|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerDet er noe jeg lurer på. Jeg har lest litt (veldig lite, men jeg liker å skryte, da.
![]() |
#2 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerJeg er helt på linje med deg her. En annen ting er når mobilen ringer. Engelsktalende sier gjerne "excuse me" til personen de snakker med for så å svare telefonen, mens nordmenn gjerne midt i en samtale kan finne på å ta telefonen. Uhøfligere måte å avbryte på skal man lete lenge etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerVet ikke om vi egentlig har så få høflighetsfraser på norsk? Noen som vi har og som jeg savner på engelsk, er i alle fall "Takk for maten" (og "Velbekomme"), "Takk for meg" og (særlig) "Takk for sist". Og "excuse me" heter jo "unnskyld meg" på norsk - at ikke alle sier det, er jo en (litt) annen sak.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerÅ, nå kom jeg på at når mannen min jobbet sammen med indere kalte de han konsekvent for sir og var enig i alt han sa - uten unntak.
![]() |
#5 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerPå jobben er de fleste brukerne fra andre land enn Norge. Et kjennetegn er at de gjerne starter samtalen med "unnskyld, jeg vil gjerne vite....". Jeg blir ofte kalt for madam eller missis, og de takker alltid for samtalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerEt kjapt svar, siden jeg forlengst burde ha ligget i seng. Det er ikke mitt inntrykk at det finnes spesielt få høflighetsfraser på norsk. Dette har Tinetoff sikkert tall på
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer
Ja, der føler jeg at vi mangler noen ord, som "Ma'am" eller "Sir", som man kan si/rope for å få kontakt med noen man ikke kjenner navnet på. (Snakket vi om det på treffet, forresten?) Jeg synes heller ikke det høres spesielt høflig ut å rope "hei du!" eller "du der!", men man har liksom ikke noe alternativ på norsk. (Det er mindre uhøflig å si det i et behagelig/unnskyldende tonefall enn å rope det, naturligvis.)
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
Jeg husker at vi snakket om det.
Jeg synes jeg kommer veldig langt med "Unnskyld" (med samme tonefall/betydning som man på andre språk bruker Ma'am/Sir). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Oct 2006
Helt enig. Jeg bruker det stadig vekk. I butikken bruker jeg det alltid når jeg trenger hjelp til noe.
Gutta 2003 og 2005 Sist redigert av malena : 17-08-07 kl 09:35. Årsak: La til et lite poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Mulig relativt til Indere, men vi oppfattes ikke slik ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerJeg har blitt langt flinkere til å bruke høflighetsfraser siden jeg bodde i England. Bruker "beklager" om jeg bumper borti folk o.l. Av og til får jeg rare blikk.
![]() |
#12 |
villende
|
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerJeg er nok ganske preget av at jeg gikk på engelspråklig barneskole (i utlandet). Jeg bruker fortsatt en del typiske engelske fraser (jeg sier blant annet veldig ofte "vi ses" eller "vi snakkes" når jeg går ut av kontoret til en kollega som jeg sannsynligvis vil se igjen om veldig kort tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerDet jeg merket godt etter et studieår i England, var alle dørene jeg fikk i fleisen her hjemme. Jeg var blitt vant med å holde åpen butikkdører osv, og samtidig forvente at den som gikk inn foran meg holdt for meg. Det savner jeg.
![]() |
![]() |
#14 |
Endelig på vei oppover!
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerInnenfor vår kultur og vårt språk så er det vel sånn at vi vet kodene og forstår dem, og selv om ikke ordene vi velger å bruke som sådan "oser" av høflighet sammenlignet med andre land, så kan man fint uttrykke høflighet. Og vi gjør det jo også, på vår måte, hvilket forstås av begge parter som behersker språket og kulturen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Pauset
Akkurat det må jeg innrømme jeg ikke fikk med meg gitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Leser
|
Ja, det er klart. Det jeg har inntrykk av (men som jeg ikke er sikker på stemmer) er at det ofte er en konflikt mellom det å være høflig og det å være ærlig (eks skal du si til venninnen din at kjolen hennes er grusom?). Jeg har inntrykk av at nordmenn verdsetter ærlighet mer enn høflighet. mens for mange andre er det motsatt. Der er det å være uhøflig veldig "feil".
![]() |
#18 |
frakoblet
|
Enig. "Unnskyld" er en grei måte å nærme seg fremmede på når man skal spørre om noe.
Her i Norge bumper folk stadig borti meg, eller jeg må gå slalom og vri meg vekk for å unngå det. I England har jeg aldri bumpet borti noen. På et eller annet mirakuløst vis har de alle fått innebygget en radar slik at man smyger seg unna hverandre med god margin. Hvorfor er ikke vi nordmenn sånn?
![]() |
#19 |
Pauset
Eller enda enklere et smil eller et nikk. Det koster veldig veldig lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med two-faced? At man sier opp i fjeset til sjefen at man er enig og så er man egentlig uenig? Alså det man kaller "spyttslikking" eller mener du at folk er direkte uærlig?
![]() |
|
|