|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Det går vel i retning av en forvaring sånn ut fra synesmening her også som totalt ukvalifisert meningsytrer. |
|
|
|
#62 |
|
Sperret
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)
Det er uenighet om det.
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Hvordan funket Toska sin dom igjen? Den er vel noe av det lengste vi har sett i forhold til å bruke rettsapparatet til å sette folk ut av samfunnet så lenge det går? |
|
|
|
#65 |
|
Passiv
|
Jeg lurer på om ikke forvaring er noe annet enn straff - og at man får enten/eller? |
|
|
|
#66 |
|
maler
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Kanskje de uniformsgreiene hans er spill for galleriet for å gjøre forsøk på å ikke bli kjent tilregnelig og så få forvaring og ut etter 10 år mens han har oppført seg plettfritt, men bygd opp ny plan i skjul?
|
|
|
#67 |
|
Passiv
|
Han har jo satt tidsramme for når den store endringen hans skal settes i kraft for alvor til å starte i 2025. Det er temmelig eksakt 14 år fra nå det. |
|
|
|
#68 |
|
Sperret
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Altså, forvaring er straff. Det spesielle med forvaring er at det er en tidsubestemt straff, til forskjell fra ordinær straff, hvor man har en fastsatt siste dato man skal være løslatt. I tillegg til dette er forvaring til for å beskytte samfunnet, og legger mindre vekt på andre, tradisjonelle grunner til å straffe (preventive straffegrunner). Når man dømmes til forvaring, fastsettes det en tidsramme for forvaringen. Det betyr at det fastsettes en dato for når retten senest skal vurdere vedkommende på nytt. Forvaringsdømte må i retten for å evnetuelt bli løslatt, også til forskjell fra ordinær straff. Den høyeste tidsrammen for forvaring er 21 år. Dømmes man til 21 års tidsramme, betyr det altså at man senest MÅ vurderes for eventuell løslatelse om 21 år. I tillegg pleier det å fastsettes en minstetid, som innebærer at man kan søke om å vurderes på nytt før tidsrammens utløp. Den høyest mulige minstetiden for forvaring, er 10 år. Det er ikke mulig å bli dømt til forvaring i 30 år, men man kan dømmes til en tidsramme på 21 år, og siden få forlenget denne med fem år av gangen. Sånn sett kan man fint bli sittende på forvaring i (over) 30 år likevel. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tviler seriøst på at det finnes noen rettspsykiatre son vil tro at han ikke er strafferettslig tilregnelig. Og forvaring går på fare for samfunnet, sånn at i prinsippet kan han fint sperres inne for livet.
|
|
|
#70 |
|
Sperret
|
Man får ikke forvaring dersom man vurderes som utilregnelig. Forvaring er som nevnt en straff, for tilregnelige lovbrytere, ment for de aller mest alvorlige forbrytelsene begått av folk man vil beskytte samfunnet for i fremtida. Blir man vurdert som utilregnelig blir man dømt til andre ordninger (men dette kjenner jeg til i mindre grad, så jeg lar være å legge ut for mye om hvordan det fungerer). |
|
|
|
|
|
#71 |
|
maler
|
Joda. Men han har jo gått rundt i samfunnet, kjøpt kunstgjødsel og planlagt dette i mange år uten at noen rundt han har reagert noe særlig. Det sier meg at han også fint kan være i stand til å være mr. perfekt fange innenfor murene. Og dermed gjøre det vanskelig å opprettholde bildet av han som en som bør bures inne på livstid fordi han er en trussel mot safunnet. Jeg håper i hvertfall på lang straff for han, men jeg var ikke klar om at det er oppførselen i løpet av oppholdet som vil være utslagsgivende for om han evt slipper ut. Akkurat det er litt skremmende synes jeg i og med at jeg tror han kan være fint i stand til å virke normal ved behov.
|
|
|
#72 |
|
Passiv
|
En eller annen ekspert på rettspsykiatri på NRK reiste den problemstillingen veldig tidlig. Hun sa at man har jo ikke bedre verktøy å vurdere med enn den innsatte selv, og man kan jo se at noen greier å agere rehabilitert uten å være i nærheten engang. |
|
|
|
#73 |
|
Mother of Dragons
|
Nettopp. Og det kommer jo til å være et moment mot løslatelse når det gjelder han her. Jeg vil tro at med denne forhistorien så kommer man aldri til å finne noen rettspsykiatre som kommer til å si at han har endret seg.
|
|
|
#74 |
|
maler
|
Jeg håper det. Jeg bare stoler ikke helt på at systemet er slik jeg håper.
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Det var det da. :desillusjonert: |
|
|
|
#76 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Nå er det jo også slik at de som jobber i fengselet holder nær oppsikt med ABB, ikke minst i alle årene etter dom er falt. Hva han snakker om, hvem han har besøk av, bøker han låner, meningsytringer osv. Så selv om han er eksemplarisk, så vil jo evt uttalelser om samme holdninger bli lagt merke til. Og antakelig tale mot at evt rehabilitering har funnet sted.
|
|
|
#77 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Jo fortere jo bedre etter at forhørene er avsluttet.
|
|
|
#78 |
|
Han får garantert forvaring. Forhåpentligvis er også lovverket endret innen domsavsigelse i denne saken, sånn at straffen blir enda lenger.
|
|
|
#79 |
|
At man har tanker i hodet om hva man skulle ønske kunne skje med dette vesenet ABB betyr ikke at man i praksis oppfordrer til drap og tortur.
|
|
|
#80 |
|
Dette er noe av det beste jeg har lest på lenge her på FP
|