Sv: Barn og konkurranse
Opprinnelig lagt inn av ORG, her.
Her er min/vår generelle holdning: Så lenge man som foreldre mener et barn er for umodent til å tåle å bli rangert, og tåle også å få en jumboplass uten å få nervesammenbrudd, er det også for umodent til å drive organisert idrett. Foreldrnene får vurdere når det er klar for begge deler, og vente med organisert idrett til da. Og det er faktisk foreldrenes sak å LÆRE barnet at det ikke er verdensmester i et og alt, men i stedet gi det et realistisk selvbilde! Kan/vil ikke foreldrene ta den oppgaven, får det også vente med sende barnet inn i organisert idrett. Ikke forvente at andre barn, med foreldre som har helt andre holdninger, værsågod skal tilpasse seg mitt/vårt barn, i skånsomhetens navn!
Å mene annerledes er selvfølgelig helt OK, men da får man også velge å la barnet delta et sted hvor ens eget syn er policyen, ikke å sutre over at ens eget syn IKKE er policyen der man faktisk har valgt å la barnet gå! Selvfølgelig står man fritt til å arbeide for å endre policyen i klubb/lag, her som på alle andre områder. Da skal man imidlertid også være fullt forberedt på å møte nøyaktig samme motstand av andre som man selv ville GITT andre om klubben/laget hadde en policy i tråd med ens eget, og andre så prøvde å endre på den! Uten at det er fordi andre er trange i nøtta. Det er faktisk fordi man selv har valgt feil sted, og et sted hvor ens eget syn er i mindretall!
Generelt: Konkurranse er sunt! Og husk at det finnes land hvor barn konkurrerer på skolen (i form av karakterer!) fra de er 6 og hvor karakterene avgjør hele deres videre skoleskjebne - realskoleretning og utelukking fra studier eller gymnasregning og adgang til studier - ved en enkelt prøve som avlegges i slutten av det som er vår 4. eller 5. klasse. Men VÅRE norske barn skal altså ikke tåle engang å få vite i klartekst at NN faktisk er bedre enn meg til å .... i en alder av 8-9?? Nei, slikt er er kun å fremheve og belønne det middelmådige!
Jeg tenker at barn utvikler seg i ujevn takt opp til ett visst nivå. Vi har to unger som begge går på turn, største på konkurranseturn og minste skal testes for å starte der til høsten. I tillegg spiller de fotball. Jeg har sett flere der som har vært veldig umodne når de har startet men utviklet seg etterhvert som årene går. Trenger ikke å gå år heller. Slik JEG ser det om det skal være konkurranse og rangering fra 6 år så er det veldig mange som blir ekskludert. De som er umodne og sent utviklet, skal de da først få lov å begynne med en idrett når de er modne nok til det? Når de har blitt 9-10 år. Da har de ikke sjans til å nå igjen de som har holdt på siden de er 5-6 år. Da blir de alltid hengende etter.
Det er ikke bare bare å lære ett barn som kanskje ikke er helt på høyde med andre at sorry vennen, du er nok bare dårlig du. Veldig vanskelig å motivere unger for å fortsette når man alltid blir sist. Når de kommer opp i alderen for å konkurere slik reglene er nå er de fleste modne nok til å se selv at de kanskje ikke er like gode som andre og finner seg noe annet de er gode til.