Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trenger en åtteåring en egen pc?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-09, 12:13   #11
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Det er mye lettere å få en 12 åring til å forstå hvorfor det er viktig med nettvett, enn å få en 8 åring til å forstå hvorfor.

(...)

Det er jo ikke noe selvfølge at alle skal ha datamaskin selv om vi lever i 2009. Det er i alle fall ikke mitt inntrykk her jeg bor. Det er helt akseptert at det er familier som enda ikke har daglig nettilgang. Men mulig det er mer vanlig i andre byer. Jeg føler ikke at man er en "outsider" om man ikke ha nettilgang daglig.

Jeg tror det er lettere å få en åtteåring til å forstå, jeg da. Når jeg ser på hvordan min yngre søster forholdt seg til internett i begynnelsen, tenker jeg at hun burde lært seg mer mye tidligere. Selv om foreldrene mine er særdeles gode på nettvett, fikk de for lite påvirkningskraft på henne i forhold til hva vennene hennes hadde.

Og nei, alle har ikke datamaskin eller nettilgang. Når man blir elev i videregående begynner det å bli et problem, og man må finne egne løsninger for de elevene, fordi all lekseinnlevering og all utdeling av informasjon er nettbasert. Jeg bor på landet, i en kommune med lavt utdanningsnivå, og noen av elevene jeg får inn har svært lite kunnskap om it-bruk. Det er enda en grunn til å begynne tidlig dersom man kan, slik jeg ser det: Jo mer kunnskap vennene til disse barna har, jo mer kunnskap formidles videre. De elevene som kan dette noenlunde bra fra før har mye større forutsetninger for å gjøre det bra på skolen. Synd, men sant.

(Så jfr. prikken din, Brenda: Jeg er uenig med deg der og; det kan være skadelig å være uten nett. Skadelig for videre skolegang. Men det er selvsagt helt greit av vi ikke er enige! )

Nuh - av sted til jobb og lære barna nettvett ... hvis det ikke er blitt for seint nå som de er 19 da!

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.