Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-09, 15:22   #101
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Uten at du trenger å ta dette noe personlig, så hørtes det ut som trassen kom fra mannen din. For han er jo ikke i posisjon til å bestemme over andre. (Selv om han syntes valget den andre mannen tok var irriterende.) Vi alle tar jo tusenvis av valg hver dag. Noen bedre, mer gunstig for naturmiljøet, egen helse og andres helse. Men vi tar jo så vist mange valg som ikke er av de mest gunstige. Noen av de er jo til og med dårlige på noen områder. Enten det går utover nabomiljø, naturmiljø eller bekvemmelighet. (Dere alle har vel selvinnsikt til å vite dere tar flere dårlige miljøvalg i hverdagen??)

Er det snakk om å bestemme over andre når de ikke følger klare regler? Det er helt klart ikke lov å ha bilen på tomgang på utsiden av barnehagen. Så barnehagen skal ikke kunne bestemme at det på deres grunn er ulovlig å ha bilen på tomgang?

Vi snakker her om en bil som man også kunne kjenne stod og gikk i det døra på barnehagen ble åpnet...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 15:23   #102
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Og så har det noe med hvordan ting blir sagt. Det er forskjell på "kan du slå av motoren for eksosen er plagsom" og "slå av motoren".

Det jeg sa var at det ikke var lov med tomgangskjøring på utsiden av barnehagen.

Gammel 11-11-09, 15:27   #103
mrc

mrc sin avatar

Standard

Nei, det er ikke trassig å spørre om noe en gang. Men å si noe flere ganger, fordi andre ikke hører etter deg, mener jeg er masete trassoppførsel.

Nå kunne man jo trekke det så langt å si at hvis man ikke er interessert i å følge barnehagens regler, som også de aller aller fleste foreldrene der også er enige i, så bør man da heller finne seg en annen barnehage å ha barna i?

Skal man godta at andre "forpester" miljøet rundt barnehagen der du har dine barn fordi *de føler for å gjøre det*?

Problemet for en del blir også "De andre gjør det, så jeg gjør det" - mao. hvis en del fortsetter med å la bilen stå på tomgang, er det alltids andre også som vil gjøre det "fordi de andre gjorde det"....

Gammel 11-11-09, 15:29   #104
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Vel. Om bilen hadde tatt fyr og du hadde vært der, hadde du jo kunnet fått ut ungen. Og om det plutselig skulle skjedd ungen(e) noe hadde du jo kunnet hjulpet ham/dem der og da.
Pussig å dra "det er jo så mange farer her i verden"- kortet. Det er utrolig banalt, rett og slett. Alle kan dø når som helst ja. Vi utsetter oss for store farer hver dag ja, men vi vil jo likevel prøve å gjøre vårt ytterste for å unngå det, for å minimere farene. Det er jo ikke slik at fordi verden er så farlig så er det er greit å være generellt uforsiktig?

Å foreta en risiko analyse er vel så langt fra banalt som det er mulig å komme. Og jeg har, etter å ha vurdert risikoen for bilbrann, kommet til at den risikoen er så liten at risikoen ikke oppveier fordelene med å la lillebror sitte igjen i bilen. At andre vurderer risikoen til å være så stor at det oppveier for ulempene, har jeg ingen problemer med. Men jeg vurderer det altså ikke sånn. Med klare ord: om lillebror skulle omkommet i bilbrann så vil jeg anse det som en uhell og ikke klandret meg selv mer enn jeg ville gjort ved andre uhell.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 15:32   #105
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Nå kunne man jo trekke det så langt å si at hvis man ikke er interessert i å følge barnehagens regler, som også de aller aller fleste foreldrene der også er enige i, så bør man da heller finne seg en annen barnehage å ha barna i?

Skal man godta at andre "forpester" miljøet rundt barnehagen der du har dine barn fordi *de føler for å gjøre det*?

Problemet for en del blir også "De andre gjør det, så jeg gjør det" - mao. hvis en del fortsetter med å la bilen stå på tomgang, er det alltids andre også som vil gjøre det "fordi de andre gjorde det"....

Men er det greit å utføre selvtekt på denne måten?
Jeg synes ikke det er greit med tomgangskjøring der det er skiltet om at man skal la det være, men å ta nøklene og hive dem i vannet, slik enkelte her har skissert, er for meg så på viddene at jeg blir bortimot målløs (særlig )

Fordi andre er dustete så kan jeg også være det?
Jeg tror faktisk ikke det heller er lov å ta seg til rette i privat eiendom på den måten?

Gammel 11-11-09, 15:34   #106
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Det jeg sa var at det ikke var lov med tomgangskjøring på utsiden av barnehagen.

Ok, det forsto ikke jeg ut fra HI

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 15:35   #107
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jeg enig i. Men å kommandere er ikke å trasse, det er å være uhøflig. Å trasse, mener jeg, er å gjøre noe fordi andre er uenige, vil at man skal la det være, eller vil at man skal gjøre noe annet.

Kommandere kan jo barna gjøre med å (bestemt) uttale noe de ønsker andre skal gjøre. Det er jo en ting. Og muligens noe uhøflig. (Alt etter hvordan det blir sagt.)

Men om de begynner å gjennta det, for at andre ikke hører etter så vil jeg kalle det masing. Og det vil jeg kalle veldig uhøflig.

F.eks om mine Blekkulfbarn gikk bort til noen fremmede og ba de om å slå av bilmotoren pga miljøet, så måtte de være obs på at andre ikke trenger å høre etter de. Jeg prøver å lære barna mine til å ha den høfligheten. Så om noen hadde reagert på måten han bilisten i eksempelet gjorde, ville jeg ønsket at de sa: "Beklager, jeg viste ikke at du hørte meg." For de tråkker jo på andres grenser i slike tilfeller. For å ha lov til å bestemme, så må en ha autoritet på området.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 15:36   #108
mrc

mrc sin avatar

Standard

Til det jeg mener med trass fra mannen din. Det er noe med å vite sin egen plass..

Det gjelder å vite sin plass? Så det er helt ok her å bare gi f... i andre og vise at noen skal faen ikke komme å bestemme noe over meg, for jeg gjør akkurat som jeg vil, selv om det er i mot både lov og regler - for det passer MEG? Og er det noe som går ut over andre, så er det faen ikke mitt problem - for JEG VET MIN PLASS?

Unnskyld meg, men****************************?

Gammel 11-11-09, 15:40   #109
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det gjelder å vite sin plass? Så det er helt ok her å bare gi f... i andre og vise at noen skal faen ikke komme å bestemme noe over meg, for jeg gjør akkurat som jeg vil, selv om det er i mot både lov og regler - for det passer MEG? Og er det noe som går ut over andre, så er det faen ikke mitt problem - for JEG VET MIN PLASS?

Det er i allefall ikke menigmann sin oppgave å evt. rydde opp/dømme/straffe osv....

Gammel 11-11-09, 15:41   #110
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Hehehehe..

Har du autoriet og myndighet til å bestemme over andre? Barnehagen har vel i dette eksempelet rett til å bestemme over andre her. Men ikke du, nei.

Gammel 11-11-09, 15:42   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nam, jeg synes fremdeles ikke masing er det samme som trassing, selv om begge deler kan være irriterende.

Og dessuten synes jeg det er helt kurant å gjenta en henstilling om at folk slutter med noe som er irriterende og/eller forbudt, selv om de velger å ignorere det man sier den første gangen man sier det. Jeg synes godt man kan gjøre det på en høflig måte, men jeg kan ikke se at noen andre har mer rett til å bestemme at jeg er nødt til å finne meg i oppførselen deres enn jeg har til å bestemme at jeg ønsker at de slutter med den.

Gammel 11-11-09, 15:43   #112
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men er det greit å utføre selvtekt på denne måten?
Jeg synes ikke det er greit med tomgangskjøring der det er skiltet om at man skal la det være, men å ta nøklene og hive dem i vannet, slik enkelte her har skissert, er for meg så på viddene at jeg blir bortimot målløs (særlig )

Fordi andre er dustete så kan jeg også være det?
Jeg tror faktisk ikke det heller er lov å ta seg til rette i privat eiendom på den måten?

Selvtekt? Å si i fra på en i utgangspunktet vanlig måte? Tror de aller fleste hadde tatt henstillingen og forstått dette, men dette var vel mer bare et eksempel på at noen gir faen fordi det passer dem. Hadde det vært noe speiselt problem som gjorde at man måtte ha bilen i gang burde man da heller forklare det, enn å glefse tilbake?

I utgangspunktet sa jeg det fordi jeg regnet med at han kanskje ikke var klar over det, eller at det var noe ubevist. Og strengt tatt vil det også være i mot reglene etter veitrafikkloven - med grunnlag for bruk av skjønn. Jeg tror ikke det at man ville holde seg varm utenfor en barnehage går inn under dette.

Videre har barnehagen tatt opp dette problemet så mange ganger, og alle som starter blir informert om reglene (som er nå ennå mer klargjort med skilt).

Jeg må videre si at jeg synes det også blir ubehagelig, spesielt nå når det er kaldt, at det kommer eksos sivende inn i min bil hvis bilen ved siden skal stå å gå på tomgang.

Gammel 11-11-09, 15:48   #113
mrc

mrc sin avatar

Standard

Hehehehe..

Har du autoriet og myndighet til å bestemme over andre? Barnehagen har vel i dette eksempelet rett til å bestemme over andre her. Men ikke du, nei.

Tja, hva med en andelsbarnehage der foreldrene egentlig er eierne av barnehagen? ;-) Jeg har mine barn i barnehagen, og mener da jeg har rett og myndighet til å følge opp når det er andre foreldre som ikke følger reglene. Ja, jeg kunne klaget til barnehagen, og det er gjort, men jeg mente også det var på sin plass der og da.

Du synes med andre også det er greit at f.eks. folk kjører som idioter forbi unger som er ute og leker, og mener at det har de en rett til å gjøre? Hvordan ville du sett på det om det stod noen på utsiden av vinduet eller døra til barnehagen og tok en røyk og det kom ekkel lukt inn i barnehagen?

Gammel 11-11-09, 15:54   #114
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

nam, jeg synes fremdeles ikke masing er det samme som trassing, selv om begge deler kan være irriterende.

Og dessuten synes jeg det er helt kurant å gjenta en henstilling om at folk slutter med noe som er irriterende og/eller forbudt, selv om de velger å ignorere det man sier den første gangen man sier det. Jeg synes godt man kan gjøre det på en høflig måte, men jeg kan ikke se at noen andre har mer rett til å bestemme at jeg er nødt til å finne meg i oppførselen deres enn jeg har til å bestemme at jeg ønsker at de slutter med den.

Ja, det er mange grenser å ta hensyn til. Hvor plaget vi blir, vil vel avgjøre hvor stor inngripen vi mener vi har rett til å ta i andres sfære.

For meg ville ikke noen minutters tomgangskjøring fra andre ført til at jeg mente jeg hadde rett til å bestemme over andre. For hvilke årsaker som lå til grunn for de få minuttenes tomgangskjøring, ville jeg vel ikke følt rett til å vite om utifra størrelsen jeg annså lovbruddet som. En henstilling ville jeg følt var innenfor grensen for hva som var ok å bry seg mot andre med, men mer enn det (for dette lovbruddet) ville jeg ment var frekt.

Frittalende som jeg er så sier jeg lett i fra til andre mennesker om det er noe som plager meg eller som jeg synes er viktig. Så jeg er vel ei som lett kan utøve min medborgerrett. Men hvor sterkt jeg tar i avhenger av hvor alvorlig det er.

Blekkulftanker er fine de. Vi skal jo ta vare på luften vår. Men jeg ser ikke små miljøforbrytelser som det der, så viktig at det gir meg rett til å mase på andre voksne enkeltmennesker som jeg observerte gjorde en feil i 3 minutter. Da ville jeg heller tatt det via barnehagen.

Gammel 11-11-09, 15:57   #115
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Å la et spedbarn være alene i en bil på tomgang anser jeg som uansvarlig.

Og jeg anser det som ren idioti. Jeg har sett bil på tomgang ta fyr, og har bekjente som har opplevd det. Dersom det hadde vært barn i noen av disse bilene, hadde det nok ikke vært mulig å redde dem ut av bilene.

Gammel 11-11-09, 15:59   #116
mrc

mrc sin avatar

Standard

Ja, det er mange grenser å ta hensyn til. Hvor plaget vi blir, vil vel avgjøre hvor stor inngripen vi mener vi har rett til å ta i andres sfære.

For meg ville ikke noen minutters tomgangskjøring fra andre ført til at jeg mente jeg hadde rett til å bestemme over andre. For hvilke årsaker som lå til grunn for de få minuttenes tomgangskjøring, ville jeg vel ikke følt rett til å vite om utifra størrelsen jeg annså lovbruddet som. En henstilling ville jeg følt var innenfor grensen for hva som var ok å bry seg mot andre med, men mer enn det (for dette lovbruddet) ville jeg ment var frekt.

Frittalende som jeg er så sier jeg lett i fra til andre mennesker om det er noe som plager meg eller som jeg synes er viktig. Så jeg er vel ei som lett kan utøve min medborgerrett. Men hvor sterkt jeg tar i avhenger av hvor alvorlig det er.

Blekkulftanker er fine de. Vi skal jo ta vare på luften vår. Men jeg ser ikke små miljøforbrytelser som det der, så viktig at det gir meg rett til å mase på andre voksne enkeltmennesker som jeg observerte gjorde en feil i 3 minutter. Da ville jeg heller tatt det via barnehagen.

5 minutter per gang, 10 minutter om dagen, 250 dager i året, andre som følger opp om å ikke slå av motoren når de står der...

Jeg synes det blir veldig merkelig å se på dette som å mase. Hadde det vært en annen grunn enn å holde seg varm burde man heller forklare det.

At det evt. skulle plage noen andre får heller være deres problem ja...

Men jeg forstår at FrP har god oppslutning.....

Gammel 11-11-09, 16:00   #117
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Og jeg anser det som ren idioti. Jeg har sett bil på tomgang ta fyr, og har bekjente som har opplevd det. Dersom det hadde vært barn i noen av disse bilene, hadde det nok ikke vært mulig å redde dem ut av bilene.

Det er vel bare noen uker siden dette skjedde for andre gang for en av medlemmene her på FP....

Gammel 11-11-09, 16:09   #118
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Selvtekt? Å si i fra på en i utgangspunktet vanlig måte?

Om du leser hva det står, så sikter jeg til de som vil hive nøklene i vannet/skogen/etc..
Det kaller jeg selvtekt ja!

Gammel 11-11-09, 16:13   #119
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

5 minutter per gang, 10 minutter om dagen, 250 dager i året, andre som følger opp om å ikke slå av motoren når de står der...

Vet du at han velger dette?
Om du er interessert i at mennesker som gjør dette, burde slutte med det, er det vel gunstig å engasjere seg på større plan?

Jeg synes det blir veldig merkelig å se på dette som å mase. Hadde det vært en annen grunn enn å holde seg varm burde man heller forklare det.

Mener du virkelig at enkeltmennesker du observerer står på tomgang i noen minutter har en forklaringskrav ovenfor deg? Det er her det kommer inn det med å kjenne sin plass.

At det evt. skulle plage noen andre får heller være deres problem ja...

Men jeg forstår at FrP har god oppslutning.....

Hva har Frp med dette? Hvem stemmer Frp?

Sist redigert av nam : 11-11-09 kl 16:27. Årsak: La til det med å kjenne sin plass.
Gammel 11-11-09, 16:25   #120
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Det hadde vært fristende å flytte bilen som gikk på tomgang....

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barn, bilnøkkelvandaler, empati, fp dynamikk, hensyn, miljøsvin, mobbing, omsorg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.