Sv: Dyreeiere og "kosedyr"
Opprinnelig lagt inn av Høst, her.
Dyr kan ikke, etter min mening, "ta seg til rette", da de neppe har en reell forståelse av eiendomsbegrep slik vi forstår det. Ergo er det ikke vond vilje fra dyrets side, men ren instinktiv oppførsel. Det er sand tilgjengelig, jeg bæsjer og graver ned. Kattene mine aner ikke hva forskjellen på en sandkasse ment for barn og en sandkasse ment for katter er. Det eneste alternative dersom man skulle være helt sikre på at andre ikke ble uleiliget, ville være å utelukkende ha innedyr. Er det virkelig en slik verden man ønsker?
Jeg ønsker å kunne ha mitt hus og min hage i fred for andres kjæledyrs etterlatenskaper. Og nettopp fordi dyr ikke skjønner bedre, så er det eiers ansvar å sørge for at deres små nusselige ikke plager andre. Hvorfor er det i orden at jeg lider under andres latskap!? Snakk om å være egoistisk. Den tankegangen er bare så bortinatta at jeg kan ikke få sagt det engang. "Jeg trives med det jeg gjør, hvis det plager deg får du heller flytte". Det eneste problemdyret her omkring, er katter. Hunder blir holdt i bånd og eiere plukker opp dritten deres (stort sett). Katter er det liksom greit å bare slippe ut, slik at de kan bruke naboens hage som toalett. Hvorfor i all verden er dette greit?
Du snakker så pent om respekt - du kan ikke tråkke på noen og så preike om at man skal respektere hverandre. Først får du sørge for å plassere bena dine på en måte som ikke rammer andre. SÅ kan du forvente respekt fra andre.