Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva koster en fest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-24, 16:54   #181
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en fest?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Gratulerer veldig masse!

Tusen takk! (Og så helt uten oppfordring, da gitt! )

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 17:16   #182
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Du kan jo invitere på rim..

Det blir bobler, gryte,
-øl og vin til mat
og den som ønsker får og ein dram til kaffe og kake på sitt fat.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 17:36   #183
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg sa ikke ett ord om å gruffe. Jeg sa at jeg ville syntes det var pussig. Men gir jeg bort vin vil jeg normalt si noen ord om hvorfor den er valgt og hva den typisk vil passe til. Så om jeg med omhu hadde funnet en flott skalldyrvin som vertskapet er så glade i, så ville jeg funnet det pussig om vinen stod på bordet fire timer seinere og ble servert til smågodt og potetgull og gjerne ved feil temperatur. (Men nå er jeg over gjennomsnittet opptatt av vin da.)

Drylevin er vin som passer å drikke litt utpå kvelden, når det meste går i grisen allikevel. De passer ofte godt til potetgull og smågodt og er gjerne ganske rimelige.

Dette er ikke noe stråmannsargumentasjon for øvrig.

Er det ikke? Jeg tenker at det scenariet du beskriver er ganske urealistisk og på siden av det vi snakker om i tråden, ergo stråmann.

Gammel 30-09-24, 17:40   #184
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Du kan jo invitere på rim..

Det blir bobler, gryte,
-øl og vin til mat
og den som ønsker får og ein dram til kaffe og kake på sitt fat.

Bortsett fra at de faktisk ikke får en dram. (Jeg synes det holder med vin, øl og diverse alkoholfrie drikker, både til maten og etterpå.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 18:05   #185
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilbake til opprinnelig tema:

Går det an å lage et eget monogram? Ja, altså selv. Men hvordan? Og får man for eksempel trykket det på (papir)servietter for en liten sum? Dette skal i tilfelle være på lavbudsjett, men jeg handler ikke på Temu, altså. Og nei, det er ikke for at det skal være høytidelig, det er bare på gøy, eller for løye, som vi sier her.

Gammel 30-09-24, 18:29   #186
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan lage seg et monogram ja. Vi lagde det til konfirmasjon. Og broderte på tøyservietter. Det var sinnsvakt dyrt.
Men man kan få trykt egne servietter også.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 18:35   #187
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Man kan lage seg et monogram ja. Vi lagde det til konfirmasjon. Og broderte på tøyservietter. Det var sinnsvakt dyrt.
Men man kan få trykt egne servietter også.

Det hørtes kult ut!

Men jeg vil i tilfelle tegne selv, for jeg vil ikke bruke penger på akkurat det. Tenkte kanskje man kunne få trykket det på servietter for en hundrings eller noe.

Gammel 30-09-24, 22:46   #188
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Er det ikke? Jeg tenker at det scenariet du beskriver er ganske urealistisk og på siden av det vi snakker om i tråden, ergo stråmann.

Deg om det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 23:10   #189
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hørtes kult ut!

Men jeg vil i tilfelle tegne selv, for jeg vil ikke bruke penger på akkurat det. Tenkte kanskje man kunne få trykket det på servietter for en hundrings eller noe.

Ja vi tegna selv. Brukte bare Word-ish eller noe. Var sønnen som lagde. Og når du har laga et monogram du trives med så får du noen til lage dem.
Disse feks
https://print24.com/no/gastroprodukter/servietter

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-24, 23:12   #190
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare for å bidra til tråden, så hadde jeg dobbelt 50-årslag med en venninne ute på en øy, og vi presiserte at vi hadde vin til velkomst og til mat, men at folk måtte ta med seg det de ønsket etter det. Både fordi vi da kunne invitere bredt, og ikke minst fordi det er et logistikkhelvete å frakte flasker til 60-80 pers ut på den øya.

Det ble for øvrig et fyllekalas uten like. 50 er den nye russetiden, åpenbart.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-24, 08:26   #191
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Avsporing:

50 er den nye russetiden, ja. Det er mange middager med 4-8 personer med god mat, koselig prat og vin som passer til maten, men veldig få skikkelige fester, så jeg har definitivt opplevd at det "tar av" når det endelig er fest. Var akkurat på en sånn for et par uker siden og det var sinnsykt gøy. Fortalte om festen til min spreke nabo i 80-årene som sa hun lengtet tilbake til 50-årene hvor sånt var mulig og oppfordret meg til å feste mens jeg kunne. (Nevnte fest var på et utested hvor vi selv betalte for drikke, bare så det er sagt).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-24, 09:20   #192
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja vi tegna selv. Brukte bare Word-ish eller noe. Var sønnen som lagde. Og når du har laga et monogram du trives med så får du noen til lage dem.
Disse feks
https://print24.com/no/gastroprodukter/servietter

Kult!

Gammel 01-10-24, 09:23   #193
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Avsporing:

50 er den nye russetiden, ja. Det er mange middager med 4-8 personer med god mat, koselig prat og vin som passer til maten, men veldig få skikkelige fester, så jeg har definitivt opplevd at det "tar av" når det endelig er fest. Var akkurat på en sånn for et par uker siden og det var sinnsykt gøy. Fortalte om festen til min spreke nabo i 80-årene som sa hun lengtet tilbake til 50-årene hvor sånt var mulig og oppfordret meg til å feste mens jeg kunne. (Nevnte fest var på et utested hvor vi selv betalte for drikke, bare så det er sagt).

I min bekjentskapskrets har det vært ekstremt lite feiring. Tror heller ikke jeg hadde trivdes med en fyllefest lenger, jeg har allerede problemer med andre steder hvor det er mye lyd og «skjer» masse. Problemer med hørselen og blir fysisk utmattet av lyd.

Gammel 01-10-24, 09:36   #194
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

I min bekjentskapskrets har det vært ekstremt lite feiring. Tror heller ikke jeg hadde trivdes med en fyllefest lenger, jeg har allerede problemer med andre steder hvor det er mye lyd og «skjer» masse. Problemer med hørselen og blir fysisk utmattet av lyd.

Det skjønner jeg veldig godt. <3 Håper du får en feiring som er slik du vil at den skal være

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-24, 09:45   #195
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det skjønner jeg veldig godt. <3 Håper du får en feiring som er slik du vil at den skal være

Jeg har flere ganger måttet gå hjem fra jobbfester kl 21. Men hvis lydnivået på musikken er grei og akustikken fungerer, så tror jeg det skal gå fint. Og det fine er at det førstnevnte er det jeg som bestemmer.

Gammel 03-10-24, 08:10   #196
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke skjønne at det er vanskelig i det hele tatt. Jeg baserer ikke innkjøpet av vin på hva jeg tror hver enkelt gjest vil drikke basert på hvilke vaner de har. Jeg baserer ikke innkjøp av drikke på at alle skal få i bøtter og spann, så de kan rave hjem, hvis de ønsker. Jeg kjøper en mengde jeg tenker vil være nok (og det var blant annet her dere kom inn i bildet), og det får da jaggu holde. Å «spandere» drikke på gjester kan ta umulig koste mer enn å «spandere» maten de skal spise, og hvis Ronny, som alltid blir full, ikke synes han får nok, så får han bare synes det.

Jeg inviterer og betaler. Jeg bestemmer mengden mat og jeg bestemmer mengden drikke.

Nå er det jo lenge siden du skrev dette. Men det er jo flott at du ikke synes dette er vanskelig, men da er det jo rart at du ber om innspill på pris og forventer få fornuftige svar. For meg ville alkoholen vært det som dro prisen, så da klarer ikke jeg anslå noe i alle fall. Hvis du vet mengden mat og drikke du vil kjøpe, er det jo bare å gange opp.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-24, 08:14   #197
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig skal selveste Hyacinth ha monogram!

Gammel 03-10-24, 08:16   #198
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg lurte ikke spesifikt på hva alkoholen kom til å koste. Jeg lurte på hva mat og lokaler kostet også. Og alt annet som lager en fest. Det falt meg ikke inn at dette skulle bli en alkoholtråd. Alkohol er enklest å finne prisen på i og med at den faktisk må kjøpes til en fast pris i én butikk.

Er jeg litt dum nå, eller var det bare meg dette var åpenbart for? Var det rart at jeg spurte? Føler meg iallfall litt dum nå.

Gammel 03-10-24, 08:25   #199
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurte ikke spesifikt på hva alkoholen kom til å koste. Jeg lurte på hva mat og lokaler kostet også. Og alt annet som lager en fest. Det falt meg ikke inn at dette skulle bli en alkoholtråd. Alkohol er enklest å finne prisen på i og med at den faktisk må kjøpes til en fast pris i én butikk.

Er jeg litt dum nå, eller var det bare meg dette var åpenbart for? Var det rart at jeg spurte? Føler meg iallfall litt dum nå.

Jeg synes ikke det var rart. Forskjellige matalternativer har utrolig forskjellig pris. Det samme med lokaler. Pynte selv? Med hva? Ting du har eller ting du kjøper inn? Leie av duker eller papirduker? Det er utrolig mange variable og det er mange som er flinke til å komme opp med morsomme løsninger i alle prisklasser.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-24, 08:28   #200
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nå har jeg lest HI en gang til, og det står ikke et ord ord om alkohol i innlegget. Det står riktignok nevnt ordet «drikke» en gang.

Jeg har uansett fått svar på det jeg lurte på, og det setter jeg pris på. Men jeg synes det er litt rart at noen synes det er rart at jeg spurte i det hele tatt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.