Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.
Det er mye lettere å få en 12 åring til å forstå hvorfor det er viktig med nettvett, enn å få en 8 åring til å forstå hvorfor.
(...)
Det er jo ikke noe selvfølge at alle skal ha datamaskin selv om vi lever i 2009. Det er i alle fall ikke mitt inntrykk her jeg bor. Det er helt akseptert at det er familier som enda ikke har daglig nettilgang. Men mulig det er mer vanlig i andre byer. Jeg føler ikke at man er en "outsider" om man ikke ha nettilgang daglig.
Jeg tror det er lettere å få en åtteåring til å forstå, jeg da. Når jeg ser på hvordan min yngre søster forholdt seg til internett i begynnelsen, tenker jeg at hun burde lært seg mer mye tidligere. Selv om foreldrene mine er særdeles gode på nettvett, fikk de for lite påvirkningskraft på henne i forhold til hva vennene hennes hadde.
Og nei, alle har ikke datamaskin eller nettilgang. Når man blir elev i videregående begynner det å bli et problem, og man må finne egne løsninger for de elevene, fordi all lekseinnlevering og all utdeling av informasjon er nettbasert. Jeg bor på landet, i en kommune med lavt utdanningsnivå, og noen av elevene jeg får inn har svært lite kunnskap om it-bruk. Det er enda en grunn til å begynne tidlig dersom man kan, slik jeg ser det: Jo mer kunnskap vennene til disse barna har, jo mer kunnskap formidles videre. De elevene som kan dette noenlunde bra fra før har mye større forutsetninger for å gjøre det bra på skolen. Synd, men sant.
(Så jfr. prikken din, Brenda: Jeg er uenig med deg der og; det kan være skadelig å være uten nett. Skadelig for videre skolegang. Men det er selvsagt helt greit av vi ikke er enige! )
Nuh - av sted til jobb og lære barna nettvett ... hvis det ikke er blitt for seint nå som de er 19 da! 
|