Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-08, 11:13   #201
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er faktisk ganske mange. http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A711370

Er Toffen thrower eller throwee?

Gammel 02-07-08, 11:15   #202
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ingen person of restricted growth.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 11:24   #203
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er ingen person of restricted growth.

Eller kanskje du bare ikke er 'pacified with your horizontally perpendicular circumstances' som det stod i artikkelen?
sons pacifie
d with their horizontally perpendicular circumstances' ersons pacified with their horizontally perpendicular circumstances'

Gammel 08-07-08, 23:15   #204
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Når det er sagt, kanskje Mensa kan tilby medlemmene sine interessant stoff, hva vet jeg. Kanskje noen kan fortelle hva de faktisk oppnår (utover anerkjennelse eller nerdestempel), det kunne vært interessant for oss som er litt overbærende med Mensamedlemmer.

Ingenting standarisert. Mensa er en ikke-politisk organisasjon (og det synes jeg er et minus, men det er mange som opplever det som et pluss), og har egentlig ingen "krav" eller "verdier" som skal oppfylles. Mitt inntrykk (jeg har vært medlem, men har meldt meg ut) er at det er stor forskjell fra lokalavdeling til lokalavdeling. Mensa Trondheim som jeg var medlem i var veldig farget av NTNU den gangen, de rekrutterte mange derifra og det var mange unge folk med. Ingen familieaktivitetet, husker bla at det var en som meldte seg ut pga det. Det var mye SIG-er, spesiel interest group. Husker at de hadde en wiskey-SIG, og jeg som hater allt brunt brennvin, hvor ble det av sex-on-the-beach-SIG-en? Neida, dette var jo før sex og singleliv ble populært. (De hadde også en romfarts-SIG, bare så dere ikke tror de bare drakk wiskey.)

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg uttrykte meg nok ikke tydelig nok, tenker jeg.
Jeg skjønner at en tilfeldig 100'er kan være mer oppegående enn en tilfeldig 120'er - akkurat som en tilfeldig franskmann kan være høyere enn en tilfeldig nordmann.

Det som er cluet her må jo være hva man legger i begrepene oppegående og IQ. Jeg vil jo si at en med 120 i IQ alltid vil være mer intelligent enn en person med 100 i IQ, men at en med 100 i IQ godt kan være mer oppegående enn en med 120 i IQ.

Så vidt jeg vet er det slik at det eneste man kan si om en person med høy IQ er at vedkommende får en høy score på IQ-tester. Men det er mange som har mange tanker om hva en høy IQ score kan implisere. Mange mener at det å kategorisere, sammenligne og se sammenhenger (som er det som testet i en IQ test) avslører en høy kapasitet innenfor alle felter man kan bli dyktig i. Jeg ser at mange mener at det som testet på IQ-tester kun er logisk-matematisk sans, men det stemmer ikke. Blant annet må man kunne kategorisere, sammenligne og se sammenhenger for å lære seg språk også.

IQ er den enkeltstående faktoren som har mest sammenheng (korrelerer?) med karakterer. IQ er derrimot en faktor som ikke har noen som helst sammenheng med hvor lykkelig man er. Sosial intelligens har også en sammenheng med IQ. Er man et geni hvis man har høy IQ? Neppe, det er ikke 2% nobelsprisvinnere i verden. (Nå kan man jo selvfølgelig si at geni også er en definisjonssak, men jeg tenker på et geni som en person som utmerker seg helt spesielt.) Jeg så en artikkel på at genialitet er høy IQ kombinert med veldig høy kreativitet. Hvis man "bare" har høy IQ blir man bare veldig dyktig.

Det som man mener at en IQ test ikke måler er så vidt jeg vet egenskaper som: Kreativitet, evnen til å utsette en belønning (selvdisiplin?) og selvfølelse. (Evnen til å utsette belønninger har derimot mye med lykke å gjøre. Det samme gjelder selvfølelse, folk men høy selvfølelse er mer lykkelig enn de men lav selvfølelse.) Jeg har heller aldri hørt at folk med høy IQ er spesielt velfungerende fysisk? Det skulle jeg gjerne ha sett en link på. (Mulig jeg burde melde meg inn igjen i Mensa hvis det viser seg at det bare er hunker der? )

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

Testene bestrå kun av figurer som skal relateres til hverandre på ulike måter, f.eks i matriser. Dermed blir testene så kulturnøytrale som mulig.

Dette er veldig viktig, husk at før fant man ut at svarte mennesker hadde mindre i IQ enn hvite, blant annet på grunn av testene. Det er viktig at testene ikke favorittiserer bestemte språk eller favorittiserer en bestemt utdanning.

Gammel 10-07-08, 23:18   #205
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil ikke kalle meg "skapmedlem", selv om jeg kunne vært medlem basert på testscore. Jeg har aldri hatt noe ønske om å bli medlem -testen ble tatt i kontrollerte omgivelser en gang for mange år siden, som en del av et veddemål.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 12:22   #206
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg vil ikke kalle meg "skapmedlem", selv om jeg kunne vært medlem basert på testscore. Jeg har aldri hatt noe ønske om å bli medlem -testen ble tatt i kontrollerte omgivelser en gang for mange år siden, som en del av et veddemål.

Dette høres spennende ut. Kan du huske hva slags test du tok eller hva du scoret ? Ikke ofte folk tar en slik test i kontrollerte omgivelser som et veddemål.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 12:26   #207
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Dette høres spennende ut. Kan du huske hva slags test du tok eller hva du scoret ? Ikke ofte folk tar en slik test i kontrollerte omgivelser som et veddemål.

Hva slags test husker jeg ikke, men jeg tok den i Oslo for 17 år siden. Jeg husker score, ja

Gammel 11-07-08, 13:52   #208
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å score rundt 140, men dagens tall ble 123 i barselståke samtidig som jeg mater barn.

Gammel 11-07-08, 14:03   #209
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Nei, jeg tror nok jeg er ganske gjennomsnittlig utstyrt ift. intelligens, og på ingen måte Mensa-kandidat.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-08, 13:33   #210
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Har aldri tatt en fullstendig IQ test. Men jeg har tatt et utdrag av en, hos psykologen som et ledd av en personlighetstest. Han mente at om jeg hadde tatt en hel test, og hatt omtrent samme score over hele linja, ville jeg kommet godt over gjennomsnittet.

Men det tviler jeg sterkt på. Har nok ikke noe i den klubben å gjøre tror jeg..

Gammel 12-07-08, 15:57   #211
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå prøvde jeg den testen på mensas hjemmesider og omtrent halveis så ble jeg så lei at det klødde innvendig og jeg hadde lyst til å sprelle og rope høyt. Jeez, så kjedelig. Jeg scoret for øvrig 125 og er derfor for dum for mensa. Heldigvis får jeg vel nesten si, hvis de syns slike ting er gøyale.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-08, 16:58   #212
Bingo
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå prøvde jeg den testen på mensas hjemmesider og omtrent halveis så ble jeg så lei at det klødde innvendig og jeg hadde lyst til å sprelle og rope høyt. Jeez, så kjedelig. Jeg scoret for øvrig 125 og er derfor for dum for mensa. Heldigvis får jeg vel nesten si, hvis de syns slike ting er gøyale.

Du får sende en mail til Olav som har laget den og be han legge inn noen underholdningsinnslag midtveis. Skjønner jo at det kan bli mange figurer. Han har ellers laget testen selv og det er ganske uvanlig. Den er veldig bra. Det er ikke så lett å lage en sånn test som man skulle tro. Har nok tatt noen måneder det der.

Tror ellers ikke alle medlemmene av Mensa nødvendigvis liker slike tester sånn voldsomt. Blir litt som førerkortet, alle som har det liker jo ikke nødvendigvis å kjøre opp.

125 er veldig bra særlig med en motivasjonssvikt underveis!

Gammel 12-07-08, 17:06   #213
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får sende en mail til Olav som har laget den og be han legge inn noen underholdningsinnslag midtveis.

Det kunne den trengt. Jeg er rett og slett ikke videre god på å konsentrere meg om slike ting, jeg får helt mark. Jeg tror jeg hadde 12 minutter til rådighet når jeg var ferdig, rett og slett fordi jeg syns det er så kjedelig. Er det ikke mer interessante måter å måle IQ på, som er kulturuavhengig?

Gammel 12-07-08, 21:11   #214
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det finnes noen av oss. :never say no to a challenge:

Gammel 12-07-08, 23:24   #215
Bingo
Aktiv

Standard

Det kunne den trengt. Jeg er rett og slett ikke videre god på å konsentrere meg om slike ting, jeg får helt mark. Jeg tror jeg hadde 12 minutter til rådighet når jeg var ferdig, rett og slett fordi jeg syns det er så kjedelig. Er det ikke mer interessante måter å måle IQ på, som er kulturuavhengig?

Jo det lar seg absolutt gjøre. Ulempen er at man i etterkant ikke vet hva man har målt. Det blir umulig å vite om en (høy) score skyldes god tilpassing til kulturen eller om den skyldes høy IQ.

Dersom du synes IQ tester er kjedelige og ikke verdt å bruke tid på kan det skyldes at du egentlig er fantastisk intelligent, men sikker kan man vel ikke være.

Gammel 12-07-08, 23:32   #216
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jo det lar seg absolutt gjøre. Ulempen er at man i etterkant ikke vet hva man har målt. Det blir umulig å vite om en (høy) score skyldes god tilpassing til kulturen eller om den skyldes høy IQ.

Sorry, jeg skrev det litt kronglete. Jeg mente andre måter å teste på som fremdeles var uavhengig av kultur. Vet du om det finnes?
Slike mønstertester er vel også kulturavhengige til en viss grad, de er jo lettere å gjøre hvis man har vært borti liknende tester før, og det er man sikkert oftere i vesten f. eks? Eller hvertfall i land med høye utdanningssystemer.

Dersom du synes IQ tester er kjedelige og ikke verdt å bruke tid på kan det skyldes at du egentlig er fantastisk intelligent, men sikker kan man vel ikke være.

Jeg vet ikke om jeg har så lyst til å være fantastisk intelligent og slår meg til ro med mine 125.

Men hva gjør man egentlig på mensamøter?

Gammel 13-07-08, 00:10   #217
Bingo
Aktiv

Standard

Sorry, jeg skrev det litt kronglete. Jeg mente andre måter å teste på som fremdeles var uavhengig av kultur. Vet du om det finnes?
Slike mønstertester er vel også kulturavhengige til en viss grad, de er jo lettere å gjøre hvis man har vært borti liknende tester før, og det er man sikkert oftere i vesten f. eks? Eller hvertfall i land med høye utdanningssystemer.
Jeg vet ikke om jeg har så lyst til å være fantastisk intelligent og slår meg til ro med mine 125.

Men hva gjør man egentlig på mensamøter?

Mensa har kafetreff en gang i måneden i tillegg til ulike temakvelder som baserer seg på hva enkeltmedlemmer kan eller har å bidra med. Her er en oversikt over hva som har foregått i vårhalvåret i år:

http://www.mensa.no/oslo/index.php?h...angementer.php

Mange av aktivitetene og alle kafekveldene er åpne! Dermed kan man godt komme selv om man ikke er medlem. Man blir godt tatt i mot uansett.

Tester kan jeg ikke så mye om men skal prøve å svare. Ideen om en kulturnøytral test basert på noe annet enn figurer er ikke så dum, men så vidt jeg vet har ingen klart å lage noe slikt. Problemet er å hindre at folk med forhåndskunnskaper innen f.eks språk eller matte scorer for høyt.

Dessuten gir figurtestene temmelig presise resultater. Jeg har også lurt på om det er mulig å trene seg til høyere score på dem, men det skal visstnok bare være mulig i begrenset omfang.

125 er ellers så høyt at du nok må skylde på noe annet enn intellektet dersom du sier eller gjør noe dumt..

Gammel 13-07-08, 01:03   #218
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men det finnes noen av oss. :never say no to a challenge:

Gammel 03-08-08, 19:26   #219
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hva er egentlig greia med Mensa? For meg virker det som en hevn fra alle som ble valgt sist i gymtimen.

Hey, jeg ble alltid valgt først! Nå er ikke jeg medlem, men på de testene jeg har tatt på nett har jeg alltid ligget over inntakskravet.

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Så for å 'dokumentere' for skolen når den dagen kommer, at hun meget vel kan være intelligent, kan jeg forestille meg at det kan være nyttig med papir på foreldrenes IQ.

Du syns ikke det vil virke litt eh teit å stå der med papiret i hånden?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Nå spørs det hvor store forskjeller i iq man prater om også. Jeg håper at jeg er mer oppegående enn en person som har iq godt under normalen, men jeg mener at det ikke trenger å være så stor forskjell på en med 100 og en med 140.

Oh, I beg to differ. Og når vi er inne på dette, det er påfallende så ofte folk jeg anser som ganske blåste viser seg å stemme FrP. Hmmm.

Sist redigert av safran : 03-08-08 kl 20:10.
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 21:26   #220
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

nå er det ikke sikkert at jeg får bruk for det papiret da. Men sannheten er at mange intelligente barn blir avskrevet som bråkmakere, de finner seg ikke til rette på skolen, de kjeder seg og utvikler dårlige rutiner. Mange lærere skjønner ikke at de har en intelligent elev i klassen en gang. Så det er i fall det skulle oppstå en slik situasjon, hvor vi blir stående ord mot ord, f.eks. for å få igang testing av barnets intelligens at noe sånt vil kunne tenkes brukt.

Står heller der og ser teit ut enn å vite at jeg ikke har gjort hva jeg kan for barna mine.

(har lest mange historier om lærere som ikke vil komme med tiltak uten diagnose, og barna blir kasteball i systemet)

Nå er det nå slettes ikke sikkert at mitt barn er så fantastisk intelligent, det vil nok framtiden vise. Men uansett er det helt sikkert at hun vil ligge mange steg foran de fleste i klassen da hun allerede nå leser hele bøker (de med bilder da) Og hun er ikke fem år på mange måneder enda. så jeg håper da at vi blir møtt med en eller annen form for forståelse av at vi trenger et opplegg tilpasset henne også.

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.