Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Folks forhold til banning i dag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-09, 14:52   #221
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

De første innleggene til Tito skar meg litt i øynene så jeg skjønner godt at du fikk litt motbør på dem

Man har vel forskjellinge grenser for banning, tror ikke det er så lurt å kaste om seg med karakteristikker eller påstander av den ene eller den andre typen selv om man er uenige.
Det igjen kan vel sammenlignes med om jeg som den innbitte røykemotstanderen jeg er skulle påstått at røykere har mindre med seg enn andre, man får garantert motsvar.

Selv har jeg ingen sterke følelser for banning, jeg kan godt finne på å banne selv, men ikke i "utrengsmål" Blir seg sint kan du være sikker på at jeg slenger noen gloser, men det er ikke så ofte. At det har med begrenset ordforråd å gjøre vil jeg ikke være med på, jeg vil heller si at jeg blir ytterst skarp og velartikulert når dette slår inn.
Selv om jeg er nokså nøytral til banning vil jeg heller ikke si at jeg synes det er nødvendig å bruke det hele tiden og jeg synes også som Tito nevner at det er helt unødvendig å la feks Jan Fredrik Karlsen få boltre seg i sine noe intetsigende fraser.

Virker som om tråden begynner å roe seg nå, og det kan vel være like greit. Å hive seg med på knirklete motsvar mot den ene og den andre synes jeg er for slitsomt til at jeg orker å engasjere meg :lat og mest glad i muntlige diskusjoner:

Gammel 12-03-09, 14:54   #222
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest hele tråden.

Jeg har lært min sønn at vi ikke sier "herregud" av to grunner:
1) Vi har kristne venner som jeg vil vi skal vise respekt
2) Det er utrolig slitsomt å høre på folk som sier "herregud" til alt, det virker rett og slett litt dumt, synes jeg.

Gammel 12-03-09, 14:57   #223
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg synes i grunn dette er en tråd man bør tåle å få pepper i. Når trådstarter her går ut med at en type opptreden er feil eller dårlig, og at det skyldes at man er mindre evnerik - da kan man ikke forvente annet enn reaksjoner. Hva er ellers grunnen til å legge ut tråden? At en gjeng brukere skal sitte og okke seg sammen over ungdommen nå til dags? Dette er da en harmløs tråd, hvor brukerne er delt i to. Tito får både støtte og motbør.

At mange har hengt seg opp i datterens moralisering er kanskje ikke så hyggelig, det forstår jeg. Men det er nå engang slik på FP at man ikke får lov til å etablere sannheter helt uten videre - man blir konfrontert. Og det er vel en god ting?

Jeg skrev nok ekstra sterk for å få frem reaksjoner, og det var det som var hensikten, motivere til debatt. Og kritikk tåler jeg. Jeg hadde da aldri startet en slik tråd om jeg ikke tålte det. Jeg bare flirer av mye som blir sagt av mange og blir forundret av andre ting. Jeg tåler også en debatt rundt det med datteren min, selv om det ikke var det jeg opprinnelig ville diskutere. Men når jeg føler at jeg sitter og gjentar og gjentar meg selv til det kjedsommelige, ser jeg ikke poenget i å diskutere den biten videre.

Og når det gjelder biping, synes jeg det er bedre om folk selv tenker at det ikke er fint å banne på tv, spesielt ikke på familieprogram og barneprogram. Det er det jeg synes det har blitt mindre og mindre av, og jeg liker ikke at det skjer. Jeg er enig i at biping ofte bare kan bli teit, men sensurerer man seg selv så trenger man ikke det. Det er det som hadde vært det beste, selvsensur i tv-sammenheng.

Ja, jeg skriver at banning vitner om dårlig ordforåd i hi. Jeg skriver videre at all overforbruk av ord er noe jeg synes er en uting. Men det burde jeg tydeligvis ha skrevet i første setning også, at overdreven bruk av banneord i språket vitner om dårlig ordforåd. Med det mener jeg ikke at man nødvendigvis ikke kan så mange ord, men når man hele tiden, eller veldig ofte velger å bruke 1-2 ord for å forsterke noe man vil si, eller som et uttrykksord for sinne, frustrasjon og lignende, så bruker man ordforådet dårlig.

Gammel 12-03-09, 14:59   #224
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det var bl.a dette jeg reagerte på.

Du tok jaggu meg mange runder rundt grøten før du klarte å komme til poenget! (Og så kuttet du halve innlegget...)

Moderering er en fin ting, tink kan komme anderledes ut "i kampens hete" enn det som var tanken bak. Når man overdriver (som Tito sa hun hadde gjort) om sitt eget barn slik at man gir barnet negative egenskaper - da synes jeg det er trist. Og det står jeg for!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 15:04   #225
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Du tok jaggu meg mange runder rundt grøten før du klarte å komme til poenget! (Og så kuttet du halve innlegget...)

Moderering er en fin ting, tink kan komme anderledes ut "i kampens hete" enn det som var tanken bak. Når man overdriver (som Tito sa hun hadde gjort) om sitt eget barn slik at man gir barnet negative egenskaper - da synes jeg det er trist. Og det står jeg for!

Jeg har som sagt, sagt meg ferdig med den diskusjonen. Du klarer nesten å provosere meg til å fortsette å diskutere det, men bare nesten.

Gammel 12-03-09, 15:21   #226
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Om man har et barn som banner, eller et barn som ber noen la være å banne så er det egentlig begge deler som kommer fra foreldrene. At dere gjør min unge ut til å være verstingen fordi hun sier sin mening, i stedet for å velge å banne selv, er egentlig ganske latterlig.

Dette er ikke så svart-hvitt som du fremstiller det her. Er det sånn at man enten må være besservisser eller bannegæren? Jeg tror ikke det.

Hun sier bare banning er galt, som hun har lært hjemmefra, og det burde hun få lov til uten å bli kalt besserwisser.

Bare for ordens skyld - jeg ville aldri kalt datteren din en besserwisser direkte til henne. Jeg sa det til deg, om henne. Selvsagt er det bra at barna lærer å stå for sine egne meninger, men det er mange måter å gjøre dette på. En måte som ikke er særlig bra, er å gå og rette på andre.

Og så føler jeg for å legge til at jeg på ingen måte følte meg truffet av innlegget ditt, for jeg banner særs lite og barna mine gjør det ikke i det hele tatt. Jeg syns bare innlegget ditt bar preg av høy tante Sofie-faktor.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg synes i grunn dette er en tråd man bør tåle å få pepper i. Når trådstarter her går ut med at en type opptreden er feil eller dårlig, og at det skyldes at man er mindre evnerik - da kan man ikke forvente annet enn reaksjoner. Hva er ellers grunnen til å legge ut tråden? At en gjeng brukere skal sitte og okke seg sammen over ungdommen nå til dags? Dette er da en harmløs tråd, hvor brukerne er delt i to. Tito får både støtte og motbør.

At mange har hengt seg opp i datterens moralisering er kanskje ikke så hyggelig, det forstår jeg. Men det er nå engang slik på FP at man ikke får lov til å etablere sannheter helt uten videre - man blir konfrontert. Og det er vel en god ting?

Fullstendig enig.

Gammel 12-03-09, 15:24   #227
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette er ikke så svart-hvitt som du fremstiller det her. Er det sånn at man enten må være besservisser eller bannegæren? Jeg tror ikke det.
Bare for ordens skyld - jeg ville aldri kalt datteren din en besserwisser direkte til henne. Jeg sa det til deg, om henne. Selvsagt er det bra at barna lærer å stå for sine egne meninger, men det er mange måter å gjøre dette på. En måte som ikke er særlig bra, er å gå og rette på andre.

Og så føler jeg for å legge til at jeg på ingen måte følte meg truffet av innlegget ditt, for jeg banner særs lite og barna mine gjør det ikke i det hele tatt. Jeg syns bare innlegget ditt bar preg av høy tante Sofie-faktor.

Fullstendig enig.

Jeg skjønner ikke vitsen i å fortsette å diskutere dette. Skal vi komme oss tilbake til poenget? Hvis dere er interessert i å ha med meg videre i diskusjonen foreslår jeg at det var siste kritikk i forhold til min datter. Klarer dere ikke å la det ligge dropper jeg hele diskusjonen.

Gammel 12-03-09, 15:26   #228
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke vitsen i å fortsette å diskutere dette. Skal vi komme oss tilbake til poenget? Hvis dere er interessert i å ha med meg videre i diskusjonen foreslår jeg at det var siste kritikk i forhold til min datter. Klarer dere ikke å la det ligge dropper jeg hele diskusjonen.

Vet du hva, Tito - når du kommer med påstander som ikke holder mål, så må du nesten regne med at du får svar.
Og igjen - jeg kritiserer faktisk ikke datteren din, men deg.

Gammel 12-03-09, 16:23   #229
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det var flere andre innlegg jeg syntes formidlet det samme, jeg tenkte ikke det var nødvendig å trekke frem enkelte, men når det kom direkte spørsmål, så. Tok med det jeg syns var relevant for poenget. Var ikke min intensjon å gå rundt grøten, men heller å si noe om den generelle tendensen i debatten, slik jeg oppfattet den.

Gammel 12-03-09, 16:58   #230
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan tl en viss grad forstå at Tito mener noen kritiserer dattern hennes. Dattern er blitt kalt både 'besserwisser' og 'papegøye', noe som Tito har tolket i negativ retning.
Om det ikke er meningen å kritisere dattera, bør man få det fram på en bedre måte.

Gammel 12-03-09, 18:55   #231
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Trist utvikling av en egentlig fin diskusjon.
Fascinerende hvordan enkelte kan være så sinnsykt kverulerende.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:57   #232
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Trist utvikling av en egentlig fin diskusjon.
Fascinerende hvordan enkelte kan være så sinnsykt kverulerende.

Jeg synes det er enda mer fascinerende at man går inn i en diskusjon bare for å sutre over hvordan enkelte diskuterer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 20:14   #233
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er dette for noe da? Besserwisservoksne indignert over besserwisserbarn?? Den skal tidlig krøkes....osv. Barnet til Tito kommer nok til å bli en super FPer om noen år, vent og se.

rine :av og til besserwisser:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 20:45   #234
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva er dette for noe da? Besserwisservoksne indignert over besserwisserbarn?? Den skal tidlig krøkes....osv. Barnet til Tito kommer nok til å bli en super FPer om noen år, vent og se.

Jeg tror noen har tråkket litt for ofte på rines ømme tær.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 20:47   #235
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av og til?

Gammel 12-03-09, 20:48   #236
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

sier nå jeg bare …

Gammel 12-03-09, 20:53   #237
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Takk!

Godt å se at det er noen fornuftige folk her inne i hvert fall.

Gammel 12-03-09, 20:55   #238
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Jeg må forresten si at jeg er ganske stolt over at jeg har klart å starte en diskusjon som har fått så stor aktivitet at det nå er skrevet 239 innlegg. Eller, oops, det er kanskje feil å være stolt over det også.

Gammel 12-03-09, 20:56   #239
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håper du er like stolt over den røde jeg akkurat ga deg.

Gammel 12-03-09, 20:57   #240
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Nå klarte jeg til slutt å pådra meg en rød prikk!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.