Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-09, 16:56   #41
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg visste jeg tråkket i et ormebol her. Men det understreker jo hva jeg mener også da.

Hmja, at meningene dine kanskje ikke henger helt på greip?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:57   #42
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Det aller, aller viktigste er å ha tittel på gravsteinen
tenk om jeg gikk forbi en gravstein der det sto "B. Arnesen" og ikke "Pedagogisk leder B. Arnesen" da ville ikke skrittene mine vært like respektfulle.
Jeg digger Lokomotivfører, skatteoppkrever, disponent, konsulent osv titler på graver. Ser det som et must

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:57   #43
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men du skjønner også at det faller naturlig for besteforeldre som har vokst opp med betegnelsen, akkurat som min mor også sier everket og televerket?

Til og med mine barns oldemor er ganske oppegående, og når hun får høre at "eyh, det er ikke så kult å si "tante", de gjør en jobb, vettu", så skjønner hun det.

Flinke gamle damen.

Gammel 26-12-09, 16:58   #44
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt på Trulte sitt nivå. Klart at "tante" kan oppfattes nedlatende og "hersketeknisk" i endel sammenhenger, som feks profesjonelle. Men å bli forbannet og sur er vel å gå aaaalt for langt.

Hilsen "søster" Missa, like blid

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:59   #45
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hmja, at meningene dine kanskje ikke henger helt på greip?

Meningen min er at jeg synes det er "komisk"/ les: selvhøytidelig å være svært opptatt av tittelen sin der det ikke har en praktisk betydning.

Om den henger på greip hos den enkelte er jo opptil enhver og bedømme.

Gammel 26-12-09, 16:59   #46
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Forbannet og sur, nei. Smilende og sarkastisk.

Gammel 26-12-09, 16:59   #47
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Men du skjønner også at det faller naturlig for besteforeldre som har vokst opp med betegnelsen, akkurat som min mor også sier everket og televerket?

Jeg jobber i barnehage (ikke førskolelærer), og har opplevd en del ganger at besteforeldregenerasjonen sier tante. Jeg har derimot til gode å oppleve at noen blir synlig fornærmet av det. Vi legger merke til det, ja, men ikke noe utover det. Er det egentlig en voldsomt utbredt problemstilling at barnehageansatte blir supersnurte om bestemoren til Per omtaler dem som tante den dagen hun henter?

Men av folk under seksti vil jeg vel egentlig forvente at de har fått med seg at "barnehagetante" er rimelig lite PK.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:00   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Meningen min er at jeg synes det er "komisk"/ les: selvhøytidelig å være svært opptatt av tittelen sin der det ikke har en praktisk betydning.

Om den henger på greip hos den enkelte er jo opptil enhver og bedømme.

Det har en praktisk betydning. Det er med på å øke statusen på et lavtlønnet yrke.

:easy as Dell!:

Gammel 26-12-09, 17:03   #49
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det har en praktisk betydning. Det er med på å øke statusen på et lavtlønnet yrke.

:easy as Dell!:

Da burde de jo kalt seg "adm.dir." istedet vel? :fjaser:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:08   #50
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Genialt!

:bestiller visittkort:

Gammel 26-12-09, 17:12   #51
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Joda, min svigermor gjør det. Jeg ler litt inni meg når hun sier det, og føler meg litt beskjemmet når hun gjør det overfor de ansatte i barnehagen. Jeg oppfatter denne ordbruken som at man har fallt litt av lasset. Vi har vel prøvd å forklare henne at man ikke bruker slike betegnelser, men det går ikke helt inn. Hun er også veldig glad i å skryte av hvor flinke ungene er når de er sultne og spiser masse av den grunn ... Og ja, hun er over 80.

Sist redigert av ElinM : 26-12-09 kl 17:20.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:13   #52
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ingen dum idè, men hva skal vi kalle styreren i barnehagen da? Presidenten? Oh, borgermester.

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:13   #53
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er utdannet førskolelærer og jobber som pedagogisk leder. De gangene jeg titulerer meg som pedagogisk leder er når det faller seg naturlig. F.eks så syns jeg det er helt naturlig når det kommer nye barn og jeg skal presentere meg overfor foreldrene, da bruker jeg alltid tittelen min.
Om jeg skal si noe om hva jeg er i yrkeslivet så sier jeg like gjerne at jeg er førskolelærer som at jeg er pedagogisk leder.

Jeg liker IKKE å bli kalt tante, og det er rett og slett fordi jeg ikke er tante til noen av barna i barnehagen, jeg er kun tante til ei jente.Jeg blir ikke kjempesur og fornærmet om noen sier det, men jeg sier gjerne i fra dersom det skjer.

Nå skal det sies at jeg ikke har blitt kalt tante i barnehagen noengang, det har mer vært i andre situasjoner.

Gammel 26-12-09, 17:15   #54
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor sier man Pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Man burde kanskje gjeninnføre slik det var i telefonkatalogen i gamle dager? Tittel og navn?
Jeg presenterer meg som mammaen til X og Y når jeg ringer barnehagen. Men det er kanskje riktigere hvis jeg ringer som Rådgiver XX.

Om du ringer som rådgiver Trulte så kan du vel presentere deg som det også når du ringer barnehagen. Når jeg ringer barnehagen så presenterer jeg meg som xxxx, mammaen til xxxxxx, for det er jo i den forbindelsen jeg ringer

Gammel 26-12-09, 17:16   #55
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

At jeg er ansatt som pedleder henspeiler hvilket ansvarsområde jeg faktisk har. Og jeg er utdannet førskolelærer. Min styrer/enhetsleder er også utdannet førskolelærer, med tilleggsutdanning innenfor økonomi. Vi har også to fagkonsulenter i barnehagen. De er utdannet førskolelærere med fordypning i norsk og matematikk, samt veiledning og spespedutdanning. Vi gjør forskjellige ting og har forskjellige ansvarsområder. Og har forskjellig lønn. Og lønnen er søren ta meg viktig, i allefall for meg. Vi er underbetalt alt som det er, og jeg vil gjerne ha betalt for den jobben jeg gjør og det ansvaret jeg har. Tre år på høyskole har gitt meg et høyt studielån som også skal betales.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:17   #56
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg skjønner godt at de ikke liker å bli kalt for tanter, og jeg trodde sant å si ikke noen under 80 brukte den tittelen om barnehageansatte lenger.

Enig, skulle til å si det samme ... er man over 80 så kanskje man kan unnskyldes for ikke å vite bedre ...

Gammel 26-12-09, 17:18   #57
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ingen dum idè, men hva skal vi kalle styreren i barnehagen da? Presidenten? Oh, borgermester.

I dag er de flest styrere ansatt som enhetsledere, fordi de gjerne har ansvar for flere barnehager. I min barnehage har enhetsleder ansvar for over 50 ansatte. Hun er allikevel dårligere lønnet enn rektor på skolen her som har ansvar for 25 ansatte. Rektor er en bedre betalt stilling enn enhetsleder.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:19   #58
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

I dag er de flest styrere ansatt som enhetsledere, fordi de gjerne har ansvar for flere barnehager. I min barnehage har enhetsleder ansvar for over 50 ansatte. Hun er allikevel dårligere lønnet enn rektor på skolen her som har ansvar for 25 ansatte. Rektor er en bedre betalt stilling enn enhetsleder.

I vår barnehage har vi ikke styrer, vi har en fagansvarlig.

Gammel 26-12-09, 17:20   #59
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er en ære jeg når barn jeg ikke er tante til føler for å kalle meg tante Maz. Noen gjør det fremdeles som voksne og det synes jeg er kost. For meg er tante en æresbetegnelse vel så mye som noe som betegner slektskap.

Jeg har selv tanter jeg ikke er i slekt med og bruker tittelen enda.

Men jeg får jo med meg at de som jobber i barnehage foretrekker å være assistent fremfor tante. Ubegripelig for meg, men så har tittel aldri betydd særlig mye for meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:22   #60
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er lissomtante for barn jeg ikke er i slekt med jeg også, come on, det er selvfølgelig kjempekoselig.

Poenget er at jeg har ikke utdannet meg til det. Jeg tar ikke betalt for det. Og ikke minst, jeg hadde aldri betalt noen for det.

...men så er jeg en sånn som ser gleden med å ha en tittel som beskriver hva du gjør, da.

(Eller ikke gjør, for den del. )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.