|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Paris - hva skjer?Det som skjer i Syria i dette øyeblikk er så skummelt at jeg blir uvel. Jeg er rett og slett redd for hva fremtiden bringer. Og hvem som engasjerer seg. Putin har vel også lovet hevn pga flyet som styrtet for 2 uker siden. Nå som G20 landene er samlet blir IS garantert hovedtema på dette møtet.
|
|
|
#302 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Paris - hva skjer?
Du definerer religion reduksjonistisk og jeg oppfatter deg faktisk som skremmende ekstrem ved det du skriver her. |
|
|
|
|
|
#303 |
|
This is normal!
|
Ja, å definere disse religionene som hatreligioner og forutsette at de som bekjenner seg til dem lar seg kontrollere og fortelle hva som er rett og galt oppfatter jeg også som ekstremt.
|
|
|
|
#304 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jeg helt enig i. |
|
|
|
|
|
#305 |
|
audio, video, disco
Skremmende ekstrem?
|
|
|
#306 |
|
|
Ja jeg gjør det. Jeg blir puttet i en hatkategori sammen med veldig stor andel av verdens befolkning. |
|
|
|
|
|
#307 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg kjenner at jeg er kvalm og lei meg over utviklingen, både i denne tråden og i verden. Det er så synd at situasjoner som dette fører til så mye aggresjon. Og jeg kjenner jo på dette selv. Sist redigert av Gaia : 16-11-15 kl 14:03. |
|
|
|
|
|
#308 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg tror den type hatretorikk overfor all religion er med på å polarisere religiøsitet, og fremmer ekstremisme. Jeg tror i stor grad det er den type mangel på aksept for "normal trosutøvelse" som er med på å skyve folk ut på sidelinjene, sammen med manglende tilhørighet i samfunnet. Det forundrer meg at noen tror det kan være veien å gå.
|
|
|
|
#309 |
|
Yes, we can!!
|
Dette er et veldig spennende bilde, syns jeg!
|
|
|
#310 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Paris - hva skjer?Enig med Poly, dette bildet gjer meg meir trygg enn redd.
|
|
|
|
#311 |
|
Erfaren nok
|
For meg er det begge deler. Jeg synes det er betryggende at de møtes og prater, og prøver å finne en løsning sammen (håper jeg). Men det gjør meg redd også, fordi jeg frykter hva denne løsningen vil føre med seg, og hvilke konsekvenser det kan få.
|
|
|
#312 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Paris - hva skjer?Det Esme setter ord på er noe jeg også føler. Det som skjer i verden gjør at jeg føler mindre aksept og toleranse for alle religioner.
|
|
|
#313 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Og Guava: Takk for utdyping!
|
|
|
#314 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Virkelig? For meg er det motsatt. Jeg er selv ikke religiøs (kall meg en humanistisk agnostiker), men jeg klarer ikke å se at religion i seg selv er en trussel. Det er helt andre mekanismer som ligger bak ekstremisme generelt. |
|
|
|
|
|
#315 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg er heller ikke med på anti-religion-toget, tror jeg. Det finnes gode og dårlige måter å være ateist på, og gode og dårlige måter å være religiøs på.
|
|
|
#316 |
|
|
Sv: Paris - hva skjer?Hvilke moraldogmer er verdige å gjøres allmenngyldige? Hva skal etikken bygges på? Dersom man ekskluderer mennesker med pliktetisk utgangspunkt fra arenaen hvor fellesskapsetikk skal legges så tror jeg ikke det heller fremmer toleranse. |
|
|
|
|
|
#317 |
|
villende
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg er helt enig i at man må forstå det ideologiske grunnlaget. Samtidig så tror jeg at ekstremisme har en del fellestrekk, som går igjen. Og at hver gren har noen særtrekk, som man også må forstå, for å få innsikt i bevegrunnen til tilhengerne av ideologien. Til syvende og sist koker det ofte ned til at ekstremistene har en blind tro på at voldelige midler kan forsvares i kampen for egen ideologi. |
|
|
|
|
|
#320 |
|
Sv: Paris - hva skjer?Frykt og uvitenhet? Redd for det ukjente. Det er jo ikke noen tvil om at terrorister genrelt oppnår det de ønsker, som vel er frykt? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|