|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?
Ungene fikk i 1. klasse muntlig beskjed av læreren at rundstykker rett fra butikken ikke var lov. Det søplet nemlig for mye. Dette fikk aldri vi foreldre beskjed om, så sant ungene ikke kom hjem og fortalte det.
|
|
|
#102 |
|
Ustabil
|
Jeg har aldri sendt med spesielt mange alternativer, men har gjerne hatt litt å velge i. Jeg tror at de fleste som sender med mange valgmuligheter gjør dette fordi barnets matlyst og humør veksler fra dag til dag. Ungen kommer hjem med oste-brødskivene urørt, og forteller at "jeg ville heller ha makrell i tomat". Så sender du med det neste dag, og ungen sier "i dag hadde jeg bare lyst på frukt". Da er det jo bedre å ha valgmuligheter, og så vet man at en god del av maten kommer i retur. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Passiv
|
Herreminhatt - er det mulig? |
|
|
|
#104 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg er sikker på at alle disse viktige problemene hadde blitt løst om vi bare hadde fått flere epler inn i skolen. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Tittel og tittel....
|
Det er ikke noe problem med en sånn matpakke, og når barna har med seg det så er det ikke noen problem å la barnet velge for de aller fleste barn. Det er ikke slik at jeg mener at man bare skal ha en type pålegg altså. Men når en foreldrer kommer til meg og uttrykker bekymring for at barnet spiser så lite så er altså et av rådene jeg gir å se på matpakken til barnet om jeg opplever at den har for mye mat. Og det er som sagt opp til foreldrene om de vil høre på det rådet eller ikke. Et konkret eksempel er fra en av ungene som startet i høst, han hadde masse mat med seg og klarte aldri å spise opp. Mammaen syns han spiste så lite og vi rådet henne til å ha litt mindre mat med seg, særlig hun sa at hun laget så mye fordi hun ikke helt visste hva han hadde lyst til å ha på maten. Nå får denne gutten med seg mindre mat og han spiser bedre, og han opplever at han klarer å spise opp maten sin også. Og mammaen er veldig fornøyd med en gutt som spiser mer mat enn det han gjorde før.
|
|
|
|
#106 |
|
Tittel og tittel....
|
Det gjør vi selvsagt også.
|
|
|
|
#107 |
|
Møllspist fletthurpe
|
dette fikk jeg og beskjed om i den andre barnehagen snuppa gikk i. (ikke den siste) jeg overså den regelen glatt og ba de heller snakke med de andre foreldrene som hadde kjedelig mat med.
2003-2008 Sist redigert av SpetakkelRandi : 19-09-09 kl 13:03. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men, hvordan vet du at de muffinsene ikke er grove matmuffins av noe slag? |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Når det er ting dere ikke sender med i matpakken, fordi det ikke er lov, eller fordi det usunne ting som vi selv mener de ikke skal spise. Hva slags begrunnelse gir dere til ungene? |
|
|
|
|
|
#111 |
|
...
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har samme erfaring som deg. Det å ha færre valg og mindre mengde mat i matboksen kan være et alternativ for å øke trivselen/matgleden i spisesituasjonen - dette gjelder altså ikke for de aller fleste barna, men for de få som spiser bekymringsfullt lite over lang tid. |
|
|
|
![]() |
|
|