Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Somatisering av mistrivsel er en svært utbredt sykemeldingsgrunn ja. Og om man får smerter på grunn av mistrivsel så er det nå mistrivselen som er hovedproblemet. Og jeg tror virkelig at man burde ha et mer aktivt arbeidstilsyn som man kunne tilkalt ved elendig arbeidsmiljø. Og det ser man jo også, at når miljøet blir dårlig, så blir folk sykemeldt.
kie, du var jo ikke lenge innom helsevesenet etter som jeg husker (men korriger gjerne om jeg husker feil) men du kan da umulig ikke ha fått med deg det? Sengeposter med elendig miljø og megahøy sykemeldingsprosent?
Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg er jo enig i at dårlig arbeidsmiljø er sykdomsfremkallende. Jeg vil bare frem til at det er helseplagene som er sykmeldingsgrunn og ikke arbeidsmiljøet i seg selv.
Altså: Hvis jeg ødelegger nakken i en bilulykke så er det ikke bilulykken jeg evt. sykmeldes for. Det er nakkeplagene.
Når det gjelder tid i helsevesenet. Jeg begynte i 2002/2003. Før det jobbet jeg med forsikring og salg. Og jeg har definitivt sett og merket dette med arbeidsmiljø. Både hvordan man virkelig kan stortrives et sted, men også hvordan man kan mobbes sønder og sammen til man sitter der med kognitiv svikt og knapt kan ivareta egen hygiene. Det er skumle greier.
Jeg er ikke uenig i at man må behandle årsaken. Jeg reagerte på måten det ble beskrevet som. Jeg vet ikke hvordan andre leger er, men min hadde nok aldri godtatt å sykmelde noen bare fordi de mistrivdes litt på jobben. De måtte ha blitt syke av det også. Og da ville han antageligvis sykmeldt for helseplagene samtidig som han varslet Arbeidstilsynet. Han er veldig klar på at arbeidsmiljøproblemer må takles ved hjelp av fagforening, verneombud, arbeidstilsyn osv. Sykdom takles med sykmeldinger. Noen ganger sammenfaller det, men det ene virkemiddelet kan ikke erstatte det andre. Og der tror jeg kanskje mange misforstår.
Hadde man kunnet sykmeldes med "dårlig arbeidsmiljø" som begrunnelse tror jeg nesten det ville vært en lettelse. Det identifiserer og plasserer jo problemet som noe utenfor en selv og ville muligens ikke utløst de samme fordommene.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|