og oppegående og omsorgsfull mann og far, så blir man lei av mas som egentlig er rettet mot helt andre menn, men som ikke er spisset nok. Hvem som helst kan bli lei av generaliserende, negative utsagn som man mener ikke passer på seg selv, så akkurat den irritasjonen kan jeg forstå. Men jeg synes ikke eksemplene hans er så gode - som Tallulah sier, så gir jo kvinner også slipp på mange drømmer og muligheter og mye frihet ved å velge familie og barn, dette er ikke noe som spesielt "rammer" menn.

Gammel 28-03-11, 13:58   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er litt uklart om han snakker for seg selv (for hvis han selv, personlig, ofte blir brølt til og får krav om å yte mer og mer og mer, så skjønner jeg at han blir lei og gjerne vil ha litt kred for det han faktisk gjør), eller om han snakker for menn som gruppe.

Jeg satt igjen med en litt ekkel følelse av at han sliter i ekteskapet, og kommer med offentlige stikk. For på samfunnsnivå stemmer jo ikke det han sier. Og jeg gir ham såpass mye cred at jeg tror han skjønner at selv om han er tilsynelatende likestilt, så er ikke verden det. Jeg skriver "tilsynelatende" fordi jeg syns han med uttalelsene sine beviser at ikke hans familie heller er likestilt, selv om de er det utenpå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 14:19   #76
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så sannheten er at Østli får seg for lite og det er bare Maverick som ser det?

Gammel 28-03-11, 14:21   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Så sannheten er at Østli får seg for lite og det er bare Maverick som ser det?

Eh?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 14:28   #78
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk litt følelsen av at du sto sammen med karene og himlet med øynene over de schtøgge ubarberte Ottarkjerringene som bare vil tvinge menn i kne.

Gammel 28-03-11, 14:30   #79
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal i alle fall huske på å nikke annerkjennende neste gang jeg ser han på Kiwi

Gammel 28-03-11, 14:31   #80
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg skal i alle fall huske på å nikke annerkjennende neste gang jeg ser han på Kiwi

Gjør det og bøy deg frem og klapp ham forståelsesfullt på armen, mens du sier: Du er flink, tøff og mandig, Kjetil. Veldig mandig. Og bare litt sutrete.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.