Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-14, 20:15   #61
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Jeg hadde nok ikke ønsket at guttene mine hadde lest Mo Hayders bøker på en stund heller.

Nesbøs Hole-bøker holder tolvåringen på med nå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 20:18   #62
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg var rask til å svare, nei - det kommer vel strengt tatt av at jeg ikke har vært i situasjonen selv (og at jeg leste det jeg ville selv uten inngripen fra foreldre da jeg var barn og ungdom). Men når jeg leser videre i tråden, slår det meg at de fleste skriver at de ikke kan se for seg at de ville nekte barnet å lese den og den boka. Hvorfor ikke? Alle bevisste foreldre ville jo nekte en 10-åring å spille dataspill med 18-årsgrense eller å se en ubehagelig og voldelig psykologisk thriller laget for voksne?

Ansvarlige voksne sensurerer film og spill - men å sensurere bøker er en noe ingen vil ha på seg?

Jeg er også overrasket over det samme.
Om barnet ikke spør etter uegnede bøker er det jo greit, men jeg syntes ikke det var greit å la tiåringen lese "The shining". For ham som leste LOTR og HP på første trinn har det blitt mange spørsmål om voksenlitteratur gjennom de siste årene og selv om han får lese mye er det slettes ikke alt jeg vil la ham lese.

Gammel 11-08-14, 20:22   #63
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guava: Tipper Snømannen av Nesbø hadde hatt 18-års grense på film...

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 20:23   #64
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Den boka sensurerte mannen min for meg.

Gammel 11-08-14, 20:25   #65
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men når jeg leser videre i tråden, slår det meg at de fleste skriver at de ikke kan se for seg at de ville nekte barnet å lese den og den boka. Hvorfor ikke? Alle bevisste foreldre ville jo nekte en 10-åring å spille dataspill med 18-årsgrense eller å se en ubehagelig og voldelig psykologisk thriller laget for voksne?

Jeg tror de av oss som har sagt at vi ikke ville nekte ungen å lese "den og den boka" (i de fleste tilfeller Fifty Shades, tror jeg?) har en velbegrunnet idé om at dette er et temmelig hypotetisk scenario.

Jeg har i alle fall svart ut fra min situasjon og min sønn - og i det tilfellet kan jeg ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å nekte ham å lese en bok, nei. Men det finnes sikkert tilfeller der det er riktig å bremse unger fra å lese ting man tror de vil bli veldig skremt eller sjokkert av.

Gammel 11-08-14, 20:27   #66
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja det tror jeg nok. Jeg har lest den og ble skremt, men den er av en type jeg tror går bra for eldstemann. For toern vår vil den nok ikke funke på veldig veldig mange år og han kommer heller ikke til å ønske å lese den.

En annen ting som betyr litt for meg er om jeg har lest bøkene først og kan snakke om dem underveis.

Gammel 11-08-14, 20:28   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En stor forskjell på bøker og film/dataspill er dette med grupeppress. Det er vedlig greit å legge fra seg en bok man ikke liker å lese fordi den er skummel eller ekkel, men om man ser på film med venner, kan det være veldig vanskelig å skulle innrømme at det ble i overkant (jeg har trøstet opptil flere store tenåringselever i etterkant av skumle filmkvelder ).

Film/dataspill kan vel også være mer overveldende. Samtidig så har endel bøker krøpet godt innunder huden min.

Gammel 11-08-14, 21:59   #68
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var rask til å svare, nei - det kommer vel strengt tatt av at jeg ikke har vært i situasjonen selv (og at jeg leste det jeg ville selv uten inngripen fra foreldre da jeg var barn og ungdom). Men når jeg leser videre i tråden, slår det meg at de fleste skriver at de ikke kan se for seg at de ville nekte barnet å lese den og den boka. Hvorfor ikke? Alle bevisste foreldre ville jo nekte en 10-åring å spille dataspill med 18-årsgrense eller å se en ubehagelig og voldelig psykologisk thriller laget for voksne?

Ansvarlige voksne sensurerer film og spill - men å sensurere bøker er en noe ingen vil ha på seg?

Bøker krever en mye større deltagelse og innsats av leseren enn et dataspill eller film. Særlig film er det jo fullt mulig å bare konsumere, uten å reflektere noe videre der og da om dette er noe man orker å ta inn over seg eller ikke. For de aller fleste vil det være naturlig å legge fra seg en vemmelig eller alt for skummel bok. Det er ikke naturlig å fortsette å lese en bok som man virkelig blir panikkslagen redd av eller som opprører en over grensen til hva man tåler. Det er rett og slett mye mer naturlig og mye lettere å legge vekk en bok som viste seg å være feil enn å slutte å se på en film.

Dette er sikkert ulikt fra person til person, men det er i alle fall slik jeg er skrudd sammen, og jeg vet av erfaring at det fungerer sånn for datteren min også. Hun har lagt vekk flere bøker etter halvgått løp som ble for sterke, og også unnlatt å starte på en del, selv om "alle" vennene har lest den.

Følgelig er min filosofi (foreløpig) at "hvis du kan lese det, så kan du trolig også takle det".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 22:10   #69
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tenker også at bøker er ganske selvbegrensende som medium. Om du ikke forstår den, så gir du opp. (Jeg synes det er helt greit å bare forstå ett eller noen lag av boka. Man kan saktens lese den om igjen når man blir eldre.) Om boka er ekkel eller ubehagelig, så gir du også opp. Og det er et langsomt medium, så det skal litt til at du får noe fryktelig ubehagelig flæsjet opp i ansiktet før du rekker å stoppe.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 22:22   #70
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Nja, her er vi nok skrudd forskjellig sammen Toffskij og Teofelia. Jeg har aldri stoppet å lese en bok/se en film fordi den var for skummel/ekkel/ubehagelig. Må jo få med meg slutten uansett. Er den derimot kjedelig (noe som selvsagt kan skyldes manglende forståelse), kan jeg fint stoppe. Det gjelder både bøker og filmer.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 22:32   #71
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Nja, her er vi nok skrudd forskjellig sammen Toffskij og Teofelia. Jeg har aldri stoppet å lese en bok/se en film fordi den var for skummel/ekkel/ubehagelig. Må jo få med meg slutten uansett. Er den derimot kjedelig (noe som selvsagt kan skyldes manglende forståelse), kan jeg fint stoppe. Det gjelder både bøker og filmer.

Ja, jeg er helt sikker på at folk reagerer ulikt på bøker altså, men jeg ser at datteren min fungerer som meg i dette, og derfor ser jeg foreløpig ikke noe behov for å sensurere bøker på linje med film.

Jeg har for øvrig enda mindre behov for å nekte henne å se på filmer; det holder i massevis å fortelle henne at hun kommer til å synes den er for skummel, og det tror jeg kommer til å være gjeldende til hun er voksen og vel så det.

Minsta kan bli en helt annen historie, men det får jeg ta som det kommer.

Gammel 11-08-14, 22:37   #72
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Samme her. Noen av anbefalingene slår til og med til.

Som nevnt i en annen tråd er det forholdsvis sjelden Poden finner frem til bøker på egen hånd, men jeg "godkjenner" ikke bøker for ham, og har sånn sett ikke noe "behov" for å vite hva han leser - jeg bare synes det er morsomt å vite hva han leser og å snakke med ham om bøker, enten jeg har lest dem selv eller ikke.

Jeg ville heller ikke nektet ham å lese den, men ville nok påpekt at den neppe kom til å være noe for ham, fordi den er skrevet for voksne og i stor grad handler om sex. (Prøver han seg på Twilight, kan det derimot hende han får en lekse. Men jeg kommer ikke til å nekte ham å lese den, såklart, bare snakke med ham om ting jeg synes er problematisk ved den.)

Har ikke lest Twilight, hva er problematisk ved den?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 22:47   #73
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Nå er ikke ungene som meg, så de får lese hva de vil. Mamma ble kalt inn på rektors kontor etter at jeg hadde lest en bok om prositusjon og skrever oppgave på skolen om suge- og liggeturer.

Gammel 11-08-14, 23:18   #74
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det mest problematiske med den er vel at den er skikkelig dårlig

Og så syns eg det er irriterande med sånne bøker retta mot jenter der den kvinnelege hovudpersonen gir opp heile livet sitt for ein mann og plutselig blir ei svak sjel som må bli beskytta av ein mann. Akkurat der er Twilight og Fifty Shades irriterande like.

Gammel 11-08-14, 23:21   #75
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Her i huset fører bare ordet "skummelt" til at ungene blir enda mer oppsatt på å lese boka eller se filmen. Jeg aner ikke hvem de har det fra.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 23:22   #76
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Se punkt 13 i dette innlegget.

Gammel 11-08-14, 23:25   #77
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hovedproblemet mitt med Twilight er at den romantiserer en sjalu, voldelig, manipulerende og kontrollerende kjæreste og et kjærlighetsforhold med ekstrem maktubalanse. Dessuten oppfatter jeg den som kvinne- og seksualfiendtlig fordi den legger ansvaret for å ikke "friste" mannen (her: vampyren) på jenta. Jeg skrev en kjempelang rant om dette for et år eller to siden i bloggen min, du er velkommen til å lese mer der.

Den er dårlig også, men det gjør ikke så mye. Folk må gjerne lese dårlige bøker. Og jeg ville ikke nekte noen å lese den, bare advare mot og bevisstgjøre i forhold til det tankesettet jeg beskriver, for det er er genuint problem i den virkelige verden også.

(Det er forresten fullt mulig jeg kommer til å advare mot og forsøksvis bevisstgjøre i forhold til det tankesettet selv om guttungen aldri ytrer ønske om å lese Twilight, kjenner jeg meg selv rett.)

Gammel 11-08-14, 23:42   #78
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg hadde nok ikke ønsket at guttene mine hadde lest Mo Hayders bøker på en stund heller. (...).

Har ikke fått med meg disse, noe jeg burde vite?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Meg også

Skilpadda, du har satt de ordene jeg gjerne skulle forfattet selv på oppfatningen min av Twilight. Takk for kostelig lesning.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 23:46   #79
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

JEg har foreløpig ikke sett behovet for å legge føringer annet enn å foreslå bøker jeg mener de vil like, men jeg vil gjerne ha lest evt. voksenbøker først om de skulle ytret ønske om å lese dem nå. Min sønn ville jeg f.eks ikke latt se filmer med attenårsgrense han er selv greit tilbakeholden med filmer med 15 årsgrense også, så jeg tror ikke Harry Hole er hans type litteratur enda. Hadde han hatt sterkt ønske om å lese allikevel så ville jeg ha foretrukket å ha lest boka selv først i det minste, for å vite hva som ventet ham.

Gammel 12-08-14, 00:08   #80
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for interessant oppsummering, Skilpadda! Jeg ble egentlig sittende og se på bilder fra Maaemo, det var enda mer spennende. :sikle:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:01.