Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - hva tenker du?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-14, 13:55   #241
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Problemet er at vi ikke tar små steg fremover. Problemet er at vi bare sakker bittelitt ned på farten vi går baklengs med. Jeg synes at både "små steg og uttrykket "festina lente" indikerer at det faktisk er en progresjon - og det er det da ikke.

Faktum er at foreldrene våre levde mer bærekraftig. Den levestilen vi har i Norge er ikke kompatibel med bærekraft overhode - og det har ingenting med AI eller ikke AI å gjøre.

Jepp. Odd Børretzen (fred være med han) sa om dette at det hadde ikke reddet Titanic om båten kjørte med halv fart mot isfjellet, det ville bare utsatt smellet.

Sånn det er nå så kommer smellet, og det er ingen vilje noe sted til å gjøre de tingene som kan redde oss fra smellet. Så lever vi mens vi venter da, og reiser på AI og spiser kylling og klager på bensinprisen fordi alle andre gjør det, og fordi det ikke har noen synlig negativ konsekvens der og da.

Så blir det opp til generasjonene bak oss, som vi gjør vårt beste for å lære opp til å leve på en ikke-bærekraftig måte, å takle konsekvensene av vårt levesett.

Men, vi må jo leve, og for de fleste av oss er det bare mulig å gjøre bittesmå forbedringer som nettopp bremser farten. Fordi det er ikke spillerom til noe annet på individnivå om man vil delta i samfunnet etter eksisterende normer.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 16:09   #242
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him for president

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 16:34   #243
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ga opp halvveis i tråden, men må bare kommentere en ting: Har aldri vært på AI, men vi har for moro skyld undersøkt prisen noen ganger. Og det er alltid mye billigere enn det vi greier å få til. Jeg ble overrasket over at så mange mener det er dyrt. For meg framstår både charter og AI som relativt billig, og jeg har antatt at det har med samlebånd og storinnkjøp å gjøre.

Dette er ikke et argument for AI, altså, jeg ville bare kommentere det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 17:17   #244
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ga opp halvveis i tråden, men må bare kommentere en ting: Har aldri vært på AI, men vi har for moro skyld undersøkt prisen noen ganger. Og det er alltid mye billigere enn det vi greier å få til. Jeg ble overrasket over at så mange mener det er dyrt. For meg framstår både charter og AI som relativt billig, og jeg har antatt at det har med samlebånd og storinnkjøp å gjøre.

Dette er ikke et argument for AI, altså, jeg ville bare kommentere det.

Jeg tror man kan finne både dyrt og billig. Vi var en uke på AI for 20 000 (to voksne og to barn), midt i juli. Det er mindre enn vi bruker om vi låner leiligheten til svigers gratis og kjøper flybilletter og lager en del mat hjemme der. Vi kunne også ha blitt en uke til, den andre uka var veldig billig å føye til, men vi syntes det holdt i massevis med en uke. Ungene koste seg veldig, men jeg tror opplegget hadde vært enda bedre om de var yngre enn 5 og 9, all den tid jeg syntes de hadde blitt relativt enkle å ha med hvorsomhelst på den tiden. Hadde vi hatt 2-3-4 tette små hadde nok AI-konseptet appelert mer til oss. (En liten digresjon med tanke på storfamilier.. Jeg synes det er langt enklere å ha med en stk svært aktiv sjuåring på "voksenmuseer" og liknende, og lage et fint opplegg, enn å ha med en flokk bittesmå barn på standa eller andre typiske barnevennlige steder. Før var vi ofte på tur med søsken, nieser og nevøer, og selv om det ikke er det samme som å ha mange barn selv, merker jeg at jeg blir litt provosert av ettbarnsforeldre som synser om hvor enkelt det er å gjøre Kulturelle Ting med barn på slep. Det meste er enkelt med bare ett barn. )

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 17:35   #245
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

merker jeg at jeg blir litt provosert av ettbarnsforeldre som synser om hvor enkelt det er å gjøre Kulturelle Ting med barn på slep. Det meste er enkelt med bare ett barn. )

Da får jeg provosere tilbake da og si at noen av oss velger å ha ett barn for å nettopp kunne gjøre kulturelle ting (amongst others).

Neida, men med et hint av seriøsitet. Vi i vesten føler oss ofte berettiget, entitled, til en rekke ting. Vi mener vi har rett på en deilig, avslappende ferie hvor vi slipper å tenke, hvor noen aktiviserer kranglende søsken, som har mat alle de kresne barna liker, nok soverom slik at foreldrene får alenetid osv. osv. Vi mener at vi har mer rett på dette, over lokalbefolkningens rett på et økonomisk velfungerende lokalsamfunn. Et lokalsamfunn vi ikke er det minste interessert i, utover en solseng, et basseng og en ren strand. Sorry, men den karusellen vil jeg ikke være med på, selv ikke for en begrenset periode "mens barna er små". Det er enorme mengder med små barn i vesten, hele tiden.

Om folk ønsker å reise på charter uten kulturelle innslag så er det helt greit, men jeg syns det er frekt å ikke ville betale samfunnet man besøker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 17:41   #246
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forøvrig veldig enig med Tally og Pøbelsara, selv om jeg må innrømme at min hovedmotivasjon for å unngå AI er at jeg ikke kan tenke meg noe verre enn å tilbringe ferie sammen med andre skandinaviske småbarnsfamilier i kø ved en buffet i et kantinepreget lokale. Det er virkelig noe av det verste jeg kan tenke meg. Jeg blir faktisk litt paranoid bare av tanken.

Gammel 31-07-14, 18:01   #247
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange forhatte AI- hoteller er familiebedrifter i det lokalsamfunnet de ligger i. De dreper likevel restaurantene rundt seg. Jeg er usikker på om det er turistenes oppgave å regulere forholdet mellom ulike bedrifter i landet man kommer til.

Gammel 31-07-14, 18:11   #248
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er langt enklere å ha med en stk svært aktiv sjuåring på "voksenmuseer" og liknende, og lage et fint opplegg, enn å ha med en flokk bittesmå barn på standa eller andre typiske barnevennlige steder. Før var vi ofte på tur med søsken, nieser og nevøer, og selv om det ikke er det samme som å ha mange barn selv, merker jeg at jeg blir litt provosert av ettbarnsforeldre som synser om hvor enkelt det er å gjøre Kulturelle Ting med barn på slep. Det meste er enkelt med bare ett barn. )

Tja, vi har tre små barn, har aldri vært på AI, eller chartertur generelt, og kommer neppe til å gjøre det heller. Vi er ute og farter hver dag på ferie. Vi drar ikke så ofte på museer, men i tillegg til fornøyelsesparker, safari, labyrintparker og annet som er mest for dem (ok, litt for oss også ) går vi også rundt i koselige små byer, besøker gamle slott, katedraler og lignende aktiviteter. Så feriene våre består på ingen måte av bare aktiviteter med fokus på barna, og det går faktisk veldig bra og vi storkoser oss alle sammen. Det meste er enklere og roligere med bare ett barn, helt klart, men for vår del har ikke tre barn vært noe hinder i forhold til ferievalg.

Gammel 31-07-14, 18:12   #249
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Før var vi ofte på tur med søsken, nieser og nevøer, og selv om det ikke er det samme som å ha mange barn selv, merker jeg at jeg blir litt provosert av ettbarnsforeldre som synser om hvor enkelt det er å gjøre Kulturelle Ting med barn på slep. Det meste er enkelt med bare ett barn. )

Vi har fem, men da eldste har blitt stor er hun ikke med lenger.
Går helt fint å reise med de (uten charter/AI). I fjor reiste vi med seks barn, gikk fint det også!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 18:22   #250
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forøvrig veldig enig med Tally og Pøbelsara, selv om jeg må innrømme at min hovedmotivasjon for å unngå AI er at jeg ikke kan tenke meg noe verre enn å tilbringe ferie sammen med andre skandinaviske småbarnsfamilier i kø ved en buffet i et kantinepreget lokale. Det er virkelig noe av det verste jeg kan tenke meg. Jeg blir faktisk litt paranoid bare av tanken.

Nei, det kan ikke jeg tenke meg heller.

Gammel 31-07-14, 18:33   #251
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forøvrig veldig enig med Tally og Pøbelsara, selv om jeg må innrømme at min hovedmotivasjon for å unngå AI er at jeg ikke kan tenke meg noe verre enn å tilbringe ferie sammen med andre skandinaviske småbarnsfamilier i kø ved en buffet i et kantinepreget lokale. Det er virkelig noe av det verste jeg kan tenke meg.

Da vi var på AI ( ) på Kreta i fjor, var vi de eneste skandinavene på stedet - og jeg kan garantere at det var vel så usjarmerende med 98 % russere ved buffeten. Noe griskere og mer uhøflig tror jeg knapt jeg har sett; det var rent ut underholdende. (For ikke å snakke om hockeysveisene! )

Nå var riktignok dette stedet sannsynligvis drevet av russisk mafia og følgelig neppe noe eksempel til etterfølgelse, men om det ødela for annen turisme i nærområdet? Tja, det var ingen annen turisme eller noe som helst annet i mange mils omkrets.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 18:42   #252
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jaja, russere eller skandinavere, samma det. For meg er lokal mat mye av grunnen til feriedestinasjonen. Gjerne et sted der vi samtidig lærer noe om lokal matproduksjon.

Ungene våre er ikke spesielt enkle, tror jeg, men de har aldri vært bestemmende for vært ferievalg. Det går an å gjøre mye med både interesserte og uinteresserte unger på slep. (Vi har erfart begge deler.) Mange spør om ungene våre faktisk liker måten vi er på ferie på. De har aldri klaget, men de ønsker seg ofte tilgang på basseng. I sommer kjørte vi fra vingård til vingård i Chianti. Det falt meg ikke inn at de skulle ha innvendinger mot det, noe de heller ikke hadde. Kombinert med mange dager i Roma med mye historisk og kulturell input, ble det en topp ferie for alle.

Gammel 31-07-14, 18:43   #253
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå lever du virkelig opp til nicket ditt, Hyacinth.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 18:47   #254
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nå lever du virkelig opp til nicket ditt, Hyacinth.

Høh? Høy på pæra? Hvorfor?

Gammel 31-07-14, 18:48   #255
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det var i tilfelle ikke meningen. Virkelig.

Gammel 31-07-14, 18:51   #256
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Bare for å fortsette med ett barn vs. flere: Det er ikke bare-bare å reise med kun ett barn heller. Det krever mer av foreldrene rent underholdningsmessig, man må være lekekamerat i større grad enn med flere søsken. Sånn sett kunne jo en resortferie vært "enkelt", men vi greier å ha fin-fine ferier uten.

Gammel 31-07-14, 18:51   #257
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hva du argumenter mot, him. Skal vi fortsette å kjøre på, siden det ikke hjelper nok? Eller er det bare full stans som teller?

For å ta Titanic-analogien igjen; alle som har kjørt båt vet at litt lavere fart gjør stort utslag på skade hvis man treffer. Ikke minst gir det litt mer tid til å kjøre unnamanøver når alvoret går opp for en.

Jeg tror ikke disse småtingene redder verden. Jeg håper det gjør oss litt mer forberedt når det skikkelig smeller, og vi MÅ kaste oss rundt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 18:52   #258
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Bare for å fortsette med ett barn vs. flere: Det er ikke bare-bare å reise med kun ett barn heller. Det krever mer av foreldrene rent underholdningsmessig, man må være lekekamerat i større grad enn med flere søsken. Sånn sett kunne jo en resortferie vært "enkelt", men vi greier å ha fin-fine ferier uten.

Ser den. Mine to er stort sett i tottene på hverandre, det er ikke spesielt enkelt det heller.

Gammel 31-07-14, 18:55   #259
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Etter snart to uker på den spanske solkysten, med leid leilighet og besøk på lokale restauranter hver eneste dag, må jeg innrømme at jeg ikke er helt sikker på om alle disse burde hatt livets rett. På 2 av stedene vi har vært på har vi bedt om pasta uten saus til eldstemann og fått beskjed om at det ikke lar seg gjøre. maten er nemlig ferdig, den varmes bare opp.
Jeg hadde nok heller valgt AI og bedre kvalitet på maten, enn ferdig opp varmet micromat som tilsynelatende har blitt ganske så vanlig hos lokale restauranter.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 18:56   #260
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ser den. Mine to er stort sett i tottene på hverandre, det er ikke spesielt enkelt det heller.

Ikke sant? Nettopp derfor blir jeg så lei av stikkene mot ettbarnsforeldre, at vi liksom ikke har rett til å uttale oss siden vi ikke har syv kranglende barn, liksom.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.