|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Lås dem inn og kast nøkkelen!Kjenner at jeg blir matt når jeg hører om at en representant fra FrP mener at man skal bruke mer tvang ovenfor voldelige barnevernsbarn på grunn av saken i Haugesund. |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Lås dem inn og kast nøkkelen!Jeg har sluttet å irritere meg over Frp-uttalelser, da disse uansett er lavpanner og ikke verdt å bruke energi på.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lås dem inn og kast nøkkelen!For meg blir det litt sånn å lukke øynene og problemet er borte. Vi låser døra og så slipper vi å gjøre noe mer med den saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Lås dem inn og kast nøkkelen!
Jo, det er nå en side av det. Det som er litt mer skremmend er at det nok er mange som tenker slik. For de er jo skumle disse ungdommene. De utøver vold ovenfor uskyldige, de opptrer kanskje som torpedoer i enkelte miljøer grunnet lav alder, de terroriserer nabolag og jeg kunne sikkert kommet med enda mer. |
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
Jeg mener at mer tvang kan være en midlertidig løsning. Det er farlig når det spekuleres i at disse er for unge til å straffes, og samfunnet trenger også et vern.
![]() |
#6 |
![]() Sv: Lås dem inn og kast nøkkelen!Det som skremmer meg mest er alle de menneskene som kjøper frp-logikken, og ser på det som en lettvint løsning på problemet. Det er et sammensatt problem, og det er sjelden lettvinte løsninger på det. Jeg tror ikke å låse de inne er løsningen, men innrømmer at jeg har ingen løsning heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ja, det er sånn jeg tenker og. Å spekulere i å benytte mindreårige som torpedoer osv for de ikke kan straffes blir helt feil, og gir et feil budskap. På den annen side tror jeg ikke det å kun frata frihet over en periode er løsningen heller. Det må mere arbeid inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
De bør definitivt få en straff. Men hva når 16-åringer settes i fengsel sammen med voksne hardbarkede voldsutøvere. Hjelper det samfunnet på sikt eller får man da en negativ spiral som til syvende og sist gir samfunnet flere voldsmenn? |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
Men i enkelte kriminelle miljøer blir jo dette gjort. Budskapet er de vel strengt tatt ikke så opptatt av tenker jeg. |
![]() |
![]() |
#10 |
Litt feilformulert her ser jeg. Jeg vet at det blir brukt, og tenker på hvilket budskap det gir til disse miljøene at vi ikke straffer mindreårige. (Trøtt og sliten og hjemme med syke barn gjør noe med formuleringsevnen min ser jeg) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Leser
|
Nei, man må jo nesten opprette en egen institusjon som vil bli en mellomting mellom et fensel og en hjelpeinstitusjon.
Jeg tenke om man først åpnet for institusjoner ala ungdomsfengsler, da blir det vanskelig å sette inn ressurser på forebyggende arbeid. Ser det samme i min jobb. (NB! Jobber ikke med folk.) Det er lettere å få penger til "Brannslukking" og dramatikk, for ikke å snakke om (over)reaksjon fra ledelsen. Mens ønske om penger til proaktive tiltak blir møtt med et tja, hmm og "kan vi ikke se det an?" Veldig menneskelig, og grusomt irriterende.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 11-12-08 kl 10:33. Årsak: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
Det finnes jo barnevernsinstitusjoner i dag som er rene tvangsintisusjoner, hvor døren er låst og hvor bevegelsefriheten er redusert. Alikevel må man åpne opp over tid, og noen ganger går jo det veldig bra andre ganger er det rett ut på nye "eventyr". |
![]() |
![]() |
#13 |
Leser
|
Ja, det er det sikkert. (Jeg har ingen kunnskap om dette) Jeg tenkte mer generelt . Det er også en tendens i samfunnet at fler og fler heller mot kortsiktige løsninger, så vidt jeg vet tror man at dette skyldes at informasjonsgraden og kompleksiteten øker. Samtidig som alle deler av samfunnet krever mer. Tenk feks på det å få opp en TV i dag (med tanke på satelitt, kabel, veggoppheng, harddiskopptaker etc) i forhold til en TV for 20 år siden. Mange mener at dette også gjør det vanskeligere å være ungdom. Det at man kan gjøre "alt" og "komme så langt man vil" gjør at man lider av beslutningsvegring og prestasjonsangst over hele fjøla.
![]() |
#14 |
Passiv
|
Er det dette som gjør at volden i ungdomsmiljøene øker og blir hardere? |
![]() |
![]() |
#15 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lås dem inn og kast nøkkelen!En grusom sak dette. Hvorfor går det så langt som dette? Torturere hverandre??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ekvilist
|
Jeg er forsåvidt enig. Samtidig skremmer det meg at en av tre nordmenn kan finne på å stemme på dette partiet, så selv om jeg skulle ønske å overse dem synes jeg de må tas alvorlig. Plutselig sitter Siv Jensen som statsminister.
![]() |
#17 |
Passiv
|
Nåja, er det nå kun dette partiet som tenker kortsiktig i forhold til den gruppen barn og unge som det her er snakk om? Under den gjering som er nå legges denne typen plasser ned, man jobber med brannslukning over hele fjøla fordi det ikke finnes politisk vilje eller evne til å ta tak i problematikken. Sånn ett hadde kanskje FrP bevilget noen midler til denne innelåsingen om ikke annet. Kan fortelle såpass at det nesten ikke er tvangsplasser å oppdrive i hele det ganske land, faktisk er det alt for få institusjonsplasser. Med en klientvekst har faktisk den sittende regjering budsjettert med enda et år med klientnedgang. Forstå det den som kan i vårt rike sosialistiske land. |
![]() |
![]() |
#18 |
frakoblet
|
![]() Sv: Lås dem inn og kast nøkkelen!Jeg slutter meg til Irmas frykt, men samtidig er jeg enig i at det nå drives brannslukking og kortsiktig tenking av den sittende regjering. Det var vel Bondevikregjeringen som startet nedbyggingen av institusjonsplasser, fordi de mente at barn bør hjelpes i hjemmet. Vel og bra for flesteparten av barnevernbarna, men det er noen som trenger instiutsjon. Og nå er tilbudet elendig. Barn står på vent i månedsvis for å få tiltak, og mange av tiltakene passer ikke barna. Helt horribelt.
![]() |
#19 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Lås dem inn og kast nøkkelen!Beklager, men jeg klarer ikke helt å se sammenhengen mellom manglende tvangsplasser og Frp sitt syke menneskesyn. Selv om Frp sikkert gjerne skulle bidratt med penger til innelåsing. (Spørsmålet er om de uansett hadde hatt råd til det etter å ha gjennomført de andre visjonene sine. Om lave bensin- og alkoholpriser og slikt. De ønsker jo å nedbemanne barnevernet, så noen kroner hadde de kanskje hentet der? Spørsmålet er hvem som skulle håndtert innelåsningen, når barnevernet er nedlagt?)
![]() |
|
|