|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!
At ingen protesterte gjør det ikke mer lovlig. Hvem er det egentlig som ønsker å være den ene som velter lasset hvis stemningen i en foreldregruppe er overveldende positiv? Det er nettopp det som er årsaken til at det ikke er lov å øremerke dugnadsmidler. Jeg synes det er rystende hvis skolen tillater den praksisen dere har lagt dere på (jeg tar det for gitt at de er informert hvis dette er en tur som skal skje i skoletiden).
|
|
|
#302 |
|
Rockesøster
|
Møkkafolk, rett og slett.
|
|
|
#303 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Jeg sitter ikke i noen komité, men dette er den forståelsen jeg har fått som en vanlig foresatt. |
|
|
|
|
|
#304 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!For det er kjempekult når alle snakker om at det ikke ble noe av pga moren til Per....
|
|
|
#305 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Jeg har stor forståelse for økonomi-biten av dette. |
|
|
|
|
|
#306 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men hvordan og hvem skal avgjøre om Per har utfordringer da?
|
|
|
|
#308 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Nå kommer det jo litt an på hva slags dugnad det er snakk om. Her er det mye foreldredugnad har jeg inntrykk av. Og det er helt klart lettere for mammaen og pappaen til Ola som har et stort familie og jobbnettverk å få solgt dopapir og fisk enn Per som må gå rundt på dørene for å få gjort det samme. Eller for foreldrene som har god helse å møte på kveldsdugnad enn alenemoren som har en kronisk sykdom. Det er store forskjeller på både ungdommer og foreldrene og jeg har inntrykk av at det gjerne er de samme som velger dugnadsaktiviteter som har stort nettverk og god arbeidsevne nettopp fordi de orker å melde seg frivillig til å sitte i komiteen for turen. |
|
|
|
|
|
#309 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#310 |
|
Bedreviter
|
Det er jo ikke gitt at de som har dårligst råd er de som har størst ressurser til å bidra. Av og til er det slik at folk som har dårlig råd har det fordi det generelt skorter på ressurser. Det er jo ikke slik at det er ungenes bidrag alene som gir penger i kassa: vanligvis krever det tilrettelegging fra foreldre eller tilgang på nettverk for at ungene skal klare å fullføre. |
|
|
|
|
|
#311 |
|
Bedreviter
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Også er det faktisk ganske kjipt å være den som sier at "Sorry, men det er umulig for M å delta på dugnad, og vi voksne har ikke overskudd vi heller. Vi prioriterer å bruke penger på leksehjelp og avlastning, så med mindre resten av klassen spanderer på M, kan hun ikke bli med." |
|
|
|
|
|
#312 |
|
This is normal!
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!På Hvite busser sine nettsider står det at 160 000 personer har reist med dem siden 1992, men jeg finner ikke en eneste evaluering av opplegget. Det er ganske interessant og egentlig litt skremmende.
Hvis det har vært omtrent lik deltakelse pr. år fram til i dag har Hvite busser en omsetning på over 35 mill. kr. i året hvis jeg ikke regner helt feil. Store deler av dette kommer altså fra skoleelever og penger samlet inn på dugnad, og det skjer med utgangspunkt i skolen (selv om det ikke er i skoletiden men høstferien for mange). Da er det da veldig rart at det ikke gjøres noen evaluering av hvordan opplegget fungerer, inkl. hvordan det virker på klassemiljøet når enkelte elever ikke kan bli med av forskjellige grunner, og ikke minst hva elevene sitter igjen med av inntrykk og kunnskap etterpå.
Sist redigert av noen : 14-04-16 kl 20:29. |
|
|
|
|
|
#315 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Må bare si at jeg er utrolig imponert over dugnadskomiteen her. De har laget en helårsplan med svært varierte aktiviteter som går langt utover det jeg tidligere har tenkt på som tradisjonelle dugnadsaktiviteter. De aller fleste aktivitetene er tilrettelagt for elevene selv. Med en slik variert liste ville jeg synes det var svært overraskende om en elev i en ordinær ungdomsskole ikke ville være i stand til å bidra på noen av dem. |
|
|
|
|
|
#316 |
|
|
Helt enig. Jeg har jobbet med oppfølging av mange som mottar sosialhjelp og det er mange som generelt ikke har ressursene til å stille på dugnad. Det er helt utrolig i mange tilfeller hvordan ressursbruk og pengebruk blir prioritert. Det er veldig mange barn som virkelig trenger positive fritidsopplevelser i trygge omgivelser og jeg synes det er helt på trynet at det legges opp til den slags for klasser som ikke alle kan være med på. Eller som arrangeres på en slik måte at de mest sårbare barna nok en gang får bekreftet atforeldrene deres ikke strekker til. Sist redigert av vixen : 14-04-16 kl 23:39. |
|
|
|
|
|
#317 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Man må jo ikke utfordringer for å være imot. Jeg er imot. Jeg har pt god råd og barn uten problemer av noe slag. Kult for Junior at jeg evt argumenter det jeg kan for at en klassetur "alle " vil ha ikke skal bli noe av.
|
|
|
#318 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg er også i mot. Nå er det noen år til mine er så gamle at dette er aktuelt, men vet at 8. klassene på skolen hvor mine skal gå allerede nå har startet dugnad for å samle inn penger til turen deres om to år, så jeg antar at de ikke slutter når mine går der.
|
|
|
#319 |
|
saftig
|
Vi har den samme erfaringen.
Hvorfor er det så rart? I en travel hverdag kan det være lettere å betale seg ut. Tid er penger og sånn.
|
|
|
#320 |
|
|
Synes ikke det er noe rart i det hele tatt! Men desto tydeligere blir forskjellene også. |
|
|
|
![]() |
|
|