|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?
Det var da voldsomt. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
ræv med ører
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Når det gjelder dubbing er jeg helt enig med Teofelia. Dattera mi vokser i og for seg opp med tre språk, og selv om hun har det som kalles "et godt språkøre" så snakker hun ikke engelsk, og skjønner ingenting av å se en engelsk tegnefilm. Ikke er hun interessert i å faktisk sitte og se på det heller, når hun merker at hun ikke skjønner hva de sier.
|
|
|
#123 |
|
Passiv
Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Ja, og ikke minst, hadde ikke ungen vært interessert, hadde hun nok gått. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Bedreviter
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?
Det du sier motbeviser jo ikke i det hele tatt det jeg sier. Selvsagt lærer barn fremmede språk av å snakke med andre, og selvsagt lærer barn fremmede språk mye mye raskere enn voksne, så hvis dere har engelskspråklig familie, som datteren din treffer ofte, er det ikke overraskende at hun er i stand til å kommunisere med dem. Og da vil hun også ha et godt grunnlag for å se engelskspråklige filmer og forstå disse. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Les dem Snipa. Om det er på norsk eller engelsk er ikke så farlig, bare du leser dem! Selv slår jeg et slag for den engelske utgaven, språket er ikke så vanskelig, og du lærer mye av det. Kunne mine tyske, franske og italienske romkamerater som var bra dårlig i engelsk lese dem, så kan du!
|
|
|
#126 |
|
Passiv
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?
Hun lærer jo mer engelsk av å se de engelske, det er vel ikke vanskelig å skjønne? |
|
|
|
|
|
#127 |
|
flisespikker
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?
Hvis man får en del forklaring/simultanoversettelse innimellom, så plukker man fort opp litt. Jeg er enig med deg i at jeg ikke synes man skal "tvinge" barna til å se filmer med engelsk tale hvis de heller vil se dem med norsk tale, altså, men det er ikke nødvendigvis slik at unger synes det er bortkastet/fælt å se film der det snakkes et språk de ikke skjønner. Poden vår har sett ganske mye engelsk film (f.eks. Clangers-serien, som dere jo også har sett), og hatt mye glede av det. Etter hvert som han har blitt større, har han ganske riktig i større grad satt pris på at dialogen er på norsk, så nå ser han mest norsk film, der det er mulig. Men han har også hatt mye glede av de engelske filmene og helt klart plukket opp en del ord fra dem også (uten at det var hovedpoenget).
Det bør være opp til barna, det er jeg enig i. Men hvis ungene også har utbytte av originalversjonen, så skjønner jeg godt at man foretrekker den. Det er ofte stor forskjell på kvaliteten på originaldubbingen og oversettelsen.
|
|
|
#128 |
|
Passiv
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Skilpadda ordlegger seg bedre enn meg just nå, så jeg signerer henne i innlegget over her. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Jeg lærte meg engelsk da jeg ver tre år av å se på amerikanske filmer og serier på TV, så jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det bidrar til gode engelskkunnskaper.
|
|
|
#131 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?
Jeg og. Husker med varmt hjerte DJ Cat, TCC og Sky Channel.
|
|
|
|
#132 |
|
Passiv
Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Jeg lærte også mye engelsk slik, som liten. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?
Eh ja selvfølgelig ser jeg utenlandske filmer på originalspråket? Jeg hater jo dubbing. Filmer gjør seg best på originalspråket sitt. Jeg har tekst, fordi jeg kan lese, noe min datter ikke kan. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
ræv med ører
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Jeg så masse DJ Kat og engelske tegnefilmer i helgene når jeg var liten. Jeg lærte meg ikke engelsk av den grunn. :antakeligvis lettere forstokka:
|
|
|
#135 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Du er nok bare "domm". |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Passiv
|
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Ungene bør nok få litt hjelp når man ser en engelsk film, men bare for å ha sagt det - man har de senere årene blitt veldig bevisst på hvor viktig det er å lese litteratur mm på f. eks. engelsk for å bli god. |
|
|
|
#137 |
|
Fortynnet
|
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Jeg hadde aldri villet at ungen min kun skulle få se filmer på originalspråket. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Høres veldig ut som fireåringen her i huset. Han har plukket opp uhorvelig mye engelsk ved å leke på BBC sine barnesider på pc og se på barnetv på BBC prime.
|
|
|
#139 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Det sier jo seg selv at barna må like å se filmer på originalspråk, ellers er der jo lite vits i å sette det på. Hadde ikke Malin likt det, så hadde hun fått sett på norsk.
|
|
|
|
#140 |
|
Prematurmamma
|
Her i huset er de også en stor hit! Hun elsker og spille Tweenies, Fimbles, Teletubbies og å høre eventyrene!
|
|
![]() |
|
|