|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: JulaftendilemmaJeg ville invitert, sagt at middagen er 1730, og insistert på å pakke opp i det tempoet som passer oss. Men jeg skjønner at det ikke er lett og jeg skjønner at du får dårlig samvittighet. Men det går vel an å si et vennlig "sånn gjør vi det"? Det er liksom litt rart å bli invitert på middag og klage over at det er for sent, liksom.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Sv: JulaftendilemmaJeg hadde virkelig ikke tatt noe initiativ, om ikke sønnen deres insisterte. Det får være grenser for tilrettelegging, vel? Jeg hadde også invitert til kl. 17:30 (eller 20, om det var det som passet meg). Dersom det er for sent, så takker man nei. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: JulaftendilemmaHva mener mannen din da, Taien? Det må da være opp til han å sette krav til foreldrene sine? Han må da ordne det der?
|
|
|
#25 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julaftendilemma
Enig. Jeg hadde bedt dem på det tidspunktet som passet oss best (velger du feks. 17.30 er det jo et greit kompromiss og), og om svigermor tok over gaveutdelingen og skyndtet på barna, hadde jeg helt klart sagt fra at NEI, jeg bruker vi good tid på pakkeutdelingen. Men jeg tar ikke dem flate øre for å si fra om jeg føler folk tar over og ødelegger julen min, eller andre dager for den saks skyld.
|
|
|
#26 |
|
Off the map.
|
Sv: JulaftendilemmaJeg tror jeg hadde sendt dem en skriftlig invitasjon - "
|
|
|
#27 |
|
Fortynnet
|
Enig. Den som arrangerer julaften må få lov å ha regien, og den svigermoren hørtes ikke ut som noen drøm å ha i hus på julaften. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: JulaftendilemmaEnig med Esme. Dette er noe mannen bør ta seg av. Det er også han som må kommunisere ut hvordan dere har det hos dere. Om de blir invitert til sen middag og sen gaveåpning kan de jo takke nei om de synes det er ille. Da har dere i alle fall invitert. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det mener jeg også. Men jeg har jo registrert at en hel del menn jeg kjenner ikke snakker med foreldrene sine om noe som helst, og ihvertfall ikke noe som kan involvere en konflikt. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
~~~~~~~
|
Enig! Tydelighet er viktig. Og den kan godt komme fra mannen. Jeg kan godt invitere, men kjørereglene for kvelden presenteres av mannen.
|
|
|
#31 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: JulaftendilemmaJeg biter i eplet i år. Vi feirer også annethvert jul, men siden de andre delene av svigerfamilien likevel gjør som de vil, sitter svigers alene hvis vi ikke inviterer dem. De er kanskje hakket bedre enn dine, og de har heldigvis såpass dårlig tid at de drar hjem i 20-tiden. Likevel hadde jeg jo sett frem til an avslappende feiring med mine foreldre i år.... |
|
|
|
|
|
#32 |
|
can-jur
|
Sv: JulaftendilemmaHva med å dele julaften?
|
|
|
|
#33 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Juleaftendilemma
Alene? De er da to.
|
|
|
#34 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JulaftendilemmaMan kan jo lure på hvorfor dine svigerinner har sluttet å feire jul. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
© All rights reserved
|
Sv: JulaftendilemmaJeg hadde overlatt det til mannen. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Det blir jo kjempestress. Greit nok dersom man er mange, men to 'gamle' ekstra trenger da ikke eget opplegg. Enten så velger de å komme til middag klokken 18, med påfølgende pakkeåpning i deres tempo, eller så holder de seg hjemme. Selvsagt (mener jeg) er det mannen som bør snakke med dem. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Live and let live
|
Sv: JulaftendilemmaMen det er jo nødvendigvis ikke så ille å være alene på julaften? De er jo to stk. Det kan jo hende de synes det er godt å få være bare seg, og ikke måtte forholde seg til andre, og få styre og stelle på sitt vis. Jeg synes "folk flest" har en altfor innarbeidet "ingen skal være alene på julaften"- holdning, det er jo ikke sikkert det er en sannhet at det er en dum ting.
|
|
|
#38 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: JulaftendilemmaFor meg er middag klokken 17, når julen ringes inn, en selvfølge, men jeg finner meg i at det serveres til andre tider når jeg er andre steder, så får andre finne seg i at det serveres til lyden av kirkeklokkene hos meg.
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15 Sist redigert av Malama : 06-11-13 kl 14:23. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: JulaftendilemmaGanske fint å feire julaften hjemme egentlig, selv om det unektelig er litt stress..Jeg får ihvertfall den maten/drikken jeg vil ha til det tidspunktet jeg vil |
|
|
|
|
|
#40 |
|
© All rights reserved
|
Sv: JulaftendilemmaJeg tilpasser meg besøk, jeg MÅ ikke på død og liv ha julen på min måte selv om den (alltid) blir feiret i mitt hus.. I år feirer vi sammen med nevø og nevø sin kjæreste og da tenker jeg at den unge damen feks skal få en dessert hun liker. Og om vi feirer sammen med små barn kan vi fint spise klokka 16.30. Vi kan også droppe alkohol til maten om vi feirer sammen med noen som finner det problematisk. |
|
|
|
![]() |
|
|