Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...
Jeg kjenner at jeg blir trist når jeg leser slike debatter, og det av flere grunner. For det første fordi jeg kjente et lite barn som sannsynligvis hadde levd i dag hvis Prevenar hadde vært en del av det ordinære vaksinasjonsprogrammet bare noen år tidligere. For det andre fordi jeg ikke kan skjønne hvorfor foreldre med friske barn er villig til å ta sjansen på at barnet utsettes for sykdom og smitte som ikke er nødvendig.
Det kommer sikkert ikke som noen overraskelse at jeg vaksinerer og at jeg tilleggsvaksinerte med Prevenar før den var en del av vaksinasjonsprogrammet (første dose ble satt før den "voldsomme" Prevenarsaken i 2005/2006 som førte til at vaksinasjonen kom inn som en del av barnevaksinasjonsprogrammet.) Det er både av solidaritetshensyn og av "egoistiske" grunner. Jeg gjør nemlig alt jeg kan for å unngå at barna mine utsettes for noe som i ytterste grad kan føre til at de dør. Og sannsynligheten for at et lite barn dør på grunn av meslinger eller får alvorlig hjerneskade på grunn av kikhoste er mye større enn faren for komplikasjoner ved vaksinasjon.
Jeg har en kompis fra et av de landene i Afrika som opplever en voldsom oppblomstring av polio, fordi vaksinasjonsprosenten er blitt for lav. Vaksinen er dyr og folk har satset på at de er trygge fordi andre er vaksinerte, med det resultat at ikke en tilstrekkelig stor andel av befolkningen er vaksinert, hvilket igjen fører til oppblomstring av sykdommen. Og resultatene er tragiske; alvorlige, livsvarige lammelser og dødsfall som er helt unødvendige.
Meslinger er ikke en ufarlig barnesykdom. Kikhoste er ikke en ufarlig barnesykdom. Og de som tror noe annet er rett og slett både naive og ganske dumme.
(Moren min ble for øvrig overlykkelig da hun fikk vite at man nå vaksinerer mot kikhoste fra tremånedersalder. Som datter av landsbylegen på hjemstedet sitt fikk hun se konsekvensen av denne sykdommen på småbarn allerede som liten. Og hun sa at det var skummelt og trist.)
Sist redigert av Gaia : 27-02-09 kl 21:44.
|