|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoSlik som det humanistiske alternativet blir oppfattet tror jeg ikke det oppleves som så veldig mye med "nøytralt". |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
Det syns ikke jeg. Mye av det kirken prøver å kommunisere ut er jo at det er en opplæringstid i den kristne tro som mange er døpt til, og man trenger ikke tro for å få den opplæringen. Det skal være en opplæring bestående av kunnskap, opplevelser og med erfaringer omkring kristen tro. Jeg sa alltid dette til mine konfirmanter og foresatte, for å få bort den tanken noen har om at kirkelig konfirmasjon innebærer å tro.
|
|
|
|
#123 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
Ulvefar sier det jeg hadde lyst til å si. Jeg har jobbet som kursleder for humanistisk konfirmasjon, og det er et nøye gjennomtenkt, solid og spennende opplegg og ikke noen "erstatning" for noe som helst. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoPinsevenner, ortodokse kristne og andre som ikke "egentlig" har konfimasjon som en tradisjon velger å ha en ungdomsmarkering på samme tid, og med lignende opplegg som, kirken, fordi det i vårt samfunn er tradisjon for å markere denne alderen med en opplærings-/opplevelses-/refleksjonsmarkering.
|
|
|
#125 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoDen ortodokse kirke sier vel egentlig rett ut at de har en "liksom-konfirmasjon".. eller nei de bruker ikke det ordet, men for dem er selve konfirmasjon som rite etter dåpen så viktig at de er tydelige på å understreke det kateketiske i alle fall. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
flisespikker
|
Jeg har ikke noe problem med at kirkelig konfirmasjon også er et tilbud for dem som ikke tror eller er sikre på at de tror. (Jeg har både konfirmert meg og giftet meg i kirken selv, og selv om jeg meldte meg ut av kirken mellom disse to hendelsene, angrer jeg ikke på noen av delene.) Jeg mener bare å si at jeg opplever det å velge et ikkereligiøst alternativ som enda mer "nøytralt".
|
|
|
#127 |
|
blant fjord og fossevell
|
For meg er Humanisme en religion, dette er min helt personlige oppfatning og har grunn i at jeg definerer religion ganske ekstremt bredt. Det finnes flere definisjoner av religion og livssyn og nyansene mellom og utenfor, gråsonene er store og ingen har funnet noen allmenngyldig definisjon.
|
|
|
|
#128 |
|
saftig
|
Det er vel heller "livssyn" som passer best her, ikke religion.
|
|
|
#129 |
|
blant fjord og fossevell
|
Igjen kommer det an på hvordan du definerer religion. For meg er humanisme en religion.
|
|
|
|
#130 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Hvordan definerer du religion?
|
|
|
#131 |
|
|
Selv om min religionsdefinisjon er veldig veldig bred klarer jeg ikke å putte sekulærhumanisme inn i definisjonen. At det finnes religiøs humanisme er en annen sak. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Da tror jeg du har lest for lite, gitt. Man kan ikke velge seg en definisjon. Poteten blir ikke sjokolade selv om jeg har bestemt meg for at den er det. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Sviiisj!!
|
Siden kirkelig konfirmasjon forutsetter at man er døpt, synes jeg det blir helt feil å si at det ikke er et aktivt trosvalg å konfirmere seg kirkelig.
|
|
|
#136 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoDet er derfor jeg skrev parentesen Kanina. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg så parentesen. Det gjør i prinsippet ingen forskjell, synes jeg.
|
|
|
#138 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoSelve konfirmasjonsundervisningen og alt opplegget fram mot selve dagen kan alle følge. Det er intet krav om medlemsskap eller dåp for det. Det er selve forbønnshandlingen som forutsetter dåp i og med at dåpen forutsetter i bønnene brukt den dagen. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
|
Jeg synes det gjør veldig stor forskjell. Nå tok jeg selv valget å bli døpt og det innebar et veldig annerledes valg enn det mine venner måtte ta. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Sviiisj!!
|
Det er mulig. men da blir man jo ikke konfirmert.
|
![]() |
|
|