|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra store matbokser-tråden)1. Når man er i selskap, eller har selskap, eller bare feirer noe: Hvor mye kake/muffins/bolle synes du det er ok å spise?
|
|
|
#2 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)Jeg bryr meg fint lite om hva andre spiser, men pappa og en onkel som er over gjennomsnittelig glad i kake blir alltid småmobbet litt av hele familien. Men det er ikke vondt ment altså. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)Neket: Men har du noe bevisst forhold til hvor mange stykker du spiser?
|
|
|
#4 |
|
kamerat
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)Jeg reagerer ikke på andres kakeinntak med mindre de spiser fatet tomt før andre har fått forsynt seg. Jeg har ikke noen regler for meg selv heller, bortsett fra å rose gode kaker overstrømmende og unngå å spise meg ubehagelig mett. :enkel:
|
|
|
#5 |
|
Textrovert
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)1. Så mye man har lyst på.
|
|
|
#6 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)Jeg la til et fjerde spørsmål. Det var egentlig hovedpoenget med tråden, jeg bare klarte å glemme å ta det med, i iveren etter å forsøke å gjøre det generellt heller enn personlig.
|
|
|
#7 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)Jeg bryr meg virkelig ikke om hvor mye andre spiser. Selv spiser jeg ikke så mye da jeg ikke har lyst på for tida. To-tre små kakestykker kanskje? Jeg liker ikke å spise sånt sammen med andre pga dårlig selvfølelse ang kropp og sånn, og alene spiser jeg ikke kaker.
|
|
|
#8 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)
Nei, ikke annet enn at jeg stopper når jeg får vondt i magen. Jeg setter ikke grenser for ungene heller, de er ikke kake-barn, så de overdriver sjelden. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)Sånn for egen del er vel mottoet at jeg skal ikke skal spise meg mett på kake og dessert, jeg skal spise meg mett på ordentlig mat på forhånd. Utover det har jeg ikke noen begrensninger, jeg spiser så mange kakestykker jeg måtte ha lyst på når jeg spiser kake, men jeg prøver begrense antallet kakespiseanledninger litt. Det er ikke gitt at jeg spiser kake selv om det er kake i lunsjen en fredag, i alle fall ikke dersom jeg vet at det er kaker på programmet på lørdag. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Dette er det jeg skulle skrive så da kopierer jeg bare. :lat:
|
|
|
#11 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)Jeg teller ikke hvor mye andre spiser, men prøver å begrense mitt eget inntak. Er det mange fristende kaker, prøver jeg å ta små stykker - man vil jo smake på alt.
|
|
|
#12 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)Jeg bryr meg ikke om hva andre stapper i seg, med mindre det er sånn at det ikke er noe igjen til andre.
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)1. og 2.: Jeg kan spise en god del, og har ingen "regel" om hvor mye det kan få lov til å bli. Jeg legger neppe merke til hvor mye andre spiser (med de alminnelige unntakene som at de ikke bør spise opp alt uten at de andre får), og om jeg får med meg at noen spiser mye, synes jeg i alle fall ikke det er negativt. Er det mitt selskap, blir jeg glad for at de liker kakene, og er vi i samme selskap et annet sted, blir jeg glad for at jeg ikke er den eneste.
|
|
|
#14 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)1. Jeg har ingen grenser egentlig. Jeg var undervektig i oppveksten, og har vel egentlig stort sett vært det. Og pga det, så har jeg alltid blitt foret av folk, og nærmest fått applaus for å spise mye, så jeg spiser til jeg kjenner meg mett, enten det er et stykke, eller åtte.
|
|
|
#15 |
|
kamerat
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)Ah, barn, ja. Mine er forholdsvis bunnløse når det gjelder kaker de liker, men det er såpass sjelden at de får kake at jeg kun passer på at det blir nok igjen til andre, at de ikke forsyner seg med 18 kakestykker og tar én musebit av hver, og at de ikke spiser seg dårlige.
|
|
|
#16 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)1. Akkurat så mange jeg har lyst på, hvis det ikke er begrenset tilgang sånn at det går utover andre.
|
|
|
#17 |
|
Live and let live
|
Begge deler egentlig. Det er interessant å høre hva en tenker om eget barn og hvorfor, og om noen tenker at det finnes en slags generell grense.
|
|
|
#18 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)1) Så mye jeg har lyst på. Som er mye mer enn hva visse folk tror. Jeg har stor rumpe og jeg liker kake, men jeg spiser sjeldent mer enn ett stykke. Spiser jeg mer har kaken for vane å miste sin glans. Det er bare teit.
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Hehe. Tilsvarende har jeg sett flere ganger hos oss, når kamerater har vært på besøk og er enten mindre glad i mat eller mer opptatt av Podens lego/dataspill/tegneserier enn det han er selv, sånn at de har det mer travelt med å gå fra bordet. "Pliis ikke ta en skive til!" hørte jeg sist helg, for eksempel, da de spiste formiddagsmat og jeg vennlig hadde bedt kameraten vente med å gå tilbake til spillingen til Poden var ferdig med å spise.
|
|
|
#20 |
|
Søt og rar
|
Sv: Hvor mye kake er ok? (Avsporing fra matbokstråden)1. Når man er i selskap, eller har selskap, eller bare feirer noe: Hvor mye kake/muffins/bolle synes du det er ok å spise?
|
![]() |
|
|