Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-16, 20:26   #101
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Jeg er mamma til en gutt som avsluttet russetiden i går. Og han var med på buss.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg var mye mere negativ til russetiden før han ble det.
Nå har jeg hatt gutta på bussen mye her hos meg og blitt ganske godt kjent med de fleste av de. (Disse var fra forskjellige skoler og ikke bare barndomskameraten av min sønn)

Ser mange mener at ved å avskaffe bussene vil alt bli så mye bedre.
Jeg er ikke helt enig.
Husker fra mi russetid, hvor det var vaner og biler og sinnsykt mye fyllekjøring.
De som har buss leier sjåfør.
Når det gjelder sikkerhet på bussene er den streng.
Det skal være sitteplasser til alle og det skal være sikkerhetsbelter til alle.
Og ja, bussene blir sjekket.

Når det gjelder den bussen som ble nevnt tidligere i tråden and salg av buss, hvor motoren hadde brent så var det en buss som hadde vært inne på verksted flere ganger uten at Volvo fant feilen. Dette var Nittedaljentene sin buss.

Sagngtekstene er tragiske. Men begynn å høre på annen musikk hvor de synger på engels. Store hit med like tragisk meldinger. Da er det greit, ingen som hyler like mye om det.

Gammel 18-05-16, 20:36   #102
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Sagngtekstene er tragiske. Men begynn å høre på annen musikk hvor de synger på engels. Store hit med like tragisk meldinger. Da er det greit, ingen som hyler like mye om det.

Det er da ikke sånn at fordi andre gjør det så er det greit. Jeg syns allikevel disse russetekstene topper mye annet, også amerikansk rap. Og selvsagt blir det nærere og på den måten verre når de synger på norsk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 20:41   #103
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er da ikke sånn at fordi andre gjør det så er det greit. Jeg syns allikevel disse russetekstene topper mye annet, også amerikansk rap. Og selvsagt blir det nærere og på den måten verre når de synger på norsk.

Prøvde å formulere dette.

Gammel 18-05-16, 20:44   #104
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Og som eneste i venninnegjengen som faktisk ikke er med på buss. Jeg håper og tror hun kommer styrket ut av det, og får en fin russetid likevel.

Tøff jente! Hun får nok en fin tid likevel. Jeg hoppet av bussgreiene når jeg var russ for hundre år siden, det ble dyrt og altfor mye drama. Mener å huske at vi måtte spytte inn 30000 hver "til å begynne med". Og dette var i 97. Vi var riktignok en gjeng på fire som hoppet av sammen, men vi hadde en veldig fin russetid likevel. Vi fikk som regel haik med en guttebuss hjem fra Tryvann og sånt, og tok toget til Stavanger.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 22:19   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Når det gjelder sikkerhet på bussene er den streng.
Det skal være sitteplasser til alle og det skal være sikkerhetsbelter til alle.
Og ja, bussene blir sjekket.

Det er utrolig stor forskjell på hva som "skal være" og hvordan det er i teorien. Hvis du tror russen sitter pent fastspent i selene sine når de er ute og ruller, er du veldig naiv. Selv om risikoen for kontroller er der, og selv om de vet at russebusser blir kontrollert langt oftere enn andre kjøretøy, er det senest i år utallige eksempler på at bussene har kjørt med for mange passasjerer, passasjerer som ikke er ordentlig sikret og med diverse ulovlige tilbygg festet diverse steder i/på bussene.

At det finnes idioter som synger tåpelige tekster på engelsk, betyr ikke at jeg vil synes det er greit at mine barn "publiserer" det samme. Et merkelig argument.

At du har hatt en gjeng ungdommer hjemme hos deg som har oppført seg fint, er heller ikke et "bevis" for at russebussene bør bestå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 22:39   #106
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Denne ble kåret til årets russelåt 2016 på russ.no

(Kilde: youtube.com)

Handler dog i det minste ikke om voldtekt. :silverlining:

Hmmm? Har de mer enn en kåring av "årets russelåt" da eller? Jeg fikk nemlig med meg at denne låten her vant årets kåring på russelaat.no, og var SÅ glad for at det ikke bare var en låt med akseptabel tekst, men at jentene som vant atpåtil gav premiepengene til Kreftforeningen. Det er jo fremdeles et lyspunkt blant det makkverket du poster her da.

https://youtu.be/ou6QOMtkKc8

Får jo selvsagt ikke til å poste videoen ordentlig.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, etter å ha hørt de to sangene Maverick postet er jeg litt må jeg si.

Ellers er jeg usikker på hva jeg mener, men etter å ha lest gjennom tråden så langt, tror jeg faktisk et forbud mot bussene kunne vært et bra første steg.

Gammel 18-05-16, 22:53   #107
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er utrolig stor forskjell på hva som "skal være" og hvordan det er i teorien. Hvis du tror russen sitter pent fastspent i selene sine når de er ute og ruller, er du veldig naiv. Selv om risikoen for kontroller er der, og selv om de vet at russebusser blir kontrollert langt oftere enn andre kjøretøy, er det senest i år utallige eksempler på at bussene har kjørt med for mange passasjerer, passasjerer som ikke er ordentlig sikret og med diverse ulovlige tilbygg festet diverse steder i/på bussene.

At det finnes idioter som synger tåpelige tekster på engelsk, betyr ikke at jeg vil synes det er greit at mine barn "publiserer" det samme. Et merkelig argument.

At du har hatt en gjeng ungdommer hjemme hos deg som har oppført seg fint, er heller ikke et "bevis" for at russebussene bør bestå.

Selvfølgelig tror jeg ikke de sitter pent og pyntelig med sele på seg i bussen, jeg er faktisk ikke idiot.
Men hvor mange sitter pent og pyntelig med sele på seg når de kjører buss?
De ulovlige påbygging er på taket av bussen, den såkalte krona.
Det er streng kontroll inne i bussen, og da av det tekniske O.l når de blir stoppet.
Ikke bare hvor mange de er.

Jeg skrev at sangene var tragiske, men å bruke det som argument for å avskaffe russetiden blir feil. Det er ikke det samme som at de er ute etter å voldta noen selv om de har sanger med tragisk tekst.
Jeg tok med det med engelskspråklige tekster da det på langt nær er noe drama om de.

Jeg vet at gutta som var ikke var noe dydsmønstre som bare drakk brus og sang.
De pratet jo om hav som hadde skjedd når de var ute, og ja det med meg stående ved siden av. Sønnen min fortalte også mye direkte til meg.

Jeg var negativ til buss, men ser at sikkerheten er bedre i varetatt der en på van eller bil. Og for meg er det beste argumentet at de da har en edru sjåfør.
Der hvor de bytter på å kjøre er det endel fyllekjøring ja.

Gammel 18-05-16, 23:01   #108
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du drar sikkerhetssele fram som et argument når du er klar over at de ikke har selen på seg? Jeg synes heller ikke at sangene i seg selv er et argument for å avskaffe russebussene. (Jeg ønsker en slutt på bussene, ikke på russetiden), men det at det finnes sanger med like ille budskap på andre språk, er heller ikke et spesielt godt argument for at det er greit at de utgis.
Krona på taket av bussen fører til forandringer i kjøre-egenskapene og er derfor ulovlig. Mange busser får kjøretøyet godkjent og setter krone på etterpå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 23:05   #109
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

"Taperbussen" eller "restebussen" er et velkjent fenomen, ja.

Jøye meg så glad jeg er for at det ikke finnes busser her i byen. Hele dette fenomenet med russebusser, russelåter og pengebruk er totalt fraværende her så vidt jeg vet. Tror ikke det har endret seg så mye fra da jeg var russ.

Gammel 18-05-16, 23:26   #110
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Hmmm? Har de mer enn en kåring av "årets russelåt" da eller? Jeg fikk nemlig med meg at denne låten her vant årets kåring på russelaat.no, og var SÅ glad for at det ikke bare var en låt med akseptabel tekst, men at jentene som vant atpåtil gav premiepengene til Kreftforeningen. Det er jo fremdeles et lyspunkt blant det makkverket du poster her da.

https://youtu.be/ou6QOMtkKc8

Dette er faktisk mine sine, det.

Gammel 18-05-16, 23:28   #111
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette er faktisk mine sine, det.

Er det? Som Bodø-jente selv, la jeg jo selvsagt spesielt merke til dette siden de er derfra.

Gammel 18-05-16, 23:35   #112
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Er det? Som Bodø-jente selv, la jeg jo selvsagt spesielt merke til dette siden de er derfra.

Ikke alle, de er fra ulike klasser, men noen av dem, ja (Ikke at jeg skal ta noen av æren, da - har bare hatt dem i to år, og holdningene hadde de nok med seg.)

Gammel 18-05-16, 23:49   #113
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Fy flate for noen tekster på de låtene.

Gammel 19-05-16, 00:20   #114
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror kanskje en del av problemet er at russen ikke har et sted å være, noe som fører til mer kjøring rundt, og det blir vanskeligere for de som ikke har buss å være med, og dyner mer fokus på bussene. Når vi var russ var det fest på bestemte steder - så alle kunne være med. Klart det er kjipt for de som bor i nærheten, men det trenger jo ikke være samme sted hver kveld.

Når det gjelder sanger er jeg tom for ord.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-16, 00:59   #115
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg tror kanskje en del av problemet er at russen ikke har et sted å være, noe som fører til mer kjøring rundt, og det blir vanskeligere for de som ikke har buss å være med, og dyner mer fokus på bussene. Når vi var russ var det fest på bestemte steder - så alle kunne være med. Klart det er kjipt for de som bor i nærheten, men det trenger jo ikke være samme sted hver kveld.

Her i byen har de egen russecamp, og har hatt det i flere år. Den etableres i samarbeid med kommunen. Tidligere år har det vært mye bråk der, særlig i forbindelse med ikke-russ som har kommet til. I år har de hatt beinharde sikkerhetstiltak; armbånd for å komme inn, og foreldre som har stått vakt på kvelder og netter. Det har vært en uvanlig rolig russetid her i byen, med bare noen få uheldige episoder, så det funker definitivt.

Gammel 19-05-16, 10:49   #116
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig det er off topic, men jeg oppdaget denne:

Jeg er forresten enig med Mave, Polyanna m.fl. i denne tråden, det ser ut for å ha tatt overhånd. Historien fra Fløyel er helt forskrekkelig.

Er spent på hvordan det blir framover, om det virkelig blir færre russ. Snakka med en som jobber på vgs her om dagen, og ho sa at det er færre russ på hennes skole som har studiespes-linjer, og enda færre på yrkes-vgs'ene i byen, og at russen generelt sett er roligere i skoletida ihvertfall.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-16, 10:59   #117
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var russ var det noe så godt som alle var, uansett om man hadde buss, gruppering eller ikke. Da lillebroren min var russ for et par år siden var det omtrent bare de som var knyttet til en buss som feiret.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-16, 11:13   #118
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det i hvert fall færre rødruss.
Jentene velger å bli blåruss(de kan velge) fordi blått er mer kledelig!

Gammel 19-05-16, 11:37   #119
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I min alder (anno 2000) var så godt som alle russ ja, enten de hadde russebil eller ikke, men jeg tror det var omtrent to russebiler på skolen jeg gikk på. Russebuss er ikke et tema her i byen, og jeg håper det vedvarer all den tid jeg har russ selv om 4 år.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-16, 12:23   #120
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Men hvor mange er det egentlig som står imot dette presset med å inngå avtaler om å være med på buss, månedlig nedbetaling på fremtidig buss osv.?

Tør man å stå imot eller blir man sett på som en taper da? Blir man utstøtt av gjengen??
Dette er (også) noe må snakke om.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.