Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Utdeling av heroin

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-09, 07:57   #24
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Utdeling av heroin

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Med å få utdeling av heroin, så vil iallefall dosene reguleres og stoffet være av jevn kvalitet. Det kan føre til færre tilfeller av overdoser og overdosedødsfall.
Mindre etterspørsel på gata, kan føre til dårligere tilgjengelighet, da det ikke vil være vits i å selge dop som de narkomane får hos f.eks LAR. (Færre "lettere" rusmisbrukere vil følge etter i tungt misbruk.)
Noen sa til meg at metadon ikke var bedre enn heroin, forskjellen var at det var en lege som hadde fremstilt metadon. Stemmer det?

Skulle gjerne sett et regnestykke, men jeg tror det ville vært mer økonomisk for samfunnet å dele ut heroin. Men om det skulle bli en del av LAR, så måtte det nok mye større bevilgninger til for å bygge opp "tjenesten".

Metadon og heroin er to stoffer i samme gruppen, opioider. Metadon er fremstilt i et et laboratorium av legemiddelselskaper og heroin kokes på andre kjøkken. Så ja, det er to sider av samme sak mer eller mindre. Metadon har en lengre virkningstid enn heroin, det er vel den største forskjellen på stoffene.

Men tenk, i dag klarer de å få solgt metadon/subutex/suboxsone på gata, det er stoffer som brukes i LAR. Det betyr at enkelte brukere lurer medisinen sin unna. Tenk hva som skjer dersom noen gjemmer unna den stats støttede heroinen som igjen blir solgt på gata. Vi skal ikke glemme at stoffet er gullende rent og ergo vil prisen bli deretter. Hva da, da kan yngre brukere få tak i heroin av bedre kvalitet og dermed kan man få en rekke overdosedødsfall hos yngre brukere og det med statens finansiering.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hvis man først skal dele ut heroin, så må det være en del av en større pakke. Utdeling av heroin vil ikke hjelpe så veldig på annet enn at de slipper jaget etter stoff tror jeg?
Men man får en del etiske problemer... hvem skal bestemme hvem som skal få, hvilke kriterier som skal ligge til grunn osv. Er det riktig å bruke så vanvittige summer på en gruppe, når det er andre grupper som også trenger det? Vanskelig synes jeg.

Det er en veldig vanskelig problemstilling, for hvem vil ikke ha dem bort fra gata. De er jo skumle, samtidig trenger eldre omsorg og der mangler det også penger. Statsfinansiert heroin som ender på gata er mitt store ankepunkt mot heroinutdeling.

Ville det blitt en nemd som skulle bestemme hvem som skulle få og hvem som skulle refuseres?

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.