|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg har intenst behov for å prikke hvert eneste innlegg fra Mistral.
![]() |
#82 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Nei, og det er det jo heller ikke snakk om at det skal være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det syns altså jeg, all den tid man ikke stiller samme krav til innfødte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Deltidsmamma
|
Mener du at dette skal gjelde alle kravene som er per i dag for å få statsborgerskap? Det med vandel, ha bodd i landet så og så lenge, osv.? |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I Norge stiller vi jo krav til dei innfødte i form av obligatorisk grunnskule. Det finns vel enkelte som klarar å holde ungane unna skulen, men dei aller, aller fleste får skulegang i Norge og får difor opplæring i alle desse tinga. Og dei blir testa i det! Mange, mange gangar i løpet av 10 års skulegang. Selvfølgelig gløymer dei det meste som dei ikkje får bruk for i det daglige, men dei har i alle fall vore gjennom det!
![]() |
#86 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Veldig enig i dette.
![]() |
#87 |
Travelt opptatt
|
Hvis man tenker seg en familie hvor mor klarer testen uten problemer, far har enorme lærevansker pga krigstraumer, en (voksen) sønn består den norske grunnskolen og vgs i løpet av fire år, og en (voksen) datter har downs syndrom.
![]() |
#88 |
Epikur
|
Det er jo stort sett flyktninger og asylsøkere, altså folk med spesielle behov på en måte, som kommer hit. Det bør man kanskje ta hensyn til?
![]() |
#89 |
Fluctuat nec mergitur
Nei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Det virker på meg som om enkelte her ikke helt skiller mellom oppholds/arbeidstillatelse og statsborgerskap. Mener dere at man skal ha rett til å få norsk statsborgerskap dersom man bare har bodd her noen år? |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Fluctuat nec mergitur
Hvis det er meg du spør er det ikke det jeg mener, nei, men jeg mener at faktakunnskap om vikinger og oljeplattformer ikke skal være et av kriteriene som avgjør hvorvidt man får statsborgerskap eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Deltidsmamma
|
Men hva med f.eks. faktakunnskap om hvorfor 17 mai er en dag som feires? |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Glamorøs
|
Det syns jeg er en dårlig idé. Den type prøver viser bare at man evner å pugge en bønsj med svar, ikke at man har forstått noe som helst. Målet må jo være forståelse, ikke at vedkommende er innmari flink til å lære noe utenat.
![]() |
#94 |
Deltidsmamma
|
Er det egentlig ikke det samme hvordan de lærer at 17. mai er norges nasjonaldag; bare de lærer det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Glamorøs
|
Jeg tror ingen som bor i Norge greier å gå glipp av at 17. mai er Norges nasjonaldag. Jeg er mer opptatt av at man bør lære noe om hvorfor det er Norges nasjonaldag. Og det lærer man ikke ved å krysse av på et skjema. Selvfølgelig skal forståelsen komme gjennom undervisning, men om prøveformer er av slik form at man kan pugge svarene uten at man har forståelsen inne har man ikke oppnådd noe som helst.
![]() |
#96 |
Deltidsmamma
|
Det går vel an å lage tre svar-alternativer på det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Glamorøs
|
Nei, jeg var bare uenig med deg i at det var en god ting å bruke modellen fra teoriprøven. Det er mange måter man kan finne ut av at et menneske har tatt til seg informasjonen de har fått og forstått den utover prøvetakning.
![]() |
#98 |
Deltidsmamma
|
Jeg er åpen for forslag, jeg, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Fluctuat nec mergitur
Jeg mener at faktakunnskap – uansett tema (vikinger og oljeplattformer var et eksempel) – er et dårlig kriterium for å avgjøre om noen bør få statsborgerskap eller ikke. Andre må selvfølgelig gjerne mene noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Deltidsmamma
|
Ja, det er relevante innvendinger, som gjør at jeg synes at testen skal være enkel, om det så innebærer at enkelte bare pugger seg til den. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|