Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er nasjonalitet noe negativt?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 16:04   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Jeg liker ikke at noen ord eller betegnelse på noen, uansett tro, hudfarge eller tilhørighet, skal være negativ ladet. Hverken muslimer, negere eller polakker er noe mindre verdt enn andre mennesker. Jeg liker ikke at vi skal unngå benevnelser på grupper slik temaet for denne tråden jo er. Jeg mener en slik fortielse fører til mer negativitet knyttet til ordene / betegnelsene og dermed også menneskene bak. Jeg ønsker at vi alle skal være stolte av den vi er, det vi tror på og den tilhørigheten vi har.

Jeg husker min bestemor, hun hadde mange negative følelser og erfaringer knyttet til tyskere og Tyskland. For henne var det nesten et skjellsord og si tysker. Men etterhvert som årene gikk og hun ble en eldre dame forstod hun at tidene går forbi, ikke alle fra tyskland er nasister som kommer til Norge for å okupere landet vårt. Og med det synest jeg hun lærte meg noe fint. At uansett hvor negative erfaringer en har med mennesker fra en annen gruppe så betyr ikke det at alle er slik. I dag er det ikke noe negativt i å være tysker, og i mine øyner slett ikke en betegnelse jeg prøver å unngå.

Min erfaring er at barn omtaler andre barn etter hva de legger merke til. Vesla var tidlig ute med å fortelle om at X hadde mørk hud og svart hår mens hun selv var lys og hadde gult hår. På samme måte som hun kunne si at Y hadde krøller og at Z bare slår. De negative kategoriseringene kommer senere, når de lærer fra foreldrene. Som lærer hører jeg mange meninger fullstendig adoptert fra samtalen rundt kjøkkenbordet.

Vi må gjøre noe med våre egne holdninger, våre barns holdninger og hverandres holdninger. Vi kan ikke la negative erfaringer generaliseres og gjøre at en hel gruppe straffes. La oss være stolte av den vi er alle sammen, enten vi er sånn eller slik. Og la oss alle ha respekt for hverandre.

Så mye å ta tak i, så lite tid.

Du skriver at verken muslimer, negere eller polakker er mindre verdt enn andre mennesker. Det høres altså ut som du bruker "neger" som et ord i dagligtalen din. Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på historie, for begrepet "neger" stammer fra slavetiden, og har aldri blitt brukt om den frie afrikaner. Det har aldri vært OK å bruke dette begrepet, ikke en gang på 50-tallet. Mennesker som fremdeles insisterer på å si "neger" er historie- og kunnskapsløse. Det norske språk er statisk, det endrer seg, og det er ikke fortielse å unngå å bruke nedsettende og krenkende begreper.

Moving on. Det er så absolutt ikke noe galt i å være mørkhudet, så mine tanker om å la vær å inkludere et annet menneskes hudfarge i tide og utide har ikke noe med skam å gjøre. Selvfølgelig er man stolt av sine røtter, sitt hjemland og sin historie. Det er ikke det jeg prøver å få frem gjennom mine svar. Det jeg derimot prøver å male et bilde av, er hvor skjev fordelingen kan bli dersom man samler mennesker under ett, altså putter dem i en bås basert på hudfarge. Det finnes etniske nordmenn med mørk hud, får ikke disse lov til å bare være "norsk"? De må liksom innom "neger", "annerledes" og "de som er brune"-kategorien først? Hvorfor er man ikke like opptatt av å putte de med lysere hud i en eller annen kategori? Hvordan har vi klart oss så lenge uten en samlebetegnelse?

Jeg har fortalt mine barn om slavetiden. Dette kom opp i forbindelse med det amerikanske valget, og jeg er ikke redd for å påpeke forskjeller. Forskjellene er ofte det som gjør oss unike, men jeg er ikke enig i at fargen man har på huden bør veie tungt i denne beskrivelsen. Det betyr ikke at jeg er "hemmelighetsfull" og nekter for at det finnes en ulikhet der, jeg føler bare at den er helt ubetydelig i forhold til ting som virkelig betyr noe hos andre mennesker.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.