|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
I forhold til betydning er det himmelvid forskjell på dåp og navnefest. Rammene rundt blir en smakssak og der avhenger det av arrangør hvor mye fuzz man legger opp til. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg tror ikke man trenger å være veldig vrang for å lese litt negativitet i "joda, men det er jo ikke det samme som...", uansett hva det gjelder.
|
|
|
#83 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
Neida.. Det virket bare litt komisk. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg har "konfirmant" i år. Eldstejenta mi er den eneste i klassen som har valgt å avstå fra både kirkelig og humanistisk konfirmasjon, og det synes vi er et såpass voksent og veloverveid valg, at vi har valgt å feire det. Vi trommer familien sammen til middag, kaker, festtale og gaver, men uten det rituelle inslaget.
|
|
|
|
#85 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoMine skal få ta valget sjølv, og eg kjem ikkje til å prøva å påverka dei. Eg sjølv ønska borgarleg konfirmasjon, men vart nedstemt av mor mi. Ingen konfirmasjon var heller ikkje eit alternativ, her skulle eg i kyrkja. Punktum!
|
|
|
#86 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er slik vi kommer til å gjøre det også. Jeg syns det er helt tåpelig å anta at den jevne fjortis sier nei takk til moped, stereoannlegg, pc, masse penger eller ny bunad eller hva det nå er som er den tradisjonelle konfirmasjonsgaven for tiden for å "stå på sitt" og ikke konfirmere seg. Jeg tipper det vanker både vantro og latterliggjørelse fra jevnaldrende da, og kan ikke egentlig fatte at noen vil kreve det av sitt barn. Jeg konfirmerte meg humanistisk, og innrømmer glatt at jeg valgte den seremonien fremfor ingenting pga festen og gavene, men i bunnen lå en sterk personlig overbevisning om at kirken var helt feil for meg. Jeg ser ikke hvordan den overbevisningen kunne fått høyere personlig verdi fordi jeg ikke hadde fått penger samtidig.
|
|
|
#87 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Nå er det riktignok noen år siden jeg droppet konfirmasjon, men jeg opplevde ikke noe i nærheten av dette altså.
|
|
|
#88 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Sånn var det iallefall her jeg vokste opp, "hvor dum er du, liksom, si nei til gratis penger, er du åndssvak eller noe"
|
|
|
#89 |
|
Logistikkdronning
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer denne. Jeg hadde også satt pris på at ungene mine hadde tenkt over saken og kunne begrunne valget de gjorde. Enkelte er for unge til å ta et bevisst valg - ref. min lillebror som kanskje trodde borgerlig konfirmasjon var mer "morsomt" enn kirkelig. Han fant imidlertid ikke klasserommet for oppmøte for informasjon om borgerlig konfirmasjon, men støtte på noen på vei til klassserommet for den kirkelige konfirmasjonen - så ble han med dit. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Jeg opplevde heller ikke noe slikt.
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Nemlig. Ønsker de å konfirmere seg borgerlig? Be my guest. |
|
|
|
#92 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
De som ikke konfirmerte meg da jeg var ung (rugg rugg i gyngestolen) tror jeg heller ikke møtte noe sånt. Hun ene i klassen min fikk dessuten en større pengesum fra foreldrene uansett, så hun hadde ingen fare. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
søt
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoSelv om jeg ikke konfirmerte meg fikk jeg bunad som bestemor broderte.
|
|
|
#94 |
|
*_*
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoKonfirmasjon blir for meg litt det samme som bryllup: Ikke noe man må gjennomføre, for voksen blir man uansett (jmf. bryllupets "man kan være kjærester og bo sammen uten å være gift").
|
|
|
|
#95 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg konfirmerte meg heller ikke, og møtte ingen negative holdninger fra noen. Jeg syntes ikke det humanistiske tilbudet var godt nok, og kirkelig var helt utenkelig for meg. Jeg fikk litt dyrere bursdagsgaver det året.
|
|
|
#96 |
|
Textrovert
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoSønnen min sa klart fra om at dersom han ikke fikk velge humanistisk konfirmasjon, så ønsket han ikke å konfirmere seg. Jeg sa bare at det var helt og holdent hans valg. Da han valgte humanistisk konfirmasjon, så ante han ikke noe om hva vennene skulle velge, så jeg er 100 % sikker på at valget var basert på hans egen overbevisning. Bestekameraten hans fikk ikke valget, han MÅTTE konfirmere seg i kirken. Jeg synes det er en merkelig holdning.
|
|
|
#97 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJentene mine skal selvsagt få velge konformasjonsform selv, men jeg ønsker at valget skal være gjennomtenkt.
|
|
|
#98 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg kan ikke huske at de to venninne mine som ikke konfirmerte seg fikk noe pes av den grunn. Selv konfirmerte jeg meg i kirka fordi jeg tror på Gud. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg synes man "burde" ha sterkere overbevisning for å velge et religiøst rituale enn et ikke-religiøst rituale. Sånn ellers så synes jeg selvsagt dette er noe ungene må velge selv. Er ikke noe av poenget med konfirmasjon å markere at de er gamle nok til å ta livssynsvalg selv?
|
|
|
#100 |
|
ekstremt trøtt
|
Helt enig. Hvis humanistisk konfirmasjon er å late som så vil jeg si at kirkelig konfirmasjon uten å tro er hakket verre.
|
![]() |
|
|