|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#561 |
|
villende
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Man KAN ikke avskrive folk som håpløse duster bare fordi de har holdninger og meninger som er forskjellige fra ens egne. Man må prøve å skjønne hvor det kommer fra, og bruke tid på å drodle rundt alternativer som faktisk kan løse frustrasjonene. Følelser er ikke logiske, så da må man finne ut hva som endrer følelsene. Og det er sjelden logikk, fornærmelser eller en beskjed om at man "tenker feil". Du må treffe følelsen, skjønne årsaken og adressere den, for å kunne endre grunnstemningen. Eller bruke grunnstemningen til din fordel. Det klarte Obama med sin "Change-kampanje". Og det klarte Trump med sin "MAGA-kampanje". Og en del av de velgerne som stemte på Obama valgte Trump denne gangen, fordi de trenger noe annet en Status Quo, noen som løser problemene deres. |
|
|
|
|
#563 |
|
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Nei, jeg vet ikke. Hvordan viser man frem at det ikke egentlig ER sånn at innvandrerne kommer og tar alle jobbene og trygda vår? Og at ikke alle muslimske menn er rabiate voldtektsuhyrer? Det hjelper ikke å vise til statistikk. Den er "manipulert". Det hjelper ikke å vise til egne erfaringer. Da er man bare ute etter et ligg, egentlig. |
|
|
|
|
#565 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Jeg avskriver ingen, Gaia, og jeg syns det er unødvendig å snakke om at jeg/vi "ikke har skjønt det" Jeg skjønner det veldig godt, og de argumentene du bruker har jeg også brukt. Jeg har bodd i fattig-USA, jeg har Trump-vennlige venner og jeg har ganske god innsikt i mekanismene. Jeg mener videoen forenkler og fordummer hele diskusjonen. Selvfølgelig handler dette om mennesker som føler at behovene deres ikke blir hørt og møtt, men hva som har gjort at man har kommet dit er mye mer sammensatt. Det er ikke bare arbeiderklassen som har stemt på Trump. Hvit middelklasse er også hans kjernevelgere.
|
|
#566 |
|
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Det som i hvert fall ikke virker er å sitte i egne, trygge ekkokammer og kritisere hvordan andre der ute prøver å appellere til solidaritetstankegang og grønne reformer og bærekraftig arbeidsmarked. |
|
|
|
|
#567 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva om Donald Trump blir president?
Når det gjelder voldtekter, manglende julesanger og alt det andre tullballet som florerer blant Folk Flest, kan det kanskje hjelpe å snakke litt fornuft til folk/vise til statistikk der det finnes. |
|
|
|
|
#568 |
|
|
Det hjelper kanskje hvis det er mange som gjør det, ja.
(Har på ingen måte hverken trygg jobb eller god utdanning selv, bare så det er nevnt aller først.) |
|
|
|
|
#569 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Har dere sett "The Big Short"? Filmen om finanskrisen?
|
|
|
#570 |
|
Halloen!
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Jada, jeg er veldig klar over at innvandrere også sliter med å få jobb, og så ender de opp med å jobbe som f.eks renholdere, jobber som nordmenn uten utdanning kunne hatt. Men som de, i mange tilfeller, egentilig ikke ønsker, men i alle fall ikke ønsker at innvandrerne skal få. |
|
|
|
|
#571 |
|
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Hvis vi tar det med svart arbeid, da. Jeg bruker usedvanlig mye tid på å snakke med Skatt Øst' kundebehandlere om hvorfor det er en god idé å utstede D-nummer og skattekort til mennesker som har jobbtilbud (midlertidig, men fortsatt jobbtilbud), og ikke minst på å snakke med (og etterhvert banne til, dessverre) banker som ikke vil utstyre mennesker med bankkonto selv om de har fem måneder utestående lønn og er fra et EØS-land. Og jeg er neppe den eneste arbeidsgiveren som har denne utfordringen, tenker jeg. |
|
|
|
|
#572 |
|
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?... og i det øyeblikket man har et system som håndterer innvandrere på en okei måte, da. (Og etnisk norske eldre og syke og skolebarn, neida, jeg mener ikke at våre gamle og syke skal dø i korridorene fordi vi bruker alle pengene våre på integrering.) Da slipper vi at vi har en hel gjeng unge gutter og unge menn som er sendt på flukt fra sine opprinnelsesland fordi de blir bombet sønder og sammen, og så kommer hit, eller til andre europeiske land, og blir sett på som FIENDEN. Og så kommer det en hyggelig mullah og sier "heihei, vi liker dere, kom her, få mat, hør litt på vår tolkning av Koranen", og hey presto! Radikaliserte islamister. |
|
|
|
|
#573 |
|
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?... og så tillater vi at våre egne unge menn blir radikalisert. Når de faller gjennom sosialt, kanskje. Eller får ikke jobben de ville ha. Og sliter på skolen. Og så kommer det sånne som Max Hermansen/Morten Hansen og sier at vi er i krig. HEY! KRIG! Endelig en arena man kan hevde seg på! Gutta på skauen! Motstand! Der trenger man ikke ha seksere på vitnemålet for å hevde seg! Man må bare være tøff. Dessuten er folk flest enige med ham. De er det EGENTLIG. Bare se på de lukkede foraene, som man har fått innpass i, man har blitt en del av gjengen. |
|
|
|
|
#574 |
|
Halloen!
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Amen til de siste innleggene dine. |
|
|
|
|
#575 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Jeg har vært på foredrag for lærere om radikalisering og faresignaler, og den analysen din er sørgelig gjenkjennelig derfra, Maverick. Jeg er veldig enig i konklusjonen din.
|
|
|
#576 |
|
villende
|
Du syns ikke du har litt lange, såre tær nå? Og jeg har da virkelig ikke påstått at det bare er arbeiderklassen som har stemt på ham. |
|
|
|
|
#578 |
|
villende
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Jeg er for øvrig veldig enig med det du skriver, Mave. Personer som har lovlig opphold i Norge, om så bare midlertidig mens de venter på en permanent oppholdstillatelse/behandling av søknad om oppholdstillatelse eller asyl burde også få muligheten til å jobbe, betale skatt og få bankkonto. |
|
|
|
|
#579 |
|
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Altså, siden jeg skrev innleggene i sted har jeg blitt erklært "white race traitor", og hatt en innom kontoret som nevnte for meg at "just wait for the revolution, you'll be the first against the wall", (sint hvit mann, for å si det pent), og det er ganske slitsomt. Ikke navneslenging på Twitter og Facebook, det preller av, altså. |
|
|
|
|
#580 |
|
villende
|
|
|
|