|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Helt hjemmeværende ville aldri fungert for meg på noen måte. Jeg må ha utfordring og være i et fagmiljø for å ha det bra. Om vi hadde hatt råd til det ville jeg fortsatt som nå i lang tid: Jobbet rundt 40% og studert ved siden av. Dessverre bare ett år igjen på den måten, og lenger enn det går det heller ikke økonomisk. Det er rett og slett temmelig dyrt å ha gammelt hus, fire unger og studere.
![]() |
#122 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Hvis hjemme på heltid betød at jeg kunne realisere andre prosjekter jeg brenner for og som jobben gjør at jeg ikke får nok tid til, så ja, definitivt.
![]() |
#123 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Vil bare påpeke at det å ikke jobbe ikke automatisk betyr at man er inne bak husets fire vegger og vasker klær hele dagene altså, det virker som om mange tror det. Er jo mange faktorer som spiller inn, bla. økonomi, interesser osv.
![]() |
#124 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Jeg må sjekke om vi har lottokupong som gjelder enda.
![]() |
#125 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?
Her er jeg også. Jeg kunne ikke tenke meg å være hjemmeværende husmor, men jeg har mange prosjekter jeg ville satt ut i livet hvis jeg ikke hadde vært så opptatt med å tjene til livets opphold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Nei, det hadde jeg ikke klart. Jeg trives med å jobbe deltid nå fordi jeg ønsker å bruke mye tid sammen med barna mens de er små og har glede av det. I tillegg har familien min behov for mye hjelp i forbindelse med alderdom og/eller alvorlig sykdom, og det betyr veldig mye for meg å kunne yte denne hjelpen (spesielt siden jeg ikke har noen søsken som bor her slik at dette faller på meg). Med andre ord hadde fulltid vært uaktuelt for mitt vedkommende slik situasjonen er nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Ja for en periode. Trivdes utmerket i permisjon, og trives veldig godt hjemme helt alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Ja det ville jeg gjerne, så skulle jeg satt ut i livet alle de tusen prosjektene jeg har i hodet mitt og som jeg aldri har verken tid eller anledning til å gjøre noe med. Så skulle jeg utviklet og blitt flink til andre ting i livet mitt enn bare det jeg jobber med i dag.
![]() |
#129 |
Ad astra
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Takk for mange svar - jeg registrerer at de fleste er der jeg er. For meg ville det være helt uaktuelt å være hjemme, jeg trenger jobben, utfordringen, til og med stresset....
![]() |
#130 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2012
![]() |
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?På en måte kunne jeg tenkt med å vært hjemme, spesielt da når barna var små. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Ja. Og har hatt det sånn i 10 år nå. Nyter hver dag til fulle etter mange år med internasjonal karriere før beslutningen om å bli hjemmeværende ble tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Jeg ser poenget ditt, Høst, men vi beundrer jo folk i ulike kontekster. Jeg hadde mange venninner med hjemmeværende mødre, men husker faktisk ikke at jeg misunte dem det, egentlig. Min mor var karrierekvinne, med universitetsutdannelse og lederstilling. Hun dro alene til England på en tid hvor de færreste jenter i det hele tatt vurderte muligheten, og tok med seg min far tilbake til Norge etter at de giftet seg.
![]() |
#133 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg husker det motsatte, faktisk. Gikk vi hjem til min bestevenninnes hjemmeværende mor etter skolen, var det et evig mas om lekser, håndvask og maten ble servert, ikke alltid helt slik vi ville ha den. Såfremt vi kunne, dro vi til meg, der vi fikk være litt i fred og sjekket ut nye oppskrifter i Mikke Mus-kokeboka.
![]() |
#134 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Jeg var nøkkelbarn fra første klasse, og jeg var vel den som ble mest misunt, hvis jeg ikke husker aldeles feil. Jeg hadde ofte med venninner hjem fra skolen, for hjemme hos oss var det ingen voksne, så der kunne vi gjøre hva vi ville. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Bedreviter
|
Og der ser jeg at Karima skriver akkurat det samme, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Nei. Det er kjedelig å gå hjemme hele tiden. Lite mental utfordring i huslige sysler, og lite sosialt. Dessuten har jeg ikke noe ønske om å ende opp som minstepensjonist. Og ved et evt. samlivsbrudd står man der og må plutselig søke jobb og har gjerne vært ute av arbeidsmarkedet i årevis. Så nei, jeg foretrekker å jobbe, av mange grunner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Glad
|
![]() Sv: Ville du vært hjemme på heltid om mulig økonomisk?Nei, jeg merker nå etter permisjon Nr 3 at jeg stortrives med å jobbe og ha det aktivt både på jobb og hjemme.
![]() |
#138 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Min mor har også alltid jobbet og videreutdannet seg. Min far var lærer. Jeg husker vi alltid ventet på mamma. Skulle gjerne hatt henne mer hjemme. Som barn var aldri jobben hennes noe positivt. Da jeg var 14 fikk jeg en bror, og hun var hjemme i permisjon. Jeg husker fortsatt hvor deilig det var å komme hjem til noen. Selv som ungdom opplevde jeg det som veldig fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
© All rights reserved
|
Jeg kunne glatt vært hjemmeværende for en tid (ett år?) om vi hadde hatt god råd, men ikke som husmor. Da skulle jeg har trent mer, lest flere bøker, lært med spansk, hatt tid til lange dusjer etterfulgt av gode kremer, ansiktsmaske og manikyr, fått styr på hagen, gått på bunadskurs, lagt mere mat fra bunnen av, lært meg å lage stuffiing til kalkun, fått orden i skuffer og skap, pusset opp gjesterommet og ellers gjort alt dette andre som blir satt på vent i en travel hverdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
DET kunne jeg også gjort.
![]() |
|
|