|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#281 |
|
Glamorøs
|
Sv: Rettssaken
For det første, jeg mener ingenting om de to første eller de to andre ender opp med å ha rett om hans tilregnelighet, og kommentaren om yngre kvinne/eldre mann var virkelig helt på jordet.
|
|
|
#282 |
|
guru advisor
|
|
|
|
|
|
|
#283 |
|
Glamorøs
|
Så vidt jeg mener å huske var det noe om de begge har vært tilstede på intervjuene eller ikke.
Det syns jeg er en tullete sammenlikning. Det er relevant når de mener at endel av det andre mener er politisk overbevisning er tegn på sykdom. Hvis de tydeligvis ikke kan nok om slike miljøer kan de ikke vite om disse tankene er innenfor normen der eller ikke.
|
|
|
#284 |
|
guru advisor
|
Sant nok. Og den andre rapporten har jo sett annerledes på dette, og sett på abbs handlinger i en sammenheng med terrorisme. Men jeg synes ikke det er tullete sammenligning hvis Huseby og Sørheim har holdt en klar linje i at de ikke skulle vurdere de politiske holdningene. |
|
|
|
|
|
#285 |
|
Glamorøs
|
Mens jeg, og tydeligvis en hel del andre med bedre kompetanse enn meg, mener at man må se dette i en kulturell sammenheng. For meg er det helt merkelig å ikke skulle gjøre det.
|
|
|
#286 |
|
guru advisor
|
Ja, spørsmålet blir om dette er sentralt for diagnose/ikke diagnose. Hvis de, utover den politiske overbevisningen, observerer at han har mistet funksjonsevne og har store forstyrrelser i eget syn på seg selv, mener de vel at de kan sette diagnosen isolert fra dette. Spørs hvordan retten stiller seg til det. |
|
|
|
|
|
#287 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenSåvidt jeg skjønner ser de det at han bestemte at har makt til å bestemme hvem som lever eller dør, som det mest sentrale sykdomstegnet. |
|
|
|
#288 |
|
Ekvilist
|
Sv: RettssakenJeg stusset også litt på delen som omhandlet makten til å bestemme hvem som skal leve eller dø. At dette "har han ikke", per definisjon, liksom. Så visst hadde han det? Det var jo nettopp det han gjorde?
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 15-06-12 kl 20:29. |
|
|
|
|
|
#289 |
|
Skal rømme
|
Sv: RettssakenJeg er enig med Irma.
|
|
|
#290 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenAltså. Min mor (ok, hun er blodkjip, men det er mulig denne sammenligningen jeg stadig kommer tilbake til er en sule urettferdig likevel.) hun er altså fullstendig kapabel til å skjønne hva hun kan si og ikke. Hun vet utmerket godt hva samfunnet ikke har skjønt av virkeligheten slik den faktisk er, for å si det sånn. |
|
|
|
#291 |
|
Skal rømme
|
Sv: RettssakenJa, jeg tror mange er som din mor der smilefjes. Godt mulig at han holder inne, og ikke får/bruker anledningen til å vise frem alt nå.
|
|
|
#292 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenHele prinsippet med sykdom som fritagelsesgrunn for straff er jo såvidt jeg skjønner, basert på at man ikke kan la være selv om man vet at det ikke er lov. Man er ment å være prisgitt sin sykdom og ute av kontroll. Så lenge man greier å moderere seg fordi det passer seg sånn etter å ha sett responsen i media så føler jeg sterkt at det er rimelig at man anses som straffbar. |
|
|
|
#293 |
|
Ekvilist
|
Jeg synes at utspillet fra utspill fra Tor K. Larsen setter litt ord på de følelsene jeg har hatt en stund nå, men ikke helt klart å sette ord på. Hva om man fra starten av hadde latt gjerningsmannen få det spillerommet han ønsket? Ha på seg sine latterlige uniformer i retten, med egenproduserte ordener og medaljer. Kjøre på med nazihilsener. Få den talestolen han ønsket seg. Kanskje ville eventuell psykose være synlig? Han har jo fått ganske tydelig veiledning underveis på hvordan han bør te seg og ei (også gjennom den første rapporten), og han reflekterer åpenbart ganske mye over hva som kan tale til hans fordel i saken.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 19-06-12 kl 01:24. |
|
|
|
|
|
#294 |
|
~~~~~~~
|
Jeg må bare signere denne.
|
|
|
#295 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: RettssakenHvis han blir kjent utilregnelig så får han ingen straff og skal ikke sone, fløyel. Men det kan hende normale institusjoner for de som dømmer til psykisk helsevern ikke er tilstrekkelig sikre, og da må man bygge noe som er sikkert nok.
|
|
|
#296 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenDe har vel allerede konkludert at det blir en spesialenhet av et sykehus plassert på Ila hvor han skal være om han erklæres utilregnelig, tror jeg. |
|
|
|
#297 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenEllers greier jeg ikke å følge med på de siste sakkyndige. Jeg må tabloiderkjenne at de er for kjedelige å høre på. |
|
|
|
#299 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel ingen som mener at han er frisk - så behandlet blir han nok. Det man ikke er enige om er om mannen er psykotisk eller ikke. (Og forsåvidt hvilken diagnose(r) han bør ha - at han har noen er det ingen av ekspertene som har vært i tvil om) |
|
|
|
|
|
#300 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenDet er ingen automatikk i å ikke være frisk og å behandles. De sykdommene man diskuter har som likhetstrekk at de i liten grad kan behandles. |
|
![]() |
|
|