|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalier
Innenfor teorien så anses vel jihadists som en global ideologisk "krigføring" mot vestlig sivilisasjon (kontekst undertrykkelse og okkupasjon av islamsk land).
|
|
|
#142 |
|
villende
|
Jeg er ikke enig. Nettopp fordi dette handler om ytringsfrihet syns jeg det er ekstremt viktig at man ytrer det man mener. Og jeg tror faktisk det er vel så viktig at man sier: jeg er ikke enig i at du ytrer det du ytrer, i den formen du ytrer det, men hvis du likevel velger å ytre deg så forsvarer jeg din rett til å ytre deg fullt og helt. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Leser
|
Men du kan ikke gjøre dette til en ytringsfrihetssak mellom meg og deg.
Men jeg blir ikke provosert av det du mener (jeg er jo faktisk enig!), jeg bare påpeker at denne måten å uttrykke seg på kan gjøre at man blir misforstått. Det er ikke kritikk av hverken meningene dine eller at du ytrer de, det er kritikk av formen. Det er det samme som jeg sier til 10 åringen min at hun må slutte å mumle.
|
|
|
#144 |
|
villende
|
Det er jeg helt enig i. Det er mye uro i store deler av verden, som er grusom. Og hjertet mitt blør for alle de som lever i konstant frykt og som undertrykkes daglig. Frykt avler frykt, som avler vold, som avler mer vold. Og det er en vond og kjip nedadgående spiral. Men "vesten" løser det ikke ved å gå inn med makt, det viser historien, det gjør det bare verre. Løsningen må komme innenfra, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
villende
|
Joda, men jeg mener at da får man heller ta diskusjonen. Nettopp fordi jeg syns det er viktig å synliggjøre at dette ikke er en svart-hvitt situasjon, med enkle svar. Nettopp fordi vi ikke er 10 år, og er oppegående mennesker, så tåler denne debatten alle nyansene. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Leser
|
Så jeg forstår deg riktig når du mener at det at jeg er uenig med deg i måten du arguementerer på er et angrep på din ytringsfrihet?
|
|
|
#147 |
|
villende
|
Hele poenget med en debatt er å tydeliggjøre standpunktene sine. Når du reagerer på den måten opplever jeg at du ser dette som en enkel svart-hvitt diskusjon uten rom for de vanskelige nyansene. Og det er nettopp den tilnærmingen som fører til polarisering, fronter og skyttergraver. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
villende
|
Nei, overhodet ikke. Det jeg mener er at det er viktig å ha rom for alle nyansene i en opplyst diskusjon. At det skal være mulig for meg å si at "det er kanskje ikke så lurt å gå naken i en bakgatene full av fulle, kåte, mannschauvenistiske menn" uten å bli tatt til inntekt for at jeg samtidig syns det er greit hvis den nakne kvinnen blir voldtatt. Sånn for å sette det på spissen, i en litt annen kontekst. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
anglofil
Ja det er jeg helt enig i og vi må jo ikke glemme at hele konteksten for mye av det som skjer nå er jo delvis "the aftermath" på krigen mot terror.
|
|
|
#150 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierSkrekkelig dystert. Og så leser jeg dette og blir enda mer sikker på at det er noe seriøst galt med en ideologi som mener det er greit å straffe folk som er uenige med dem og stiller spørsmålstegn ved ting som er "opplest og vedtatt". |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Vet ikke helt hva du mener med "å reagere på den måten". Mener du når jeg er uenig med deg? Det jeg skrev over er ikke en "tilnærming", det er en mening. Jeg mener veldig klart akkurat det jeg skrev. Det betyr ikke at jeg ikke kan diskutere en helt annen sak, f.eks. hva som er høflig når man står i fare for å krenke noen. Det er sammenblandingen jeg kritiserer. Det er ikke fordi jeg ikke ønsker en nyansert debatt. Det er fordi jeg mener at å snakke om hva ofre for vold burde ha gjort eller ikke for ikke å bli utsatt for volden er helt irrelevant. Også i denne saken, hvor saken handler om hva som skal være lov å ytre (uten å bli drept), ikke hva som er snilt å ytre. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierOg jeg reagerer på at du tillegger meg holdninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Og at du tror at denne sak bare handler om hva som er lov til å ytre, for det er det ingen i tråden som er uenige om. Samtidig så mener jeg at det er ekstremt viktig at man nettopp diskuterer form, i en kontekst som denne. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#155 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Terror og frykten for represalierGaia:
Jeg er rett og slett sterkt uenig med det i dette. Etter min mening er ikke formidlingen av ytringen relevant i denne sammenhengen. Diskusjonen om hvorfor og hvordan folk blir radikalisert er svært interessant og viktig, men det mener jeg altså at er en annen debatt. Jeg er kritisk til at dette sauses sammen, fordi jeg mener man da gir uttrykk for ytringsfrihet med forbehold. Jeg forstår at hver enkelt debattant ikke mener det slik, men det er fortsatt betenkelig hvis samfunnsdebatten i stor grad handler om ytringenes form. Det sammenligner jeg altså med at det er feil at samfunnsdebatten handler om hva kvinner bør gjøre for å unngå å bli voldtatt, istedet for å snakke om hva menn bør gjøre for å unngå å voldta. Det er helt ok for meg at vi har forskjellig syn på det. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierHvordan en ytring formidles vil alltid være relevant. Et godt buskap forsvinner hvis innpakningen blir fokus, og ikke innholdet i ytringen. Dessuten vil innpakningen kunne ødelegge budskapet som forsøkes formidlet, fordi meningsinnholdet misoppfattes av mottaker. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er litt enig med Marla Singer her, fordi det "men"-et pålegger skyld på den som gjorde ytringen.
|
|
|
#158 |
|
villende
|
Jeg er uenig. Fordi man gjør vurderinger av hvordan man pakker inn et budskap hver eneste dag. Og hvordan man fordmidler budskapet påvirker hvilke reaksjoner man får av mottaker. Bare tenk på avisenes kommentarfelt, som fylles opp av så mye dritt at det som eventuelt finnes av interessante synspunkter forsvinner helt. Det betyr ikke at visse reaksjoner er uakseptable, uansett hvordan ytringen ble formidlet. Vold eller trusler, som reaksjon, kan aldri forsvares. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Ser nå at det ble feil ordbruk. Synes dette ble en interessant og lærerik tråd med mange konstruktive meningsutvekslinger.
|
|
|
|
#160 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalierJeg synes denne kronikken er god http://www.vg.no/nyheter/meninger/te...el/a/23371911/ Sist redigert av elg : 11-01-15 kl 19:43. Årsak: La til litt mer om innholdet i kronikken |
|
|
|
![]() |
|
|