Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

En sterk kronikk i Aftenposten

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-07, 20:37   #1
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

En sterk kronikk i Aftenposten

I lys av den siste tidens abortdiskusjon, har jeg lyst til å lenke til denne kronikken: http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle1658484.ece

Så vidt jeg kan huske ble ikke "sorteringssamfunnet" nevnt i abortdiskusjonen her inne, men det er jo også et aspekt som hører med i en slik diskusjon.

Selv er jeg helt på linje med kronikkforfatteren, heldigvis uten å ha måttet gjennomgå noe tilsvarende.

Fra kronikkens ingress:

Sitat:

Hvem kan dømme foreldre som velger bort ufødte barn med anlegg for alvorlig sykdom eller funksjonshemninger? Bare de som har levd i en slik
situasjon selv. Å ri en prinsipphest er enkelt når man kan gjøre det på papiret.

Selv blir jeg bl.a temmelig provosert av f.eks. Cecilie Willoch når hun rir sin kjepphest knyttet til abort og "utvelgelse". Selv om hun har fått et barn med Downs og takler alt det medfører på en god måte er det ikke gitt at en hver annen med et barn med Downs har det på samme måte. Cecilie W. må dessuten kunne sies å tillhøre en ressurssterk familie, ikke alle gjør det.

Nå brukte jeg dette med Downs bare som et eksempel. Det finnes riktignok store variasjoner knyttet til funksjonsgrad når det gjelder Downs, og for min egen del ville det ikke vært verdens undergang om jeg får et barn med Downs. Det er andre ting jeg frykter mer; som f.eks. ulike multihandikapp.

Jeg mener uansett at det må være den famlien som rammes som må få bestemme om de makter et alvorlig sykt barn og alt det medfører. Ingen andre.

Jeg vil til sist bare opplyse om at det er temmelig sterk lesning. (I hvert fall for meg som er gravid.)

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.