Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?
Ja 52 24,41%
Nei 153 71,83%
Annet 8 3,76%
Deltakere: 213. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-08, 01:14   #101
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Kommer nok an på hvor man bor. Jeg syns ikke det er en selvfølge at alle fra 20 år skal ha lappen. I den alderen er det ikke alle som har råd til å kjøre opp.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 01:23   #102
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner det. Problemet er at når dere tenker sånn så får meg til å føle meg enda verre, for jeg vet jo at det er irrasjonelt å ha det sånn, men jeg kan ikke hjelpe for det. Som sagt er jeg blitt bedre nå fordi jeg har tvunget meg til å kjøre. Men jeg tør ikke kjøre andre biler enn min egen og kaldsvetter bare ved tanken på det.
Det er liksom mye mer legitimt å ha feks. flyskrekk enn kjøreskrekk. Angst er ikke rasjonelt, men det er ingen som har LYST å ha det. Jeg skulle ønske jeg ble totalt kvitt kjøreskrekken slik at det ikke gjorde meg noe å kjøre en hvilken som helst bil eller hvor som helst i verden, og en av grunnene til det er den manglende forståelsen fra omverdenen. Folk himler og sukker og irriterer seg og skjønner det ikke, jeg skaper meg jo bare. Det er ikke lett.

Gammel 18-10-08, 01:56   #103
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Enig. Jeg tror det er langt vanligere å ta lappen tidlig når man bor på landsbygda.

Selv tok jeg lappen på 18-årsdagen min, hadde ingen tid å miste. Og ja, jeg bodde på landsbygda.

Signerer denne

Gammel 18-10-08, 12:18   #104
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Jeg er 26 år og har ikke lappen. Men mange forventer at jeg har det ja. De tar det for gitt.

Gammel 18-10-08, 13:10   #105
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, det synes jeg ikke. Hva man statistisk kan vente er en annen sak.

Jeg tok lappen som 37-åring og hadde på det tidspunkt svært mange jevnaldrende venner uten førerkort. De fleste av dem tok imidlertid lappen før de fyllte 40 av en eller annen grunn.

Gammel 18-10-08, 13:37   #106
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det kan man selvsagt ikke forvente. Jeg så ikke nytten med førerkort før jeg fikk barn, og tok den heller ikke før da. Jeg er vokst opp i byen med godt kollektivtilbud og man klarte seg helt utmerket uten bil.

Gammel 18-10-08, 13:44   #107
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Dei eg kjenne som ikkje kjøre bil seier at dei ikkje har en angst for å gjere det, dei lar berre lar vere. Dette er jo en på sida-diskusjon, men eg trur denne "pysegreia" (blant dei EG kjenne altså, ikkje generelt!) irritere meg fordi eg har lyst å forløyse dei og få dei vidare. Sjå mestringa.

Åja det blir jo noe annet ja. Jeg lot være fordi jeg ikke turte, men nå tvinger jeg meg til det. Allikevel skjønner jeg jo at mange ikke klarer å tvinge seg til det, like lite som noen kan tvinge seg til å kjære med en edderkopp om de har angst for dem.
Men det er et stykke igjen før jeg tør å kjøre i andre land eller med andre sin bil.

Forresten så kan det jo hende mange av de du kjenner ikke er så åpne om den reelle årsaken til at de lar være å kjøre bil? Jeg tør sjelden å si noe til folk fordi jeg har fått så mange ekle kommentarer og himlende blikk ...

Sist redigert av Dixie Diner : 18-10-08 kl 16:02.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 15:36   #108
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, det syns jeg man kan forvente. *bor på bygda, oppvokst på bygda*

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:31   #109
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns ikke man kan forvente det, men jeg blir overasket når voksne mennesker sier at de ikke har sertifikatet, for det er noe alle jeg kjenner har prioritert. Svigermor har ikke sertifikatet og er avhengig av andre for å få handlet f.eks. Nå er jeg svigerfar sluttet å reise på sjøen så nå kan han kjøre henne, men for noen år tilbake var han borte i 1 måned omgangen.

Gammel 18-10-08, 21:02   #110
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, nå tråkker du virkelig på mange tær her. Mange! Jeg skrev et innlegg om min kjøreskrekk for en stund siden og det var utrolig mange her som slet med det samme. Jeg ble bedre av å tvinge meg selv til å kjøre, du har rett i det. Men samtidig synes jeg det er UTROLIG arrogant å hevde at det bare er å skjerpe seg når det faktisk i mange tilfeller er snakk om reell angst, enten det er kjøreskrekk eller flyskrekk eller andre typer. Jeg er ikke "frisk" enda, selv om jeg tør å kjøre min egen bil nå, og gjør det ofte. Jeg tør ikke kjøre andres biler, og vet at mange venner seg på meg som helt idiot for det, men sånn er det bare. I går ble jeg bedt om å kjøre en venninnes bil og jeg prøvde å holde maska mens jeg holdt på å grine og hun trodde det hadde rablet for meg da jeg nektet. Jeg er rett og slett livredd. Angst er desverre ikke alltid rasjonell.
Det er forresten ikke alle som bare har vært i "nesten-ulykker" heller. Ei venninne av meg var involvert i en ganske alvorlig bilulykke i sommer, og jeg har selv vært involvert i en ulykke som gikk bra men som hadde gått vanvittig galt om den hadde skjedd et annet sted. Etter det ble jeg redd. Man vet ikke alltid hva som ligger bak.

Du er ikke alene.

---------------------------------------------------------------------

Hvis jeg har på meg "oppvokst langt ut på landet"-brillene forventer jeg at folk over 20 år har lappen. Det er vel et fåtall "hjemme" som ikke tar førerkort med en gang de er gamle nok. Det var ikke før jeg flyttet til Bergen at jeg har traff folk som ikke har lappen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 23:24   #111
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei jeg forventer det vel ikke, Men her hvor vi bor så er en nesten avhengig av førerkort og bil, tror ikke det er så veldig mange som bor her, som ikke har lappen da de er 20 år.

Gammel 19-10-08, 12:24   #112
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis jeg møter noen som er (godt over) 20 år så antar jeg at de har førerkort, men jeg ville aldri forventet det.

Her i huset er det bare jeg som har førerkort, og slik vil det nok fortsette å være.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:50   #113
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det har du ingenting med.

Noen gang er du så utrolig sympatisk . Poenget mitt er egentlig bare at om man blir påspandert av foreldre, kan det jo være veldig logisk. Dersom foreldrene ikke kan/vil ta den kostnaden og man er student, har man ikke nødvendigvis penger til å følge opp logikken.

Gammel 19-10-08, 22:34   #114
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Noen gang er du så utrolig sympatisk . Poenget mitt er egentlig bare at om man blir påspandert av foreldre, kan det jo være veldig logisk. Dersom foreldrene ikke kan/vil ta den kostnaden og man er student, har man ikke nødvendigvis penger til å følge opp logikken.

Har selv vært i situasjonen. Foreldrene ville ikke betale, og overbeviste meg om, at bilkjøring var veldig farlig og ikke riktig noe for meg. Det tok blod, svette og tårer før jeg som 33 åring endelig fikk lappen (stod på 1. forsøk både teori og praktikk ). Den dagen jeg kom ut av Vegvesenets kontor med lappen i labben følte jeg meg riktig voksen for første gang.

Nå kjører jeg 40.000 km om året. Blir litt forbavset over å møte så mange som ikke har lappen, sikker som jeg dengang var at jeg måtte være omtrent den eneste oppegående voksen i verden som ikke kunne kjøre bil.

Gammel 19-10-08, 23:48   #115
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Har selv vært i situasjonen. Foreldrene ville ikke betale, og overbeviste meg om, at bilkjøring var veldig farlig og ikke riktig noe for meg. Det tok blod, svette og tårer før jeg som 33 åring endelig fikk lappen (stod på 1. forsøk både teori og praktikk ). Den dagen jeg kom ut av Vegvesenets kontor med lappen i labben følte jeg meg riktig voksen for første gang.

Nå kjører jeg 40.000 km om året. Blir litt forbavset over å møte så mange som ikke har lappen, sikker som jeg dengang var at jeg måtte være omtrent den eneste oppegående voksen i verden som ikke kunne kjøre bil.

Kjenner igjen beskrivelsen (bortsett fra at mamma faktisk spanderte til slutt). Jeg tok lappen høsten før jeg ble 27... mellom innlevering av hovedoppgave og avsluttende eksamen. Følte meg heller ikke helt voksen uten den.

Gammel 20-10-08, 10:29   #116
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nettopp. Det er jo faktisk et økonomisk spørsmål for mange. Jobber man har man ofte råd om man prioriterer den, men veldig mange (og heldigvis for det) i alderen 17-18 år går jo på skolen fulltid, og får man da ikke lappen av foreldrene er det jammen meg ikke mange som kan ta seg råd til den selv.

Gammel 20-10-08, 10:40   #117
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg forventer det vel ikke, men jeg kjenner at jeg blir litt overrasket når folk på min alder (midt i tredveårene) ikke kjører bil, og akkurat nå husker jeg bare én venninne på min alder i rl som ikke har lappen. Hun bor typisk nok i Oslo...

Jeg tok lappen på 18-årsdagen og fikk god økonomisk hjelp av foreldrene mine, samt at jeg øvelseskjørte mye. Det er vel ofte slik at om man venter lenger enn etter fylte 20 blir terskelen høyere både økonomisk og mentalt, samtidig som man allerede lever greit uten.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 11:11   #118
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, det synes jeg ikke man kan forvente. Det er veldig mange som tar lappen senere. Jeg hadde lappen den dagen jeg ble 18 år, men jeg har skjønt at det ikke er en selvfølge at alle får den med en gang. Selv er jeg kjempeglad at jeg tok den med en gang. De som utsetter det, har jeg et inntrykk av at sliter mer med å få tid og økonomi til å få tatt den, og til å bli ferdig.

Gammel 20-10-08, 11:17   #119
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det synes jeg ikke, men det er mange som tar det for gitt at man/jeg har.

Jeg er født og oppvokst i Oslo og har aldri følt noe stort behov for å ta "lappen". Jeg forventer ikke at folk skal kjøre meg hit og dit, for jeg er en "kløpper" til å komme meg frem med kollektivt og kniper det med tida så tar en taxi.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 12:06   #120
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går automatisk ut i fra at de fleste voksne har det. Dvs. at jeg i utgangspunktet går ut i fra at alle har det, og så får de avkrefte. For meg var det en selvfølge å ta sertifikatet. Jeg jobbet og betalte det selv. (Til da hadde jeg brukt alle pengene mine på å betale kjøretimer og oppkjøring og teorikurs, og etter det ville jeg bruke alle pengene mine på lån og bensin og forskikring, men det var ikke bank-damen enig i. Hun mente jeg heller burde kjøpe meg klær og sminke, så jeg fikk ikke lån til bil. )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.