|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du medlem av Mensa? | |||
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3,23% |
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) |
63 | 29,03% |
Nei, jeg har tatt testen, men strøk |
12 | 5,53% |
Nei, så smart er jeg neppe |
63 | 29,03% |
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens |
72 | 33,18% |
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?
Er Toffen thrower eller throwee?
![]() |
#202 |
kamerat
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg er ingen person of restricted growth.
![]() |
#203 |
Mother of Dragons
|
Eller kanskje du bare ikke er 'pacified with your horizontally perpendicular circumstances' som det stod i artikkelen?
![]() |
#204 |
Leser
|
Ingenting standarisert. Mensa er en ikke-politisk organisasjon (og det synes jeg er et minus, men det er mange som opplever det som et pluss), og har egentlig ingen "krav" eller "verdier" som skal oppfylles. Mitt inntrykk (jeg har vært medlem, men har meldt meg ut) er at det er stor forskjell fra lokalavdeling til lokalavdeling. Mensa Trondheim som jeg var medlem i var veldig farget av NTNU den gangen, de rekrutterte mange derifra og det var mange unge folk med. Ingen familieaktivitetet, husker bla at det var en som meldte seg ut pga det. Det var mye SIG-er, spesiel interest group. Husker at de hadde en wiskey-SIG, og jeg som hater allt brunt brennvin, hvor ble det av sex-on-the-beach-SIG-en?
Det som er cluet her må jo være hva man legger i begrepene oppegående og IQ. Jeg vil jo si at en med 120 i IQ alltid vil være mer intelligent enn en person med 100 i IQ, men at en med 100 i IQ godt kan være mer oppegående enn en med 120 i IQ.
Dette er veldig viktig, husk at før fant man ut at svarte mennesker hadde mindre i IQ enn hvite, blant annet på grunn av testene. Det er viktig at testene ikke favorittiserer bestemte språk eller favorittiserer en bestemt utdanning.
![]() |
#205 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg vil ikke kalle meg "skapmedlem", selv om jeg kunne vært medlem basert på testscore. Jeg har aldri hatt noe ønske om å bli medlem -testen ble tatt i kontrollerte omgivelser en gang for mange år siden, som en del av et veddemål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Dette høres spennende ut. Kan du huske hva slags test du tok eller hva du scoret ? Ikke ofte folk tar en slik test i kontrollerte omgivelser som et veddemål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Hva slags test husker jeg ikke, men jeg tok den i Oslo for 17 år siden. Jeg husker score, ja |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg pleier å score rundt 140, men dagens tall ble 123 i barselståke samtidig som jeg mater barn.
![]() |
#210 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Har aldri tatt en fullstendig IQ test. Men jeg har tatt et utdrag av en, hos psykologen som et ledd av en personlighetstest. Han mente at om jeg hadde tatt en hel test, og hatt omtrent samme score over hele linja, ville jeg kommet godt over gjennomsnittet.
![]() |
#211 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Nå prøvde jeg den testen på mensas hjemmesider og omtrent halveis så ble jeg så lei at det klødde innvendig og jeg hadde lyst til å sprelle og rope høyt. Jeez, så kjedelig. Jeg scoret for øvrig 125 og er derfor for dum for mensa. Heldigvis får jeg vel nesten si, hvis de syns slike ting er gøyale.
![]() |
#212 |
Aktiv
![]() |
Du får sende en mail til Olav som har laget den og be han legge inn noen underholdningsinnslag midtveis. Skjønner jo at det kan bli mange figurer. Han har ellers laget testen selv og det er ganske uvanlig. Den er veldig bra. Det er ikke så lett å lage en sånn test som man skulle tro. Har nok tatt noen måneder det der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Glamorøs
|
Det kunne den trengt.
![]() |
#214 |
Hertuginne
|
Men det finnes noen av oss.
![]() |
#215 |
Aktiv
![]() |
Jo det lar seg absolutt gjøre. Ulempen er at man i etterkant ikke vet hva man har målt. Det blir umulig å vite om en (høy) score skyldes god tilpassing til kulturen eller om den skyldes høy IQ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Glamorøs
|
Sorry, jeg skrev det litt kronglete. Jeg mente andre måter å teste på som fremdeles var uavhengig av kultur. Vet du om det finnes?
![]() |
#217 |
Aktiv
![]() |
Mensa har kafetreff en gang i måneden i tillegg til ulike temakvelder som baserer seg på hva enkeltmedlemmer kan eller har å bidra med. Her er en oversikt over hva som har foregått i vårhalvåret i år: |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
frakoblet
|
Hey, jeg ble alltid valgt først!
Du syns ikke det vil virke litt eh teit å stå der med papiret i hånden?
Oh, I beg to differ. Og når vi er inne på dette, det er påfallende så ofte folk jeg anser som ganske blåste viser seg å stemme FrP. Hmmm.
In vino veritas Sist redigert av safran : 03-08-08 kl 20:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Off the map.
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?nå er det ikke sikkert at jeg får bruk for det papiret da. Men sannheten er at mange intelligente barn blir avskrevet som bråkmakere, de finner seg ikke til rette på skolen, de kjeder seg og utvikler dårlige rutiner. Mange lærere skjønner ikke at de har en intelligent elev i klassen en gang. Så det er i fall det skulle oppstå en slik situasjon, hvor vi blir stående ord mot ord, f.eks. for å få igang testing av barnets intelligens at noe sånt vil kunne tenkes brukt.