|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?
Hvordan definerer du kjøtt? |
|
|
|
|
|
#142 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Jeg er ikke så fryktelig redd for det. Spiser jo ikke mengder av det, selv om det ofte blir en gang i uka.
|
|
|
#145 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er juksekjøtt, og kan klassifiseres ikke som kjøtt. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Jeg har lest den artikkelen Frost, men definisjoner behøver ikke være det samme for alle. Hva man i matmerking kan merke som kjøtt eller ei behøver ikke stemme overens med den generelle definisjonen . Hva mener du med juksekjøtt? Blir vanlig biff også juksekjøtt hvis du behandler det slik at fiberstrukturen i kjøttet forandres? |
|
|
|
|
|
#147 |
|
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?http://tjomlid.com/?p=5767 |
|
|
|
|
|
#148 |
|
passer i nissedrakt
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Plager meg ikke nevneverdig. Jeg gnager kotlettbein til det knaker, ser ikke helt forskjellen ellers. Så lenge hygienekrav tilfredsstilles, synes jeg absolutt at alt kjøtt burde utnyttes. Det er mange ting som ser uapetittelit ut under fremstilling. At en matvare inneholder en viss prosent MUK blir vel naturlig, når man skal utnytte "alt" på dyret. Ok, det er ikke rent kjøtt, men ta f.eks kjøtt som kokes lenge, med ben, med slintrer og sener. Det koker lenge lenge, gir mye smak og blir mørt. Jeg har null problem med å spise det, så hvorfor skulle det være annerledes om det er skåret opp maskinelt? Jeg har større problemer med innmatrester i kyllingen enn jeg har med MUK. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Søt og rar
|
Kan vel egentlig signere denne.
|
|
|
#150 |
|
Re: Noen som IKKE er redde for MUK?Jeg reagerer på at de kaller det for mekanisk utbening av kjøtt. Det et ikke mye kjøtt igjen når det er avskjært. Det jo her snakk om oppmaling av bittelitt kjøttrester, brusk, bein, slintrer, hud, fett osv. Alt av avfall man får når man har skjært ut kjøttet. Når man utbener så fjerner man jo bein, ikke knuser det for å spise det. Så jeg forstår ikke helt hvordan navnet Muk har oppstått. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
|
Sv: Re: Noen som IKKE er redde for MUK?
Hvor har du det fra at norsk MUK består av knuste bein? |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Du har helt misforstått prosessen hvor muk blir laget, evnt trodd på hellstrøm når han lade det på tv. Muk lages ikke av oppmalte dyreskrotter, det er akkurat det navnet sier, mekanisk utbenet kjøtt, dvs restene av kjøttslintrene som er skrapt eller trykkblåst av beina.
|
|
|
#153 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Hva er egentlig så galt med å spise beinrester? Det er jo en god kalsiumkilde. Marg var en skikkelig delikatesse tidligere. Kugalskap ble vanligere fordi vi gjorde kyr til kannibaler, ikke fordi mennesker spiste mer marg enn tidligere.
|
|
|
#154 |
|
Hvordan vet du det? Nå har jeg lest ganske mye om temaet fra flere kilder. Og der sier de at MUK består av både beinrester, slintrer, brusk, fett og hud, i tillegg til det eventuelle kjøttet som er igjen. De klarer å separere bort knokler, men feks et kyllingskrog vil bli malt opp. Dette er iallfall ikke kjøtt i mine øyne. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Har du info som viser det motsatte av det jeg sier vil jeg gjerne vite det altså. Det jeg har lest er av nyere dato. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?matportalen sier dette: